Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Maja
Vad är det för egoistiska alternativ ni drar upp. Kostar dina privata mil så betala dem eller köp en bil till. Vad är det som rättfärdigar b.la. A6, BMW, v70 VWPasater, mm mm som tjänstebil eller förmånsbil, det är mycket få som kör 20 mil bil i sitt jobb om dagen. Men det dräller av stora törstiga bilar på vägarna som kör i hastigheter långt över det tillåtna både på gator och vägar. Det finns idag elbilar som skall klara 30 mil utan laddning så det finns marginaler. Snacket om att av miljösjäl behöva en andrabil är rent nonsens, på garageuppfarter är ofta på dagtid en mindre bil parkerad och pendelparkeringar är överfyllda av bilar som privatpersoner måste betala för själva, både körda mil och parkeringsavgifter samt ev trängselskatt Det finns en anledning till det, man är tvungen att betala ur egen plånbok för allt.
av rid54
Det är ju skillnad, helt uppenbart, på "tjänstebil" och "förmånsbil". När jag hade chans att åtnjuta det senare, valde jag alternativ för minsta förmånsvärde, vilket ledde till en Toyotahybrid. Den var ju både "billig" att ha och billig att köra (den drog väldigt nära angiven förbrukning på 0,44 l/mil). Så detta med förmånsbilar är uppenbarligen en sak som varje förmånstagare bedömer utifrån sin egen position, sin egen ekonomi. Det finns ju de som väljer nåt mer vräkigt än en Prius och tar det högre förmånsvärdet för chansen att slippa hosta upp inköpspriset för en kul bil. Det är ju svårt att säga, vad som skulle hända om man tog bort fenomenet förmånsbil. De som vill ha värstingar kanske köper dem ändå. Stora bilar kan ju vara ett legitimt behov för vissa. Återigen - skatt på bränslet i stället för själva bilen, så att konsumtionen kostar, det bör rimligen ha ett incitamentsvärde som gör att man tänker extra innan man bränner soppa. En bil som står har inga koldioxidutsläpp.
Användarvisningsbild
av joel80
Maja skrev:Vad är det för egoistiska alternativ ni drar upp. Kostar dina privata mil så betala dem eller köp en bil till. Vad är det som rättfärdigar b.la. A6, BMW, v70 VWPasater, mm mm som tjänstebil eller förmånsbil, det är mycket få som kör 20 mil bil i sitt jobb om dagen. Men det dräller av stora törstiga bilar på vägarna som kör i hastigheter långt över det tillåtna både på gator och vägar. Det finns idag elbilar som skall klara 30 mil utan laddning så det finns marginaler. Snacket om att av miljösjäl behöva en andrabil är rent nonsens, på garageuppfarter är ofta på dagtid en mindre bil parkerad och pendelparkeringar är överfyllda av bilar som privatpersoner måste betala för själva, både körda mil och parkeringsavgifter samt ev trängselskatt Det finns en anledning till det, man är tvungen att betala ur egen plånbok för allt.
Nu vet jag inte om det här var riktat till mig..
Till viss del är det väl bra om man med rimlig kostnad (ca 100kr per mil är inte rimligt enligt mig) kan använda tjämstebilen privat.
Systemet som är nu premierar att man använder den mycket eftersom kostnaden är fast. Men om man inte behöver använda bil så ofta privat blir det väldigt dyrt att använda tjänstebilen och då blir det mer ekonomiskt att ha två bilar även om man skulle klara sig med en. Miljömässigt känns det rätt dumt.

