Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
I förrgår: Skulle in på tomt där man vanligtvis kör in bakom det gamla stallet, men där var blockerat. Fick ta framför, där ägaren bara kör nedför på vintern. Lite tuggande och diffande med Traction control, men kom upp i första försöket.
I går: Skulle backa in en släp i obanad snö runt en hushörna. Gick rejält tungt (varvade rätt bra för att det skulle röra sig alls), men inte tillstymmelse till slirning, trots närmare 15 cm snö.

AWD är så mycket bättre att det bara finns en anledning att inte köpa det: Priset.
av Lövet
apersson850 skrev:AWD är så mycket bättre att det bara finns en anledning att inte köpa det: Priset.
...eller att man 9 månader av året åker på torr asfalt och inte är sugen på 1dl extra förbrukning per mil?
av Lazy
Efter att ägt 14st bilar under 40år där alla har haft FWD och jag aldrig haft några problem med det varför skulle jag då välja AWD vid byte av bil nu?
Dom högre kostnaderna (inköpspris/förbrukning) lägger jag på något annat som jag tycker är viktigare.
av XC60
AWD alla dagar i veckan, det hör dessutom till biltypen imho. Har kört AWD på mina senaste bilar och när man äl har haft det så är det mycket svårt att tänka sig något annat ch då är jag ändå stadsbo... På min nyligen beställda nästa bil blir det AWD igen. Skillnaden i förbrukning är det lilla i sammanhanget, även om det skiljer 1 dl per mil och du kör 5000 mil per år så är det inte så mycket jämfört med värdeminskning etc.
Användarvisningsbild
av apersson850
andreas_lofgren skrev:...eller att man 9 månader av året åker på torr asfalt och inte är sugen på 1dl extra förbrukning per mil?
Snack. På sommaren hände det ännu oftare att det var problem att komma fram, för då ska den där husvagnen dras på diverse åkrar, liksom flaksläpen. Jag har också kört med diverse olika bilar under mer än 30 år, både fram och bakhjulsdrivna, men jag har fått tillgripa traktor, hjullastare, fyrhjulingar eller andras fyrhjulsdrivna bilar för att få det jag vill flytta dit jag vill ha det.

Fyrhjulsdrift är fantastiskt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan man kanske sammanfatta med att alla har olika behov och prioriteringar, och volvo kan tillgodose allas behov i drivlinefrågan?

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Det är väl perfekt att båda alternativen finns. Däremot kan vissas ovilja att se nackdelarna bli lite väl ensidig. Det behövs inte AWD för att köra på allmän väg. Däremot är det bekvämt, inte ett behov.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker det är tjatigt att framhjulen ska spinna som tokar så fort det är lite fuktigt, eller man gasar lite oförsiktigt när det är torrt. Lätt värt en dl extra per mil med awd! 8)
av perhall
Ynot skrev:Efter att ägt 14st bilar under 40år där alla har haft FWD och jag aldrig haft några problem med det varför skulle jag då välja AWD vid byte av bil nu?
Dom högre kostnaderna (inköpspris/förbrukning) lägger jag på något annat som jag tycker är viktigare.
Har du verkligen aldrig haft problem pga. FWD? Jag tycker att det händer minst 10 gånger per vinter att jag verkligen behöver AWD... svårt att ta sig upp på uppfarten i vissa lägen... kört fast på en parkering, vågar inte fickparkera i backe med rädsla för att inte komma loss etc. Skulle gärna ha AWD på nästa bil och har haft det några gånger tidigare (Audi S4, XC90 T6)./PH
av JohnB
Jag har en bil med FWD och en med AWD. När jag kört den med AWD tycker jag att den med FWD bara slirar å jävlas men efter några dagar så vänjer/lär man sig och då funkar det bra med FWD också. Man måste med andra ord köra bilarna helt olika vilket innebär att där man kan smyga lugnt uppför en backe med 1 dm sockersmetsnö med AWD bilen måste man med FWD bilen ta sats och hålla bra fart samt jämn gas och måste man stanna är man rökt. I går var ett sådant tillfälle då jag fick jävlas med C30:in då jag skulle svänga av från en brant uppförsbacke in till ett hus där infarten är bara lite bredare än bilen med elaka grindstolpar som längtar efter att repa allt dom kommer åt, inget läge att ta rejäl sats med andra ord. Resultatet blev att jag fastnade och fick orma runt tills jag lyckats vända och backa uppför så att jag kunde köra sakta in uppifrån istället. Under tiden samlades diverse löst folk så man fick skämmas lite på kuppen. Det här hade inte hänt med S60:in som har AWD. Största skillnaden är med andra ord vid start från stillastående. När man väl är uppe i fart är faktiskt AWD:n en nackdel i bland då man inte har en susning om hur halt det faktiskt är och oftast kör alldeles för fort för att kunna hantera en undanmanöver eller hastig inbromsning. Jag måste också berömma antispinn och antisladd på C30:in som gör den riktigt civiliserad i glashala kurvor och riktigt fint maskerar framhjulens strävan rakt fram samtidigt som man kan åka lite på glid med bakvagnen. Det är nästan som att bilen märker att man har kontroll och tillåter lite sladd för att hålla ett bra spår genom kurvan.

/John
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]