- tor 03 jul 2008, 12:54
kave skrev:Primus skrev: Man skulle som du kúnna säga - lång näsa grabben. Bättre än så här är inte Volvo, det borde du ha fattat innan du köpte bilen, skyll dig själv. Problemet är att en bra bil ibland lever upp till köparens förväntningar och ibland överträffar förväntningarna. Det är då man börjar prata om premium. Visst kan ibland premium överraska negativt. Men är det negativa på sådant som köpare tycker är viktigt börjar spiralen gå nedåt. Och då lämnar man sitt prissegment och får konkurrera med billigare bilar. Eller sälja allt mindre.
Ps. Man får nog vara väldigt Volvo-lojal om man påstår att Volvo gått ut med att den nya modellen drar mer bränsle... Ds.
En bil kan väl överträffa förväntningarna oavsett om tillverkaren kallar den premium? En billig Kia kan säkert överträffa förväntningarna hos dess köpare.
Volvo hade väl all info på sin hemsida om att V70II drog mer bränsle än V70N. Det var givetvis ingen reklamslogan men faktan fanns med eller menar du att Volvo undanhållit detta? Precis som att BMW 5 serie inte ens klarar 5 stjärnor i EuroNCAP är det heller inget BMW använder i sin marknadsföring.
Allt kan inträffa. Om KIA överträffar sina kunders förväntningar kommer de kunna höja priset något. Lite högre vinst ger möjlighet till mer utvecklingspengar och så är spiralen på väg uppåt. Någon som såg Audi som premium för 20 år sedan? Om däremot ett premiummärke inte lever upp till sina köpares förväntningar minskar försöljningen och så är spriralen på väg nedåt. Jag tror detta med förväntningar på bilen är som viktigast i premiumsegmentet. Just dit Volvo vill.
Om jag menar att Volvo undanhållit information? Absolut inte. Men att påstå att "Volvo gått ut med att den nya modellen drar mer bränsle" kan bara en extremt Volvolojal person påstå. Att gå ut med något i marknadsföring eller reklam är förknippat med att man gjort särskilda insatser för att få kunder att upptäcka ett spesifikt faktum. Eller möjligen för att be om ursäkt eller varna för något. Och inget av detta har Volvo gjort. Jag förväntar mig inte det heller. Jag tror att hela ledningen hos Volvo till skillnad från Kave är smärtsamt medvetna om att man missat bränsletåget. Volvos problem nu är i första hand ett dollarproblem men då vore det bra om man kunde ha haft modernare motorer/växellådor för att balansera sitt dollarproblem. Som det är nu sitter man med två problem på halsen samtidigt.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,