Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfors
Lämnade in min bil på Bilia i Göteborg nu på morgonen. Enligt teknikern som jag lämnade bilen till så hade var tredje samtal denna veckan handlat om frusna lås. Han sa även att de fått nya direktiv. Ifall låsen börjar fungera igen efter att bilen tinat i verkstaden så får dom inte längre byta låsen utan de får bara sätta dit plastkåpan som skall minska risken att fukt kommer in i låset. Känns som det börjar kosta Volvo en hel del pengar. Frågan är vad verkstaden gör när felet uppstår igen och plastkåpan redan sitter där....eller de kanske hoppas att det kommer ta tio år igen innan vi har en sådan här kall vinter i Göteborg och då har alla garantier gått ut. :-(
av least
Varför skulle man byta själva låset när felet är att det kommer in fukt i låset?
Då är kåpan en självklar lösning, den skyddar låset mot fukten.

Vad är det för artikelnummer på kåpan?
av jfors
Om hela orsaken till problemet är att fukt tar sig in i låset och plastkåpan helt hindrar detta så håller jag helt med att det räcker med kåpan. Det finns dock några problem med det. Ifall kåpan hindrar all fukt att ta sig in så hindrar den även all fukt att ta sig ut, så innan verkstaden sätter på kåpan måste man verkligen se till att låset är helt torrt annars står du där igen nästa morgon.

Jag tror ju att kåpan effektivt hindrar fukt som kommer in i dörren genom regn och snö, d.v.s uppifrån. men det är ju bevisligen flera ägare här, med så nya bilar som MY21, som fortfarande har problem. Enligt han jag lämnade till idag så har MY21 redan kåpan och då är det nog inte fukt "uppifrån" som kommer in i låset utan snarare kondens som fryser och då är det ju antingen dålig konstruktion på själva låset alternativt alldeles för dåligt smörjt så det räcker med kondens för att det skall sluta fungera.

Ni får gärna rätta mig ifall jag har fel men jag tror inte det räcker med att bara sätta på en plastkåpa...
av least
Spelar ingen roll från vilket håll kondensen kommer.
Det mekaniska låset fryser inte fast av lite kondens som fryser till is, rimligen är det låsets mikrobrytare som på nåt vis slås ut av frosten.

Antagligen är boven det fett som används, det blir för plastiskt när det utsätts för fukt/frost. Och då fungerar inte mikrobrytaren.
av jfors
least skrev: fre 05 feb 2021, 10:32 Antagligen är boven det fett som används, det blir för plastiskt när det utsätts för fukt/frost. Och då fungerar inte mikrobrytaren.
.....och då hjälper ingen kåpa men kanske ett ny kista ifall de har bytt fett eller konstruktion och leverantören.
av least
Kåpan hjälper till genom att fettet får kortare tid att ta upp fukt.
Då fukten inte rent mekaniskt kan bli liggande på fettet, så kommer det ta längre tid för vatten och fett att bilda en emulsion.
Ett petroleumfett tar inte upp fukt ur den omgivande luften, så kan du skydda fettet från fritt vatten är mycket vunnet.
av Hypoxia
Fick info i veckan från min PST att de inte längre får byta några lås (åtminstone på XC90) eftersom Volvo håller på och konstruerar en ny lösning. Mitt redan bokade byte (tredje gången) har således knuffats på framtiden. Det som gör mig lite fundersam är däremot att tiden bara flyttats fram ett par veckor. Har någon annan hört om ytterligare en låsvariant som introduceras nu i närtid?
av AndS
Har nu för andra gången på fyra år haft en frusen dörr i låsmekanismen (bilen står ute året runt).
Det var höger bakdörr som inte varit öppnat på några veckor, inget hände när handtaget drogs ut.
Testade då att dra i handtaget på insidan och inga problem, dörren öppnades och efter det fungerade även utsidans handtag.
Efter första händelsen poängterade jag det vid servicebeställning (var väl två år sen) och de gjorde någon åtgärd.
De gamla vanliga listproblem som funnits under alla tider jag har haft bilar är inte inräknade och beror mitt eget slarv att inte stryka dem med något vattenavstötande så de inte kan frysa, men här löser man det med lite milt våld.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 37

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]