Avsolut ska man betala för förmånen att slippa köpa en egen bil, men kanske ska det kosta olika beroende på om man kör 200 eller 2000mil per år med den privat?
av Mwi
joel80 skrev:Avsolut ska man betala för förmånen att slippa köpa en egen bil, men kanske ska det kosta olika beroende på om man kör 200 eller 2000mil per år med den privat?
Det gör det, betalar du eller arbetsgivaren bränslet så ökar kostnaden för bränslet eller skatten för bränsleförmånen med antalet körda privatmil, kör du över 3000 mil/år i tjänsten så kan man ansöka om jämkning av förmånsvärdet. Enkelt kan man sammanfatta det så här, du skattar en del för att du disponerar bilen och en del för körningen. Översatt till egen bil, kör 200 mil/år så blir milkostnaden väldigt hög, ökar du körsträckan så sjunker milkostnaden men totalutgiften ökar enkelt eller hur?
Mer information finns här. https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 12339.html
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör tyvärr precis under 3k mil per år i tjänsten.
Bränslekostnaden ökar såklart i takt med hur mkt man kör.. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Den är densamma även om jag kör privat bil.

Att man ska behöva betala 15000kr för att kunna köra 100mil extra med tjänstebilen som man kör 95% i tjänsten tycker jag inte är rimligt. Det är inte som att äga en egen bil och den större delen av tiden används den i tjänsten, därför bör också den större kostnaden tas av företaget. Den extra mil jag skulle köra om det var rimligare kostnad skulle inte påverka t.ex andrahandsvärdet på bilen och extrakostnader för de fasta utgifterna till den grad att det ska kosta mig 15k privat plus arbetsgivaravgifter för mig.
Jag tycker absolut inte att det ska vara gratis, men då det blir billigare att åka och hyra en bil än att ta den jag har tillgänglig blir det knäppt. Eller då jag måste köra en massa extra mil för att byta till privat bil...

Har man däremot en förmånsbil och kör mest privat blir det lite annorlunda som jag ser det. Använder man bilen mest privat bör den större delen av den fasta kostnaden betalas privat (typ via förmånsvärde), men kör man som jag 95% (eller typ 97%) i tjänsten med den funkar de reglerna dåligt och blir skeva.

Det är ju inte heller så att bilen blir gratis för mig. Jag betalar den via företaget, men den kostnaden gör ju att min inkomst jag kan ta ut ur företaget minskar med runt 2500kr per månad. (leasingkostnaden är ca 5000kr..)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Maja skrev:Vad är det för egoistiska alternativ ni drar upp. Kostar dina privata mil så betala dem eller köp en bil till. Vad är det som rättfärdigar b.la. A6, BMW, v70 VWPasater, mm mm som tjänstebil eller förmånsbil, det är mycket få som kör 20 mil bil i sitt jobb om dagen. Men det dräller av stora törstiga bilar på vägarna som kör i hastigheter långt över det tillåtna både på gator och vägar. Det finns idag elbilar som skall klara 30 mil utan laddning så det finns marginaler. Snacket om att av miljösjäl behöva en andrabil är rent nonsens, på garageuppfarter är ofta på dagtid en mindre bil parkerad och pendelparkeringar är överfyllda av bilar som privatpersoner måste betala för själva, både körda mil och parkeringsavgifter samt ev trängselskatt Det finns en anledning till det, man är tvungen att betala ur egen plånbok för allt.
Varför skulle man inte kunna rättfärdiga de bilar du nämner som förmånsbil? Särskilt törstiga är de inte heller om man väljer rätt motor. Min V70 D4 -15 FWD automat (som varken är en tjänste- eller förmånsbil) har en officiell förbrukning på 0,45 liter milen. I verkligheten drar den något mer, men törstig, nä. Och vad i all världen har hastighetsöverträdelser med förmånsbilar/tjänstebilar att göra?
av Mwi
joel80 skrev:Bränslekostnaden ökar såklart i takt med hur mkt man kör.. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Den är densamma även om jag kör privat bil.
Du tyckte ju att det är orättvist att det är samma kostnad/skatt om man kör 200 mil eller 2000 mil privat med tjänstebilen, men om du läser på Skatteverkets hemsida så ser du att skatten även ökar på tjänste/förmåns bilen om bränslet ingår i bilförmånen, så skatten ökar ju mer privat du kör och om inte bränslet ingår så ökar din egen kostnad för bränslet. Det innebär att det inte är en fastkostnad/skatt på en tjänste/förmåns bil utan det styrs av hur många mil du kör privat så din kostnad/skatt påverkas om du kör 200 mil eller 2000 mil privat.
joel80 skrev:Att man ska behöva betala 15000kr för att kunna köra 100mil extra med tjänstebilen som man kör 95% i tjänsten tycker jag inte är rimligt. Det är inte som att äga en egen bil och den större delen av tiden används den i tjänsten, därför bör också den större kostnaden tas av företaget.

