Vad jag tycker är ...
... mycket bra
- 90 mil på 25 dagar och 8 liter diesel = 0,09 (enligt volvo on call, ser ut att ta ett tag innan man behöver tanka)
... hyfsat
- Räknar man om kostnaden för laddningen till diesel och kollar hur många liter man får för pengarna, så ligger det på 0,22 l/mil. Se nedan varför det bara är "hyfsat"
... inte så bra
- Det "kostar" 10 kWh (på 10A) resp 11 kwh (på 6A) att ladda batteriet som är på 8.1 kwh
- Laddningstiden är 6h på 10A och 9,5h på 6A, mot specen på 4,5h resp 7,5h. Hänger väl ihop med raden ovanför men bilen fattar ju från början hur lång tid det skall ta och den visar då "6h" från början så det är inte bara min elmätare som visar "fel".
- AC:n har pajat. Ibland fungerar den i några sekunder, ibland fungrar den efter någon minut, ibland skickar den meddelande att den behöver servas (och nej, det är inte eco-climate, den drar på fläktarna fullt men vägrar leverera kyla).
- Fick en finansieringsoffert där det stod att jag skulle få fri försäkring. Det var tydligen fel, ärendet ligger hos säljchefen nu.
... bättre än förväntat
- att den stänger av dieselmotorn i nedförsbackar, detta även med "save for later".
- hur de sista 5% används och hur den laddar olika beroende på körning
- tycker om eco-climate i pureläget
... saknar
- Jag skulle vilja kunna använda "save for later" utan att den laddar batteriet upp till 2 mil. Detta för att man kanske helt enkelt inte vill åka på elen just nu. Istället måste man lägga i sportläget, men då stänger den inte av motorn i nedförsbackar.
- Kunna välja att köra på el på typ <70km (eller ett effektläge där dieseln går på kring 70 i plant läge).
... något onödigt som skulle inte vilja vara utan
- Keyless! Helt onödigt men så fantastiskt bra med framförallt upplåsningen, det fattade jag inte innan

.
... lite tråkigt
- Man använder ju inte alls dieselmotorn när jag räknar droppar, hyfsat tråkigt med 285hk ... För hoppas jag kommer över "droppräknandet" snart
