Moderator: Moderatorer

Snart inte kört den på 6 veckor och vid 4 veckor gick bilen in i "Offline" vilket jag aldrig sett tidigare :) Blivit resor, hoj och använt sambons tåg & busskort istället det men ändras väl snart. Så där står den i garaget, fläckfri och upputsad men lite dammig :-)

Fick dregra på några nyheter när vi passerade Volvo Manhattan för att stilla abstinensen när vi är iväg så länge ;-)

.
IMG_7214.jpeg
IMG_7214.jpeg (3.24 MiB) Visad 1719 gånger
Idag är det 7 år och 20968 mil sen jag hämtade ut bilen, firat med den vanliga turen till kontoret.

Under denna tid och dessa mil har vi varit i/passerat igenom 28 länder (om jag inte räknar fel) och enbart fyllt på 0,5l olja vid ett tillfälle utanför vanlig service.
Tiden går... :-)
Micce1980 skrev: ons 21 feb 2024, 20:57 Snart inte kört den på 6 veckor och vid 4 veckor gick bilen in i "Offline" vilket jag aldrig sett tidigare :) Blivit resor, hoj och använt sambons tåg & busskort istället det men ändras väl snart. Så där står den i garaget, fläckfri och upputsad men lite dammig :-)

Fick dregra på några nyheter när vi passerade Volvo Manhattan för att stilla abstinensen när vi är iväg så länge ;-)

.
IMG_7214.jpeg
Trevligt värre! :-)
kievY skrev: tor 22 feb 2024, 12:54 @fjohan82, Inte illa.. verkar rullat på bra. Några planer på ny destination i sommar med bilen?
Ja överlag tycker jag att den rullar på som den ska, visst blir det fel ibland men det allra mesta känns som rent slitage.

Största operationen hittills som jag tänker inte är slitage är byte av främre vevaxeltätning, där gick försäkringen in.
Tryckgivare 31405341 gav upp i somras utanför Berlin, på väg hem från Moldavien. Det gick dock att köra hem till Stockholm och den byttes för 1500:-.
Vänster stötdämpare ska bytas nästa vecka pga läckage, dock inte så konstigt med tanke på infrastrukturen här hemma och på vissa håll utomlands. Stora hål på motorvägar (bl.a i Nordmakedonien) går illa åt bilen över tid...

Får trots detta säga att jag är nöjd med bilen, skulle kännas obekvämt att köra elbil i öst.

Får se vad det blir till sommaren, brukar säga att det får bli lugnare än året innan men det slutar med att man är på en plats inte många andra svenskar tar bilen till. :-)
@fjohan82, Ja, men skönt det ändå.

Vi ska till Österrike iaf, sen funderar jag på en sväng i Kroatien/Italien men har ingen hur/vart i Kroatien.. du kanske har varit där?
kievY skrev: fre 23 feb 2024, 10:24 @fjohan82, Ja, men skönt det ändå.

Vi ska till Österrike iaf, sen funderar jag på en sväng i Kroatien/Italien men har ingen hur/vart i Kroatien.. du kanske har varit där?
Italien har jag inte varit till, inte tillräckligt påläst hur miljözonerna fungerar. Tydligen finns det många vägar i många städer som har förbud mot fordonstrafik. Kanske inte något stort hinder men ändå...

Kroatien har jag kört igenom några gånger, bl.a hem från Grekland och vid en resa var Split i Kroatien målpunkten.
Under vistelsen togs bilen med till ön Brač där det blev ett besök vid Dugi Rat/Zlatni Rat.
Fint ställe men jobbigt att gå på en stenstrand... :-)
Det finns mycket mer att se i Kroatien än vad man hinner med på en vecka.
Fick tidigare hem nya "frambelägg", nu har även belägg för montering bak och delar till oken levererats.
Ska gå igenom och byta/smörja upp när sommarhjulen läggs på, lika bra det när jag numera kommer byta hjul där jag har mer tid och plats för detta istället för i en stressig GDS-hall.
Ikväll ska bilen tvättas inför morgondagens verkstadsbesök, det är sedan gammalt att aldrig lämna in en skitig bil. :-)
.
20240229_151317_copy_1209x1613.jpg
20240229_151317_copy_1209x1613.jpg (302.94 KiB) Visad 512 gånger
  • 1
  • 1835
  • 1836
  • 1837
  • 1838
  • 1839
  • 1912
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är […]