Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bdp003
Funk skrev: Detta är inget nytt, jag har kört med detta i många år i vår gamla Mazda 626.

Där rostde bensintanken uppp totalt med åren och järnoxiden(rosten) följde med in i motorn, det var nog därför den bilen alltid har gått så snålt. :D
Sköna tanke...en näve rost i tanken, och du sparar bränsle :-)))

Igensatta filter och förstörd motor tror jag.

Vart tog nanoteknologin vägen...?

Quote:

"Nanotechnology Ready for Boom; Safety Questions Next, Says New Chairman of Testing Firm

Breakthroughs in nanotechnology will "fuel our next surge in productivity" in ways that we don't even realize, according to the new chairman at nanoTox, a materials testing firm headquartered in Houston.

"The nanotechnology industry will be very disruptive to existing technologies, but it will lead us to faster communications, reduce our energy needs and give us stronger and lighter materials," said Jan Dryselius."

http://www.nanotechwire.com/news.asp?ni ... tid=&pg=22
Användarvisningsbild
av Funk
Tänk om det var så enkelt att få till det att rost räckte...

Men tyvärr så är det för lite syre i vanlig rost, det speciella med järnoxid med multipla syrebindningar är att den faktiskt kan hjälpa till förbränningar av en del ämnen. Om man ett medel som heter "thermite" så beror delvis dess fantasiskt höga brinntemperatur på just denna järnoxid. Kul om man skall smälta sig igenom pansarplåt, men om det hjälper i en bilmotorn är en helt annan femma...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Tänk om det var så enkelt att få till det att rost räckte...

Men tyvärr så är det för lite syre i vanlig rost, det speciella med järnoxid med multipla syrebindningar är att den faktiskt kan hjälpa till förbränningar av en del ämnen. Om man ett medel som heter "thermite" så beror delvis dess fantasiskt höga brinntemperatur på just denna järnoxid. Kul om man skall smälta sig igenom pansarplåt, men om det hjälper i en bilmotorn är en helt annan femma...

/Thomas
Och hur bra mår katten av att blanda i järn-metall i bränslet. Låter ju som det är renda döden för katalysatorn över tiden.

Och i Thermite använder man ju järn med syrbindningar för att oxidera sönder aluminium!!!!

Så dessa piller skullle ju då fullständing bränna sönder själva motorns väggar och topplock (som är av alu idag).

Är det alltså därför man sparar bensin, man eldar upp toppen istället!
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20: Tro mig, jag är lika skeptisk som du till mirakelpiller...
Men rent teoretiskt kan man alltid diskutera funktionen av påstådda tillsatser.
Jag tror däremot att man behöver betydligt mer järnoxid än de mikrogram per liter bensin det troligen handlar om för att elda upp ett topplock..

/Thomas
Användarvisningsbild
av vetten
Ytterligare en vecka körd med piller och jag hann få dom nya innan jag behövde tanka. Den här tankningen behövdes ju dessutom bara ett piller/tank. Bensinförbrukningen då? Ja den har faktiskt gått upp till sin "normala" c:a 0,96/mil nu har det ioförsej varit väldigt varmt ute så att AC-n har gått hela tiden och den tar ju en del kraft sen har det blivit mera körning i stan och jag har dessutom inte kört lika långt som vanligt så vad förbrukningen på hela tanken blir lär väl dröja ett tag innan jag kan se. Jo en sak till jag höjde laddtrycket från 0,85 till 0,95 och då vill man ju gärna gasa lite extra för att testa :twisted: inga spikningar dock utan motorn verkar gå lika bra som tidigare. En sak jag tänkt på angående pillrena är att eftersom motorn går lugnare nu och jag kan använda fyran och femman mera nu i låga hastigheter så gör ju det att det går åt mindre bensin. Testet fortsätter och ny rapport kommer nästa vecka.

vetten
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja ha. Då har jag kört 45 mil sedan tankningen med MPG kapslarna. Jag har inte märkt någon skillnad över huvud taget. Får se om det märks någon skillnad på förbrukningen vid nästa tankning.

/ Tomas
av bdp003
Tomas88 skrev:Ja ha. Då har jag kört 45 mil sedan tankningen med MPG kapslarna. Jag har inte märkt någon skillnad över huvud taget. Får se om det märks någon skillnad på förbrukningen vid nästa tankning.