Du tänker fel, sanningen är att du kör 100 mil/år fördelat på max 10 gånger/år som privatperson helt gratis, vilket är väldigt förmånligt.
joel80 skrev: Det är ju inte heller så att bilen blir gratis för mig. Jag betalar den via företaget, men den kostnaden gör ju att min inkomst jag kan ta ut ur företaget minskar med runt 2500kr per månad. (leasingkostnaden är ca 5000kr..)
Du kan ju inte blanda ihop ekonomin i ditt företag med din privatekonomi i argumentationen. Att du tvingas sänka företagets lönekostnad för att du vill köpa en bil till företaget innebär ju inte att bilförmånen blir mindre värd för dig som privatperson, eller hade bilförmånen varit mer värd om du inte hade sänkt lönekostnaden för företaget?
Användarvisningsbild
av joel80
Bränslet kan jag själv bestämma hur jag betalar. Som jag gör nu betalar jag faktiskt allt privat då det inte gick att urskilja den el jag "tankar" hemma (kan ju ha bilen hemma då jag har mitt kontor hemma.) om jag inte installerade en ny rätt dyr mätare. Så då, för att kunna få nått för den el jag kör upp i tjänsten var jag tvungen att ta all soppa privat. (Med ersättning på 9,50kr/mil.)

Om man har en tjänstebil kan man också välja att tanka den del man kör privat med privata pengar. Alltså slippa förmånsbeskattning.

Jag kan köra 100mil per år vid 10 tillfällen ja, men ska jag köra 100 till får jag betala över 100kr per mil extra! Det är inte rimligt. Jag skulle då hellre se att kostnaderna var där från första milen men mer rimliga, och kanske i förhållande till hur pass mycket man använder bilen i tjänsten.

Förmånen för mig som privatperson anser jag blir mindre med ökad andel bilen används i tjänsten. Kör jag 2800mil per år i tjänsten som nu och knappt 100 mil privat (som kunde vara 200-250 mil om jag inte skulle behöva "snåla".) ser jag inte att det är rilmigt att betala privat för hela värdeminskningen, slitage mm som ni jämför med de "vanliga" kostnaderna för att ha bil. Då jag bara kör ca 3% av sträckan bilen går privat, vilket kanske kunde gå upp till 7-8%, ser jag inte att det ska vara samma förmånsvärde som om jag tar ut en bil i företaget för att nästan enbart ha för privatkörning. Ser du/ni ingen som helst skillnad på de olika sätten att använda och äga en bil betalad av företaget?

Klart jag måste räkna på hur min privata ekonomi blir påverkad av att skaffa en bil i företaget eftersom det direkt påverkar vad jag kan ta ut i lön.
Innan jag skaffade leasingbil räknade jag såklart på om det fanns nån idé med det. Jag körde innan min privata bil väldigt mycket i företaget och tog ut milkostnad. Vad jag då "tjänade" i minskad skatt på skattefria uttaget på 18.50kr/mil, kostnaderna för att ha bilen, bränslekostnader mm, var jag ju tungen att räkna på och jämföra med att skaffa leasingbil.
Eftersom jag mest körde min privata bil i tjänsten blev det rätt dyrt privat, eftersom alla servicar, däckbyten, reparationen o.s.v gjordes med privata pengar. Milersättningen räckte ju inte på långa vägar till det, inte heller till den procentuella del av körningen som jag alltså körde i tjänsten. Och ingenting av värdeminskningen som ju till stor del också berodde på många mil körda i tjänsten kunde jag skriva av i företaget.

