Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Travolta
Tomas L skrev:AMS är klar med sin 1000-milakörning av XC60 2.4D Automat:
Så här mycket har bilen dragit, räknat efter tankning och mätarställning (ej färddator):
Solna - Söderåkra: 8,6 l/100 km
Söderåkra - Brålanda: 8,1
Brålanda - Brunflo: 8,2
Brunflo - Kiruna: ej mätt
Kiruna - Karesuando: 8,5
Karesuando - Sävar: 9,0
Sävar - Solna: 8,3
Solna - Torsås: 8,6
Torsås - Trollhättan: 9,4
Trollhättan - Brunflo: 8,9
Brunflo - Jokkmokk: 9,4
Jokkmokk - Karesuando: 8,4
Karesuando - Happaranda: 8,9
Happaranda - Härnösand: 9,4

/Mikael Johnsson, testchef
Dessa siffror kan man tolka som normal landsvägskörning/motorväg om man har läst bloggen.
Lägger till vikten också 2 320 kilo, med all packning och 75% fylld tank vad jag förstod det som.
av nickeee3xc
Nej.
kan hålla med att det idag inte finns tillräckligt med motoralternativ. men volvon ska inte ha audins fyrhjolsdrift !!! det ska sitta den haldexlösning som sitter där! annars klarar vi inte av att ha alla de andra systemen. Volvos dstc är mycket komplext sytstem som jag är tämligen säker på att det inte går att få ihopp med nått annat. lika så kanske inte trailer stabilyty system funkar med andra fyrhjulsdrifter.

jag har nu kört XC60 på lerig krossbana, med branta backar. bilen behöver ignet slir alls för att kopla in bakhjlen...

Körde tidigare med Allroad 4.2 -03 med quattro och nu med XC70 D5 summum. Skillnaden är inte stor men märks. torsen är bättre än haldex. Eller har man lagt samma system in i xc60 som i saab XWD? hur är det med XC70 då? Har inte helt hängt med svängarna
av bilgalen
CarMan skrev:jag tror itne du förstod mig.
ett komplett system är alla givara & alla kuddar, samt mjukvara som skräddarsys för bilmodellen. (du skriver själv att autoliv inte gör detta !!!)
XC 60 har 4 givare vi kan kalla för accelerometrar & 2 luft trycks givare samt 1 laser mätare med 2 motagare + den integrerade givaren i srs-styrenheten, som jag inte vet vad det är för givare. Utöver detta så har man halgivare för att veta om vissa bälten andvänds m.m. sen så hämtar man information som redan fins i system i bilen, så som hastighet m.m.

Telefonerna i P2 bilarna var frånbörjan Nokia, det var dom med stort sim kort. sen vart det ericsson telefoner när lilla kortläsaren kom, jag vet inte hur många år ericsson levererat telefonen.
telefonerna i nuvarande bilmodeller trorjag Motorola gör, men är lite osäker. det är ialla fall motorola som gör tilbehörs blåtand enheten.
jag kan ju gissa att autoliv varit inblandad i volvooncall telefonerna på någe vis, eftersom systemet komunuserar med srs systemet.

Sen om vi ska prata komplett krock systeme så ingår faktiskt bilens stålkonstruktion o andra saker i detta.
Vi menar nog egentligen samma sak fast uttrycker oss olika. Mjukvara skrivs ju en väldans massa idag på olika nivåer i ett system. De system som Autoliv levererar innehåller ju förståss mycket, men för den skull så återstår ju en hel del återstående jobb för biltillverkaren.

Ta telefonen som ett bra exempel. Där gjorde ju Autoliv hela telefonen fast själva GSM-modulen (som integrerades i konstruktionen) levererades av först Nokia, sen Ericsson (precis som du skrev). Så i det fallet skrev både Autoliv och Ericsson en hel del kod (mjukvara), dock inte Volvo i just det fallet.

Men åter till topic :)
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:
CarMan skrev:jag tror itne du förstod mig.
ett komplett system är alla givara & alla kuddar, samt mjukvara som skräddarsys för bilmodellen. (du skriver själv att autoliv inte gör detta !!!)
XC 60 har 4 givare vi kan kalla för accelerometrar & 2 luft trycks givare samt 1 laser mätare med 2 motagare + den integrerade givaren i srs-styrenheten, som jag inte vet vad det är för givare. Utöver detta så har man halgivare för att veta om vissa bälten andvänds m.m. sen så hämtar man information som redan fins i system i bilen, så som hastighet m.m.

Telefonerna i P2 bilarna var frånbörjan Nokia, det var dom med stort sim kort. sen vart det ericsson telefoner när lilla kortläsaren kom, jag vet inte hur många år ericsson levererat telefonen.
telefonerna i nuvarande bilmodeller trorjag Motorola gör, men är lite osäker. det är ialla fall motorola som gör tilbehörs blåtand enheten.
jag kan ju gissa att autoliv varit inblandad i volvooncall telefonerna på någe vis, eftersom systemet komunuserar med srs systemet.

Sen om vi ska prata komplett krock systeme så ingår faktiskt bilens stålkonstruktion o andra saker i detta.
Vi menar nog egentligen samma sak fast uttrycker oss olika. Mjukvara skrivs ju en väldans massa idag på olika nivåer i ett system. De system som Autoliv levererar innehåller ju förståss mycket, men för den skull så återstår ju en hel del återstående jobb för biltillverkaren.

