- fre 05 feb 2021, 10:08
Om hela orsaken till problemet är att fukt tar sig in i låset och plastkåpan helt hindrar detta så håller jag helt med att det räcker med kåpan. Det finns dock några problem med det. Ifall kåpan hindrar all fukt att ta sig in så hindrar den även all fukt att ta sig ut, så innan verkstaden sätter på kåpan måste man verkligen se till att låset är helt torrt annars står du där igen nästa morgon.
Jag tror ju att kåpan effektivt hindrar fukt som kommer in i dörren genom regn och snö, d.v.s uppifrån. men det är ju bevisligen flera ägare här, med så nya bilar som MY21, som fortfarande har problem. Enligt han jag lämnade till idag så har MY21 redan kåpan och då är det nog inte fukt "uppifrån" som kommer in i låset utan snarare kondens som fryser och då är det ju antingen dålig konstruktion på själva låset alternativt alldeles för dåligt smörjt så det räcker med kondens för att det skall sluta fungera.
Ni får gärna rätta mig ifall jag har fel men jag tror inte det räcker med att bara sätta på en plastkåpa...