Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1314158
fjohan82 skrev: fre 26 apr 2019, 18:13 Istället för att starta en ny tråd kör jag på denna:

Vad använder ni att smörja med när ni byter bromsbelägg?
ATE Bromspasta? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... l-pa7546sv
Metallfri pasta? https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Keramisk pasta? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... a-pa2666sv

Eller något annat?
1400 grader varmt. Nääääää så varmt räknar jag inte med att det det ska bli på de ställen jag smörjer (glidpinnarna och hydraulkolvarna). Om dessa skulle bli 1400 grader så skulle ju packningarna, damskydd och hjullager gått hädan för länge sedan, jag brukar använda vanligt högtempfett av valfri sort. Själva klossarna kan ju så klart bli grymt varma, men där har man ju ingen smörja, man ser ju bara till att anläggningsytorna är väl rengjorda så kärvar det inte.

De där produkterna du länkar till är ju till avgasgrenrör och bultar på turbohuset tex.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314172
VolvoB20 skrev: tis 30 apr 2019, 08:27
fjohan82 skrev: fre 26 apr 2019, 18:13 Istället för att starta en ny tråd kör jag på denna:

Vad använder ni att smörja med när ni byter bromsbelägg?
ATE Bromspasta? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... l-pa7546sv
Metallfri pasta? https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Keramisk pasta? https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... a-pa2666sv

Eller något annat?
1400 grader varmt. Nääääää så varmt räknar jag inte med att det det ska bli på de ställen jag smörjer (glidpinnarna och hydraulkolvarna). Om dessa skulle bli 1400 grader så skulle ju packningarna, damskydd och hjullager gått hädan för länge sedan, jag brukar använda vanligt högtempfett av valfri sort. Själva klossarna kan ju så klart bli grymt varma, men där har man ju ingen smörja, man ser ju bara till att anläggningsytorna är väl rengjorda så kärvar det inte.

De där produkterna du länkar till är ju till avgasgrenrör och bultar på turbohuset tex.
Okej!
Jag köpte vanligt bromsoksfett istället, det verkar fungera bra. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314175
Beställde allt från bildelaronline24 (autodoc) och de hade "TEXTAR Monteringspasta CERA TEC" som var kletig och bra ;-) https://www.bildelaronline24.se/textar/1318837
Användarvisningsbild
av apersson850
#1314241
Solomon skrev:Ibland dyker upp felkod vet du varför om du har lite erfarenhet?
Felkoden genereras om motorn får gå ovanligt länge för att dra åt parkeringsbromsen.
Sätter man in nya belägg händer det inte, för även om domkraften i oket är backad så långt det går, är de nya beläggen så tjocka att motorn bara behöver snurra en liten bit för att dra åt bromsen.
Men om man tar ut halvslitna belägg, gör rent och smörjer och sen sätter ihop bromsen igen, med samma belägg och med domkraften backad hela vägen ut, då kan motorn behöva köra flera cykler innan den spänt åt bromsen. I sådana fall får man en felkod.
När jag gör den övningen brukar jag skruva in domkraften tills det börjar ta emot, så blir bilen inte lurad att tro att det är något fel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314252
Idag hängde sig handbromsen höger bak. Det var väntat då jag upptäckte härom dagen att elmotorns båda fästen var spruckna och de gick nästan helt av när jag skulle lossa den från oket. Satte dit med brickor och trodde väl att man kunde vänta lite med bytet men icke, idag lossnade den lite men tillräckligt för att den inte skulle få grepp och lossa bromsen. Med hjälp av en vänlig själ som tryckte på knappen i kupén kunde jag genom fälgen lyckas hålla in elmotorn så den fick grepp så man kom iväg. Nu är "ny" från bildelsbasen beställd, den gamla säkrad med ståltråd och buntband samt kontakten borttagen och tejpad med eltejp så ingen fukt ska hitta in där. Själva bytet sedan lär väl gå på högst en timme så det känns rätt ok ändå, samt att man har ju handbroms på andra sidan som lirar som den skall ;-)

När kina-dicen kommer vet jag vilken felkod jag kan testa den på i alla fall :-D

Edit: Fann dena tråd här där det kopplades med 12v bl.a viewtopic.php?f=56&t=112453&hilit=laett ... ossar+fram
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]