Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Som redan nämts så är körstil väldigt avgörande, jag lyckades ju köra 27mil och mestadels landsväg och fick i 25L på det i en V40 D2a, och färddatorn visade 0,52 :-)

Den andra V40in ( D2 ) jag åker i nu har passerat 31mil idag och den har gåt ner på halv tank nu. Nu är det ju för korta sträcker och fel årstid för att ge någom rättvisa men det visar ganska bra hur olika körstilar påverkar bränsleförbrukningen.
Användarvisningsbild
av Doffen
ortus skrev:Måste få höra vad ni säger.
Jag har en D2 med Powershift och jag kör 95% motorväg i 110 km/h. Mycket sällan snabbare. Nästan alltid farthållare och jag kör alltid så att jag planerar vid dom få rödljus jag stöter på, mycket sällan jag måste stanna. Men bilen har aldrig druckit under 0,55 och nu ligger den på stadiga 0,6-0,65. Visst är det vinter och kallt men ändå... För en bil som inte ska dra mer än 0,39 enligt Volvo... Nä jag är besviken måste jag säga. Om jag vetat det kunde man köpt en D3 eller D4 och få lite mer pulver. Det känns knappt värt att puttra D2 om förbrukningen ändå är så kass.

Bilen har väl gått drygt 500 mil.
Prøv å senk hastigheten din. Tallene Volvo presenterer er langt ifra 110 km/t motorvei. Men heller 70-80

Vår V40 har ingen problemer å gå billigere enn Volvo sine tall, billigste jeg har kjørt den er 0,35. Så er heller kjørestilen enn bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med Doffen. D2:an påverkas mycket av hastigheten på grund av att den är så motorsvag. Den går att köra snålt, men vid "vanlig" användning ligger den omkring 0,49 verkar det som.
av Kluster
Doffen skrev:
ortus skrev:Måste få höra vad ni säger.
Jag har en D2 med Powershift och jag kör 95% motorväg i 110 km/h. Mycket sällan snabbare. Nästan alltid farthållare och jag kör alltid så att jag planerar vid dom få rödljus jag stöter på, mycket sällan jag måste stanna. Men bilen har aldrig druckit under 0,55 och nu ligger den på stadiga 0,6-0,65. Visst är det vinter och kallt men ändå... För en bil som inte ska dra mer än 0,39 enligt Volvo... Nä jag är besviken måste jag säga. Om jag vetat det kunde man köpt en D3 eller D4 och få lite mer pulver. Det känns knappt värt att puttra D2 om förbrukningen ändå är så kass.

Bilen har väl gått drygt 500 mil.
Prøv å senk hastigheten din. Tallene Volvo presenterer er langt ifra 110 km/t motorvei. Men heller 70-80

Vår V40 har ingen problemer å gå billigere enn Volvo sine tall, billigste jeg har kjørt den er 0,35. Så er heller kjørestilen enn bilen.
Ja, körstilen och hastigheten väger ju väldigt tungt in här; jag har själv en V50 D3 automat och ligger på blandad körning på 0,61. Landsväg/motorväg 0,53 :-)-)
av Droopy
Återlämnnade den andra hyrbilen förra veckan och det blev en förbrukning på 0,73 på 77mil mätt vid pump,färddatorn visade 0,52.

Helt ok förbrukning tycker jag.
Användarvisningsbild
av mobe
Åkte hem från Österrike igår och hade vid tankning 5,2l/100km med fullpackad bil samt en medelhastighet på 117km/h. Färddatorn visade 4,7l/100km, det är jag faktiskt väldigt nöjd med på denna bil med tanke på vad den brukar kunna dra.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har man "rätt" äldre manuell Volvo verkar det ju gå att ha 400Nm till övers när man vill för snarlik förbrukning. (fast det äter skatten upp)
Användarvisningsbild
av Funk
Efter en vecka med min V40 D2, 0,61 vid pump. Stadskörning, vinterdäck och ganska så flitigt använd värmare...ganska likt den V50 D2 jag kört de senaste åren.

/Thomas
Användarvisningsbild
av laser2
Hade en V40 D2 som lånebil 2 dagar med pendling Stockholm-Södertälje, totalt ca 16 mil med motorvärmare på timer vid ett tillfälle och autostart av värmaren aktiverat. Med en del kökörning (såklart) och i snitt 90 på E4:an när det rullade på och lite stadskörning så hamnade snittet på 5,7l/100km uppmätt vid pump.
Faktiskt inte så imponerande med tanke på att min V60 D4 drog 5,9l/100km med liknande körmönster under 7 dagar plus en tur från Göteborg till Stockholm på en tank...
Användarvisningsbild
av mobe
D2 motorn må visa mycket fina siffror när den testas fram. Men jag tror att ute i verkligheten är nog motorn för liten för sitt eget bästa. Sen drar den fortfarande inte mycket, men det är mycket i förhållande storlek kontra effekt. Som laser2 påpekar så går det att köra en mycket större motor på nästan samma förbrukning. så enda fördelen jag ser med D2 motorn är att bilen blir billigare att köpa.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 29

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]