Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag tror dessvärre att det inte gör så stor nytta att lämna försäkringsbolag i affekt, de är nog lika bra "kålsupare" allihop. De betalar inte ut något om de inte måste. Men det känns kanske bra för självförtroendet.
KKR skrev:Jag tror dessvärre att det inte gör så stor nytta att lämna försäkringsbolag i affekt, de är nog lika bra "kålsupare" allihop. De betalar inte ut något om de inte måste. Men det känns kanske bra för självförtroendet.
Nja, ens egen jag-uppfattning påverkar inte beslutet men jag tror du menar att det känns bra i hjärtat, moraliskt bra? I så fall är vi på samma linje.

Olika bolag har nog olika policys för att möta kundernas ersättningsanspråk. Visserligen samma lagstyrning av verksamheten men jag tror att policyn kan variera kraftigt, precis som i alla branscher.
Och om min handläggare på Volvia representerade deras policy eller bara var/är ett rötägg kan jag egentligen inte säga men kontentan blir ju densamma i varje fall.

/M
Mabuse skrev:Det kan nog vara värt några hundra mer om året att ha en försäkring som täcker personerna i fordonet också, inte bara bilen.
När årsdagen kommer upp blir det till att skaffa något annat bolag.
Nu har jag inte läst igenom hela historien så jag kanske inte skulle uttala mej, men det står faktiskt i försäkringsbrevet vad försäkringen täcker. Och jag kan inte påminna mej om att jag sett någon bilförsäkring som skulle täcka personskador. Det har man ju personförsäkringar till(olycksfallsförsäkring).
Helt klart ingår ersättning för personskador i trafikförsäkringen. Kopierade Volvias villkor för trafikförsäkring, eftersom mycket i denna tråd handlar om Volvia.

Försäkringen ersätter
• personskador, även förare och passagerare i den egna bilen
• skador på annans egendom utanför din egen bil, dock inte tillkopplat släpfordon
Bestämmelserna som gäller för trafikförsäkringen finns i Trafikskadelagen
Min erfarenhet är att inga försäkringsbolag vill betala ut ersättning, om de inte måste... givetvis kräver de in intyg och andra bevis för skador... De gör allt för att slippa betala. Jag är helt säker på att inget annat bolag, jämfört med Volvia är bättre på att betala ut ersättning.
Vad för typ av intyg ska man ha då? När Volvias handläggare kan säga att läkaren som skrivit intyget har fel trots att Volvia inte gjort någon egen undersökning? Det hade varit OK då om de hade krävt att en av deras läkare skulle utföra en undersökning, men att bara totalt slå ner på läkarens intyg och dessutom skriva att detta beslut går inte att överklaga...

Kan hända att Länsförsäkringar är lika dåliga dom, hoppas jag slipper uppleva det. Volvia har i alla fall fått sina sista kronor av mig. Inte minst pga det mycket otrevliga bemötandet från deras handläggare, något som speciellt etsat sig fast i mitt huvud är "Du får ju vara glad att hon inte körde över ett barn". Vad hade det med saken att göra? 90-väg mitt i skogen några mil från närmsta bebyggelse

Edit: Men jag ska sluta skriva ner Volvia nu, jag har skrivit om det som hänt. Jag vet att det finns minst en handläggare där som är betydligt vettigare. Jag har sen den här historien rullade igång också personligen tackat henne så väldigt mycket för hennes hjälp och service mind.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]