Ta telefonen som ett bra exempel. Där gjorde ju Autoliv hela telefonen fast själva GSM-modulen (som integrerades i konstruktionen) levererades av först Nokia, sen Ericsson (precis som du skrev). Så i det fallet skrev både Autoliv och Ericsson en hel del kod (mjukvara), dock inte Volvo i just det fallet.

Men åter till topic :)
kan nog stämma, för dom telefoneran har problem (tar tid påsig) att komunisera med displayen, så det mäsks att det är ett extärnt system som "översätts" föra att koma ut på can nätet.

käns som det vart lite väl mycke OT just nu, ber om ursäkt...

XC60 har ialla fall en helt ny telefon (samma komer även att hamna i övriga modeller) det är en vidareutveckling av de befintliga, men den kan nu hantera GPS signalen själv (gäller alltså volvo on call)
av Lövet
CarMan skrev: Nej.
kan hålla med att det idag inte finns tillräckligt med motoralternativ. men volvon ska inte ha audins fyrhjolsdrift !!! det ska sitta den haldexlösning som sitter där! annars klarar vi inte av att ha alla de andra systemen. Volvos dstc är mycket komplext sytstem som jag är tämligen säker på att det inte går att få ihopp med nått annat. lika så kanske inte trailer stabilyty system funkar med andra fyrhjulsdrifter.
Har vi inte berättat för dig tillräckligt många gånger att det inte är något unikt med Volvos DSTC system? Bara för att du upprepar samma sak hela tiden blir det inte sant. Trailer stability finns redan hos Audi bara för att ta ett exempel!

"There is now a further additional function for the ESP in conjunction with the optional towing bracket. The trailer stabilisation system represents an invaluable safety bonus for driving with a trailer. It detects hazardous trailer vibration and sway from the start and stabilises the outfit by means of automatic brake intervention. Depending on how risky the situation is, the ESP brakes the front wheels only or all four wheels of the Audi Q5"

Från: http://www.audiworld.com/news/08/2008archive.html
Användarvisningsbild
av CarMan
som jag skrev längre upp så vista jag inte om man klara de eler inte klarade av att lägga på Trailer stabilyty systemo om andra fyrhjulsdifter eller ej.
men DSTC systemet är inte vilker antisladd system som helst.
när volvo hade visk tillexempel så fick dessa bilar ha trax istället för STC eller DSTC. men dom tvåhjulsdrivna fick stc & dstc
Användarvisningsbild
av Thho
CarMan skrev:...men DSTC systemet är inte vilker antisladd system som helst. när volvo hade visk tillexempel så fick dessa bilar ha trax istället för STC eller DSTC. men dom tvåhjulsdrivna fick stc & dstc
Hmm jag ser vad du skriver men jag förstår inte riktigt vad du vill säga? På vilket sätt menar du att DSTC "..inte (är) vilket antisladdsystem som helst."?
av Lövet
CarMan skrev:som jag skrev längre upp så vista jag inte om man klara de eler inte klarade av att lägga på Trailer stabilyty systemo om andra fyrhjulsdifter eller ej.
när volvo hade visk tillexempel så fick dessa bilar ha trax istället för STC eller DSTC. men dom tvåhjulsdrivna fick stc & dstc
Du får inte ihop ditt resonemang ändå. Visco klarar inte av antisladdssystem på grund av att inkopplingen var alldeles för oprecis. Detta har absolut NOLL att göra med moderna fyrhjulsdriftssystem med Torsen diff. Audi har aldrig använt Visco, Volkswagen har dock haft det men det är mer än 10 år sedan vid det här laget.

Anledningen till att man använder Haldex är att det är en smidig lösning som kan kombineras med tvärställda motorer, samt att förbrukningsökningen är liten - inte att det är ett bättre system stabilitets- eller framkomlighetsmässigt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Travolta skrev: Lägger till vikten också 2 320 kilo, med all packning och 75% fylld tank vad jag förstod det som.
Volvo är ju kända för att tjänstevikten är i underkant. Vid alla provkörningar vi har gjort har det varit 2-3 personer i bilen, när jag körde XC70 i 40 mil med en snittförbrukning på 0,75 l/mil så var vi tre vuxna i bilen med packning och fulltank vid avfärd. När vi körde XC60 på 0,79 l/mil så var vi två i bilen, utan packning men med full tank vid avfärd. AMS provkörning (och min egen) pekar på att XC60 verkar dra ganska mycket mer än XC70, vilket kanske inte är någon överraskning, men enligt Volvo så ska de dra lika mycket.
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:
CarMan skrev:som jag skrev längre upp så vista jag inte om man klara de eler inte klarade av att lägga på Trailer stabilyty systemo om andra fyrhjulsdifter eller ej.
Du får inte ihop ditt resonemang ändå. Visco klarar inte av antisladdssystem på grund av att inkopplingen var alldeles för oprecis. Detta har absolut NOLL att göra med moderna fyrhjulsdriftssystem med Torsen diff. Audi har aldrig använt Visco, Volkswagen har dock haft det men det är mer än 10 år sedan vid det här laget.

Anledningen till att man använder Haldex är att det är en smidig lösning som kan kombineras med tvärställda motorer, samt att förbrukningsökningen är liten - inte att det är ett bättre system stabilitets- eller framkomlighetsmässigt.

det är inte inkoplingen på Visko som är problemet DSTC kan man ha helt utan fyrhjulsdrift. det är just det att den inte går att kopla ur
drivning på ala hul är inte lösningen på alla problem här i världen.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 63

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710