Jag anser att man ska göra rätt för sig och tycker normalt att det är rätt låg skatt numera och att man som företagare får dra av för väldigt mycket. Men just när det gäller bilkörning i tjänsten så blir man på nått sätt alltid en förlorare om man inte kör mycket privat också. :/
av Mwi
Joel80 jag tror du verkar röra ihop de olika bilarna, enligt min definition så kan man göra följande uppdelning och benämning på de olika bilarna.
1. Förmånsbil din arbetsgivare håller dig med en bil som en löneförmån och dina arbetsuppgifter kräver ingen bil och du betalar skatt för det.
2. Tjänstebil din arbetsgivare håller dig med bil för att du behöver det i arbetet, du får även disponera den privat och betalar skatt för det.
3. Företagsbil du behöver en bil för dina arbetsuppgifter och din arbetsgivare tillåter inte att du disponerar bilen privat och du betalar heller ingen skatt för bilen, men skatteverket accepterar att bilen används i ringa omfattning privat.
Om jag förstår dig rätt så har du en företagsbil som du vill köra privat men vill inte betala skatt för en tjänstebil för att du tycker du kör så lite privat, rätt eller fel?
Om man har tjänstebil och betalar bränslet privat så slipper man skatt på bränsleförmånen men man slipper inte förmånsvärdet på bilen, samma sak gäller förmånsbil.
Att som du gör med en företagsbil ”tanka” bilen för privata pengar och sedan ta milersättning av företaget för din tjänstekörning, tror jag inte klarar en skatterevision så där bör du fråga en expert så du inte får problem.
När det gäller generella skattenivån i Sverige så tänker du rätt lustigt, skatten är ganska låg enligt dig och man skall göra rätt för sig. Men ändå försöker du undvika att betala skatt.
Själv tycker jag att skatten är för hög i Sverige till vad man får tillbaka för pengarna, men jag betalar skatt enligt skattetabellen och håller inte på med en massa konstruktioner för att undvika betala skatt.
Jag kör min egna bil privat och 3000 mil/år med hyrbil i jobbet, gillar att hålla isär privatliv och jobb behöver heller inte oroa mig för någon skatterevisor tittar i någon körjournal, det är värt några kronor om året….
Användarvisningsbild
av joel80
En förmånsbil är en tjänstebil.. Likaså är en företagsbil en tjänstebil.
Jag har nu valt att ha min leasingbil som det du kallar företagsbil. Alltså inte köra privat annat än vid fåtal tillfällen.

Jag tar inte milersättning av företaget utan bränsleersättning. (som är på 9.50kr/mil på min bil med "övrigt" bränsle.. Har man endast diesel är det 6.50kr/milen) Jag har inte hittat på det själv utan rådfråga skatteverket och min bokföringsbyrå om hur jag ska göra.

Det jag är ute efter är en mer adaptiv skatt som inte mellan mil 100 och 101 plötsligt kostar runt 15000kr.

Jag tycker alltså att skatten är orimligt dyr mellan de 100mil jag får köra och de kanske 200mil jag skulle vilja kunna köra.

Inkomstskatten har sänkts så mkt på senare tid och det har påverkat vårt samhälle, skyddsnät, skola vård och omsorg rätt hårt. Så den delen hade jag gärna haft kvar på högre nivå än nu. Där funkar det ju också så att ju mer man tjänar desto mer skatt betalar du.

Jag håller inte på med en massa "konstruktioner" för att undvika skatt. Jag ser till att hålla mig på rätt sida de 100milen (och 10 tillfällen). Men skulle gärna se att det ovan fungerade lite annorlunda och inte var en gräns som var så skarp.

Hyrbil vore väldigt struligt för mig och inte en bra lösning alls. Jag kör nästan varje dag i tjänsten.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]