/ Tomas
Hej Tomas.
Kan du beskriva HUR du mäter skillnaden.
Jag var väldigt noga med att först köra en tank tom (utan kapslar)
mäta km och bensinmängd vid nästa fyllning, och jämföra den kommande fyllningen och km med dessa värden.
Jag fick direkt 18,6% längre km i min första 2 kapslar test.

/B
av bdp003
Här är två testresultat jag kommit över:

Avgastest:
%CO2=15,7
HC (PPM) = 0, CO (%)= 0, NO (PPM) = 0!
Jämför med Average betydligt >0
http://geocities.com/bdpmpg/pic/SMOG_CHECK.jpg

En annan MPGtest utförd av Ukrainas Militärförsvar 2007:
http://www.myffi.biz/en/pdf/MOD-mpg-cap ... nglish.pdf

Conclusions: Quote

"MPG-Cap and MPG-BOOSTTM additives ensure:
- chemical increase of fuel octane rating up to 4.7 octane units and increase of
fuel cetane rating up to 2.0 units;
- acceleration of fuel combustion in the beginning of the compression stroke
and increase of engine power;
- improvement of removal of unburned fuel residues from the combustion
chamber;
- improvement of operation of spark-plugs and nozzles;
- extension of lifespan of engine exhaust system and catalyst;
- reduction of engine detonation;
- reduction of different mechanical noises, which facilitates the improvement
of driving quality;
- improvement of operation of the ignition system at extreme temperatures in
winter and in summer, as well as increase of engine power at high speed and sharp
climbs;
- real fuel economy of 6-23 % and more: see the log;
- expansion of lifespan of the engine;
- reduction by more than 60% of harmful exhaust gases emitted into
atmosphere.

The tests have been performed by senior researcher
of the 10th Chemmotological Centre P.I. Zvyagin"

Mvh /B
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har ju inte precis kunnat MÄTA någon skillnad. Du sa att man skulle få 11-16% mer hästar och det är på det sättet jag inte märkt någon skillnad. Eftersom jag inte tankat än så kan jag inte säga om det blivit någon skillnad i förbrukning, det är inte så lätt att uppskatta bara genom att titta på bensinmätaren. (Färddator fanns ju inte som tillval till Volvo 240 1983). Mina mätningar jag gjort innan har gått till på följande vis:

1. Jag har tankat full tank
2. Nollställt trippmätaren
3. Kört x antal mil
4. Tanka fullt igen (kollat hur många liter som gått i)
5. Räknat antal liter delat på antal körda mil.

Detta har jag redan gjort flera gånger innan bara för att det varit intressant att se.
Vid blandad körning har det alltid hamnat på runt 1 l/mil

Jag hade tänkt tanka redan i kväll så vi får se resultatet.

/ Tomas
av bdp003
Tomas88 skrev:Jag har ju inte precis kunnat MÄTA någon skillnad. Du sa att man skulle få 11-16% mer hästar och det är på det sättet jag inte märkt någon skillnad. Eftersom jag inte tankat än så kan jag inte säga om det blivit någon skillnad i förbrukning, det är inte så lätt att uppskatta bara genom att titta på bensinmätaren. (Färddator fanns ju inte som tillval till Volvo 240 1983). Mina mätningar jag gjort innan har gått till på följande vis:

1. Jag har tankat full tank
2. Nollställt trippmätaren
3. Kört x antal mil
4. Tanka fullt igen (kollat hur många liter som gått i)
5. Räknat antal liter delat på antal körda mil.

Detta har jag redan gjort flera gånger innan bara för att det varit intressant att se.
Vid blandad körning har det alltid hamnat på runt 1 l/mil

Jag hade tänkt tanka redan i kväll så vi får se resultatet.

/ Tomas
Ok Tomas.

Får du ingen förbättring av dina 1 l/mil,
så är något definitivt fel.
Och kapseln är inte felet anser jag ! :-)

Är du säker på att dom båda åkte ner i bensintanken?
Bäst att lägga i dom först och skölja ner med bensinen.

Jag vill definitivt att du fortsätter minst 4 ggr till helt 6 innan definit slutsats dras. Kontakta mig igen så får vi komma överens om en rimlig deal för 4-6 ggr till.

Mvh /Bengt
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 36

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]