Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brezzz
PoloPrinsen håll i hatten.
Snart kommer det ett 15 raders svar från Bengt med länkar, videosnuttar och ljudfiler, egna uträkningar och annat som kommer att smula sönder din teori.
Lycka till med läsningen
:lol:/Fredde
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Brezzz skrev:PoloPrinsen håll i hatten.
Snart kommer det ett 15 raders svar från Bengt med länkar, videosnuttar och ljudfiler, egna uträkningar och annat som kommer att smula sönder din teori.
Lycka till med läsningen
hahahaha :lol: ja jag börjar också tröttna på't! fram med klara bevis för alla skiter i dessa yuotubefilmer o annat skit!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bdp003 skrev:Vad kan vara orsaken att dom har problem och inte vi?
USA var tidigare ute med inprutningstryck över 1000-bar och och förlitade sig på skitig diesel med mycket svavel i.

När europeiska tillverkare drog upp trycket till över 1000 bars gränsen hade man reda anpassat sig till lågsvavel.
av bdp003
Brezzz skrev:PoloPrinsen håll i hatten.
Lycka till med läsningen
Nej å nej...inte vill jag smula sönder. :-)
Tvärtom utmärkt förslag 'Poloprinsen'

DENNA LÖSNING FINNS REDAN!
På franska bilar.

Och kommer kanske säkert på Volvo Saab och alla bilar till slut.
Kanske lagstiftningsvägen ...+75% renare utsläpp!

Läget just idag 2007 dock,
FFI har exclusive rätten till distributionen,
och har valt networking som ENDA distr. kanal. (ännu)
det är nog det som bromsar biltillverkarna,
att testa och anpassa. (tror jag)

Det finns ju inga pengar för Volvo, Saab eller ngn annan tillverkare att gå ut och säga...kör på den nya nanotekniken. Eftersom detta fungerar på ALLA bilar och fordon. Tillverkarna jagar ju hela tiden marknadsandelar = förbättringar som ingen annan tillverkare har. Eller hur!

Dessutom tycker jag själv 10 kapslar i snygg förpackning i handskfacket,
är minst lika "snygg" lösning. Förutsatt att man inte glömmer lägga i vid tankningen :-)
Senast redigerad av 3 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk

På franska bilar.
Vilken lösning menar du ?
FFI har exclusive rätten till distributionen,
det är nog det som bromsar biltillverkarna.
Eftersom jag inte hittat några patent knutna till denna katalytiska process så är det knappast några hinder för biltillverkarna, rätta mig gärna om jag har fel angående det..

/Thomas
av bdp003
Funk skrev:

På franska bilar.

Lösningen att ha en behållare med katalytiskt bränsletillsats under motorhuven. Jag fick veta detta av engelska försäljare (konkurrent till FFI) jag mötte i april i år. Jag skall försöka vaska fram vilken modell och bilmärke det var.
FFI har exclusive rätten till distributionen av MPGCaps/MEGACaps,
det är nog det som bromsar biltillverkarna.

Eftersom jag inte hittat några patent knutna till denna katalytiska process så är det knappast några hinder för biltillverkarna, rätta mig gärna om jag har fel angående det..

Massor av patent (18st) på denna teknik...1946 - 2003
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... /7,195,653

Thomas du har delvis rätt, eftersom det finns flera konkurrenter,
men jag vet inget om hur effektiva deras produkter är...eller hur patentfrågorna lösts.

Jag VET 100% säkert att MPGCaps fungerar på MIN, vettens och en handfull andras bilar härborta.
Minns ni Hans som körde ca. 80 km/t (inte på tomgången) men utan att behöva växla ner en enda gång
(likt vettens rapport om större vridmoment på växlarna)...
Han (Hans) beställde just 60 stkapslar idag.

Bättre "bevis" behövs väl inte :-)
Ingen köper väl igen något som INTE fungerat. ;-)

Men jag tror som jag sa i tidigare inlägg.
VARFÖR skulle biltillverkare bry sig om en produkt som redan finns,
och som dom måste utveckla och konkurrera med, som ändå inte är exklusiv för deras bilmärke = INGA marknadsfördelar.

