Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
Qwedz skrev:Byggde ihop en D4 AWD automat i Volvos app och hamnade ganska nära 400k. Privatköp gäller det. Kan man räkna med 5% på det priset?
(Såg en skum sak i appen, när man väljer in fast dragkrok så betingar den inget pris. Ingår den i Classic? Eller är det fel på appen?)
5 % skulle jag nog räkna med att säljaren ger från start, innan förhandling. Reservation för att jag beställde en MY15 och jag har ingen aning om hur prutmånen är på Classic...

Vad gäller dragkroken står det på "Bygg din Volvo" på nätet: "Kontakta din Volvoåterförsäljare för korrekt pris".
av Stigerud
Jag beställde en V70 Sport vecka 7 och det står fortfarande "planerar produktionsstart". Känns som att det kan dröja... Någon som beställt samtidigt eller senare som fått något datum?
Användarvisningsbild
av JanneP77
Stigerud skrev:Jag beställde en V70 Sport vecka 7 och det står fortfarande "planerar produktionsstart". Känns som att det kan dröja... Någon som beställt samtidigt eller senare som fått något datum?

Jag beställde v 5 (31 januari) och redan efter någon vecka kunde man se hur många veckor till leverans och antal bilar före i kön... Då var det ca 9 500 före i kön, nu är det 1 438 med 4,5 vecka kvar till leverans. Fick du någon preliminär leveranstid (jag fick 13 veckor)? Spec?
av Stigerud
JanneP77 skrev:
Stigerud skrev:Jag beställde en V70 Sport vecka 7 och det står fortfarande "planerar produktionsstart". Känns som att det kan dröja... Någon som beställt samtidigt eller senare som fått något datum?

Jag beställde v 5 (31 januari) och redan efter någon vecka kunde man se hur många veckor till leverans och antal bilar före i kön... Då var det ca 9 500 före i kön, nu är det 1 438 med 4,5 vecka kvar till leverans. Fick du någon preliminär leveranstid (jag fick 13 veckor)? Spec?
Konstigt att jag då inte hamnar i kön.
Vi fick (beställt 8 bilar) 8-10 veckor. Jag har valt en D4 AWD ice white med drag, lastpaket, sport, stänkskydd fram, solskydd och VOC.
av ninafredrik
Jartin skrev:Hahaha Nina, jag var som ett litet barn när jag fick veta att den var där :)så jag hoppas ni får eran snart. Jag är supernöjd med min!! 5/5 möjliga, den absolut bästa bil jag kört :) !
Nu har vi fått vår! Är helsåld efter första timmarna här ha ha, underbar bil med fantastisk comfort :D . Synd bara att vi har snöoväder och blask men stora vägen är bar så lite har det testats också :P
/ Nina
Användarvisningsbild
av JanneP77
ninafredrik skrev:
Jartin skrev:Hahaha Nina, jag var som ett litet barn när jag fick veta att den var där :)så jag hoppas ni får eran snart. Jag är supernöjd med min!! 5/5 möjliga, den absolut bästa bil jag kört :) !
Nu har vi fått vår! Är helsåld efter första timmarna här ha ha, underbar bil med fantastisk comfort :D . Synd bara att vi har snöoväder och blask men stora vägen är bar så lite har det testats också :P
/ Nina
Grattis!! Själv har jag 4 veckor kvar till leverans (840 före i kön...). Säg, hur känns D5:an med Polestar?
Har bara kört en vanlig 205-hästars D5 för några år sedan, beställde XC70:n nu utan att prova först. Provade D4 AWD men den tyckte frun var för seg så då fick det bli D5 och Polestar... :D
Användarvisningsbild
av hållundan
Såg nu när bilen stod parkerad i solljus att jag antagligen blivit påkörd, eller åtminstone touchad (något annat kan jag inte komma på, då bilen var helt ren och orepad vid tvättning dagen innan, och varken jag eller frugan har kört på någonting) på vänster "skärmbreddare" bak. XC70 Sport MY15 (är väl visserligen samma på alla XC70 av senare (?) årsmodell).

Ska prova att försöka polera lite efter lite tvätt med thinner (ska visst vara bra, sägs det?). Om det inte funkar får jag nog fan byta skärmbreddaren. Så frågan är (ja, får kolla med min dealer också, men tänkte kolla snabbt här också), vad en sådan skärmbreddare kan kosta? Någon som har artikelnummer tillgängligt? Och, hur sitter den fast? Bara klipsad, eller är den skruvad någonstans också?

Som tur är ser jag inga andra märken någonstans, utan "bara" skärmbreddaren är skrapad. Illa nog, i och för sig. Aldrig får det vara nytt och fräscht särdeles länge. :evil:

Edit: Var ju rätt lätt att hitta på bildelsbasen.se och artikelnumret verkar vara: 31283106. Speciellt dyr verkar den inte vara heller. Gött.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av hållundan
Nu har jag fått fatt på en ny skärmbreddare. Visserligen med rabatt, men 266 spänn anses som mycket överkomligt! Bra att hela grejen/konceptet verkligen visar på att det är lite "robusthet" över det hela. I synnerhet prislappen som sagt.

Ska bli intressant att se hur meckigt det är att byta den bara, men det ger väl sig.

Samtidigt, det är lustigt hur man tycker att saker och ting är billiga med avseende på "normpriserna" man har i skallen. Vad kostar denna plastgrejen att spruta egentligen? 5 spänn? Rätt bra marginal ändå... Aja, billigare än att lacka om och mecka mer än nödvändigt. XC70 är gött!
Användarvisningsbild
av hållundan
För att dra vidare på min skärmbreddar-rant här då ville jag bara nämna att det var mycket enkelt att byta den. Kredd till alla inblandade där.

Lossa torx-skruven i bakkant, bänd upp klipsen i övre delen av skärmbreddaren bak och dra loss hela sjoket. Den sitter limmad och klipsad på tre stycken orange grantoppsklips i kanten. Dessa får man med nya i paketet med den nya plastartikeln, så det är bara dra loss.

Jag drog ur de befintliga klipsen, även om de var intakta efter demontering, eftersom det var enklare att smäcka dit den nya utan att behöva mecka allt för mycket. Det som tog tid var att få bort den gamla limresten, men breddaren byttes på ~15 minuter. Bra jobbat Volvo!
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]