NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vanhaniemi skrev: Allt det andra du klagar på handlar om väghållning, ibland kan det vara värt 0.5 DL extra om du kan göra en älgmanöver i 110 km/h som är en inte helt ovanlig hastighet på våra vägar.
Jag trodde att i sådana situationer så är ABS-bromsarna som gäller.
jumu01 skrev:
Vanhaniemi skrev: Allt det andra du klagar på handlar om väghållning, ibland kan det vara värt 0.5 DL extra om du kan göra en älgmanöver i 110 km/h som är en inte helt ovanlig hastighet på våra vägar.
Jag trodde att i sådana situationer så är ABS-bromsarna som gäller.
jumu01, det är väl tillbehör eller?! Så även blinkers! :wink:
av hanss
Körningen jag gör med min bil är 10 mil jobb pendling på landsväg. Har farthållaren på 90 km/h enligt gps. Lånebilen kördes exakt lika och förbrukningen var nästan hälften!.. Ang. Däck så körde jag med 16" i början och låg på ~ 0,45.. Sedan böt jag till 15" för jag tyckte förbrukningen var hög.. Låg kvar på samma medel tills något hände som gör att förbrukningen har stuckit iväg långt över vad som är normalt.
Kan inte Volvo-verkstanden koppla upp sig mot bilen och se i loggar/historik att något har hänt vid ett just miltal eller tänker jag för high tech nu? :roll:
av hanss
Kluster skrev:Kan inte Volvo-verkstanden koppla upp sig mot bilen och se i loggar/historik att något har hänt vid ett just miltal eller tänker jag för high tech nu? :roll:
Bra fråga... Känns som att de borde kunna göra det.. Dock ingenting som nämnts på alla dessa verkstadsbesök jag varit på hittils.. Nu vänter jag på svar från Göteborg... Får se om de kommer fram till nått där nere :S
Vanhaniemi skrev:
Gourmand skrev:
jumu01 skrev:Påverkar inte däckdimensionen avseende bränsleförbrukningen!
Exakt vad den gör. Inte nog med att bilarna dra mer bränsle, de bullrar mer, blir spårkänsligare och stötigare och blir dessutom svindyra att byta. Absolut inte lägre profil än 55" på en V50, om den ska gå komfortabelt och om förbrukningen ska hållas nere. Personligen så tycker jag att detta bilmode med "sportchassin", stora fälgar och breda lågprofildäck utöver redan beskrivna nackdelar är vulgärt och smaklöst. Ännu värre blir det när man hänger på en massa plastbitar (spoilers), takvingar och mörka rutor. Då är det verkligen hallickvarning.
Ta inte i så du spricker nu, att tona rutor har faktist sina fördelar som sänkt temperatur i bilen, således får AC jobba mindre och således så minskar det förbrukningen. Denna tråd handlar om hög förbrukning och därmed måste tonade rutor vara ett bra tips för att sänka förbrukningen.
Bara för att du tycker att det ser fult ut betyder inte att en annan ser funktion i allt det du rabblar upp som negativt.

Allt det andra du klagar på handlar om väghållning, ibland kan det vara värt 0.5 DL extra om du kan göra en älgmanöver i 110 km/h som är en inte helt ovanlig hastighet på våra vägar.

V50 är en _sportkombi_
du kanske borde köpt en ford taunus och tagit på dig gubbkepsen om du inte tycker att en v50 kan användas som den är tänkt av Volvo.

Sorry om jag är lite taskig, men jag blir lite grinig över gnäll.
Jag förstår inte varför en betraktelse över ett i mitt tycke "billigt" bilmode kan beskrivas som "gnäll". Det handlar ju delvis om att beskriva sambandet mellan förhöjd förbrukning och pimpning av en standardbil som V50.
Begreppet "sportkombi" är ungefär lika fånigt för mig. Då har man verkligen helt okritiskt svalt marknadsföringsbegreppet som kommer från Volvos marknadsavdelning. V50 är ju en vanlig standardbil och knappast en bil man förknippar med "sport". Jag skulle tro att det är vanligare att V50 betraktas som en pensioniärsbil. Iofs lika dumt det, men sannolikt en vanligare syn på V50. Eftersom jag utöver V50:n också kör riktig sportbil, så är jämförelsen rätt enkel. Jag tycker personligen att en bil som V50 borde optimeras för det den kan vara bra på - nämlig låg förbrukning och komfort och då bör man absolut undvika fläskfälgar och lågprofildäck.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag håller i stort med dig. Kunden går in och köper en bil med en specifierad högsta förbrukning. Den är specificerad utifrån en viss specifikation (däckstorlek m.m.). Sedan hänger man på massa lulllull som breda däck, kjolar, vingar m.m. och blir förvånad för att bränsleförbrukningen inte uppfyller standardbilens. Så om man köper en bil för att den drar lite bränsle, och avser köra långa sträckor bör man kanske inte "pimpa" bilen.
Standardkörningen med vår 1,8 F och E85 i tanken gav enligt datorn 1,15 l E85/mil 06:à som gått 10 000 mil. Med Hakka Z 205/55/16
Samma körning ger efter en vecka och 80 mil med vår nya D2:à ger 0,51 l diesel per mil.
Vår sportkombi :wink: är utrustad med Cratusfälgar och Continental SportContact 2 med dimension 205/50/17
Men håller med föregående talare om bristen på sport hos bl.a. Vår V50 D2 Classic. Men eftersom jag ju igen köpt en ny V50
tycker jag bevisligen att det är en trevlig bil som passar våra behov.
Har bytt till vinterdäck från mina 205/50-17" med contisport contact 2 till 185/65-15" michelin x-ice, dubbat.
Tycker redan jag ser en lägre förbrukning med vinterdäck.
Ska bli intressant att se om det bara är färddatorn som påverkats av annan hjul-omkrets eller om det verkligen är så att förbrukningen skjunker med vinterdäck.
whoppi skrev:Har bytt till vinterdäck från mina 205/50-17" med contisport contact 2 till 185/65-15" michelin x-ice, dubbat.
Tycker redan jag ser en lägre förbrukning med vinterdäck.
Ska bli intressant att se om det bara är färddatorn som påverkats av annan hjul-omkrets eller om det verkligen är så att förbrukningen skjunker med vinterdäck.
Jo, jag kan bara prata för min egen del där jag hade, precis som du, samma dimension på sommarpjuxen till vinterdubb Gislaved Nordfrost 5. Jag märkte en markant skillnad, till det bättre, på en gång!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 51

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]