MPGCaps och andra produkter kommer nog att förbli add ons
till den bränsleteknik som säkert hela tiden förbättras i nya bilmodeller.
Det finns helt enkelt ingen exklusiv profit kvar för biltillverkarna som jag ser det!

Hur tänker du om detta Thomas?

/Thomas
av bdp003
VolvoB20 skrev:
bdp003 skrev:Vad kan vara orsaken att dom har problem och inte vi?
USA var tidigare ute med inprutningstryck över 1000-bar och och förlitade sig på skitig diesel med mycket svavel i.

När europeiska tillverkare drog upp trycket till över 1000 bars gränsen hade man reda anpassat sig till lågsvavel.
Ok så problemen är lösta!

Fortfarande är det tydligen så att det nya lågsvavliga dieseln,
ger mindre effekt. Ytterliggare skäl att stoppa i MEGACaps i tanken för att kompensera hk bortfallet.

Quote:
Next Generation Engine Management System

Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) is required for use in all DDC 2007 heavy and medium-duty diesel engines. Further, DDC recommends that Low Ash Engine Oils be used as well. Available in October 2006, ULSD is 15-ppm diesel fuel that can be used in all diesel engines, has the same level of lubricity, but will have slightly less energy than fuel currently used.

http://www.detroitdiesel.com/EPA07/Updates/index.asp
Användarvisningsbild
av Funk
Citat:

På franska bilar.

Lösningen att ha en behållare med katalytiskt bränsletillsats under motorhuven. Jag fick veta detta av engelska försäljare (konkurrent till FFI) jag mötte i april i år. Jag skall försöka vaska fram vilken modell och bilmärke det var.
Det är troligen inget annat än någon variant av AdBlue som skrivits om här tidigare i så fall. Men det låter som en sak av allmänt intresse, posta gärna info om du hittar något.

MPGCaps och andra produkter kommer nog att förbli add ons
till den bränsleteknik som säkert hela tiden förbättras i nya bilmodeller.
Det finns helt enkelt ingen exklusiv profit kvar för biltillverkarna som jag ser det!

Hur tänker du om detta Thomas?
Au contraire, jag tror att en 200 hkr mellanklassbil som klarar sig på 0.6l/mil vid blandad körning vore en jättesellingpoint, om man dessutom då säljer medlet i sina egna butiker/verkstäder och garanterar funktionen så skulle det ligga mycket pengar i detta. Kan man dessutom få ner emissionerna till ULEV-nivå utan annat än lite piller så vore det fantastiskt!

/Thomas
av bdp003
Funk skrev:
Au contraire, jag tror att en 200 hkr mellanklassbil som klarar sig på 0.6l/mil vid blandad körning vore en jättesellingpoint, om man dessutom då säljer medlet i sina egna butiker/verkstäder och garanterar funktionen så skulle det ligga mycket pengar i detta. Kan man dessutom få ner emissionerna till ULEV-nivå utan annat än lite piller så vore det fantastiskt!

/Thomas
Ok Thomas, det ligger mycket i vad du säger. Definitivt intressant.
Hoppas någon tipsar Volvo/Saab.

Jag talade just med min kontakt i Österrike, Lilliane som har senaste info om TUV testerna. Just nu rullar i Tyskland en svart TUV-Golf full med mätutrustning, 6 veckor utan kapslar och därefter 6 veckor med.
Rapport inom 1-2 mån tror Lilliane.

Kanske det blir genombrottet!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej, tänkte bara lämna en snabb rapport om det pågående testet av kapslarna på min Volvo 240.

Jag lade i de två testkapslarna och tankade fullt i tisdags. Förbrukningen på de senaste 40 milen var då 0,96 l/mil.
Nu har jag kört 10 mil med kapslar men jag har inte märkt någon skillnad.

De vore intressant och höra hur de går för "Vetten" som också håller på och testar detta piller.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 36

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid