Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev:
AndreasThn skrev:
KrilleW skrev: Vad gäller dålig väghållning i V70n så är det ju en tolkningsfråga. Det säger sig ju självt att en nyare Volvo idag är bättre på den fronten, men jämför man V70n i polisutförande så går den som en dröm i jämförelse med SAAB 9-5 som är en katastrof.
Nja, min erfarenhet säger tvärtom, 9-5 hade betydligt mkt bättre väghållning.
Japp 9-5 hade speciellt polischassi.

Har du ens kört en polisbil?
Jodå det har jag.
Men så tycker jag att väghållningen i gammelsaaben är klart bättre än volvon oxå.
av KrilleW
AndreasThn skrev:
Jodå det har jag.
Men så tycker jag att väghållningen i gammelsaaben är klart bättre än volvon oxå.
Uppenbarligen inte som aktiv polisbil med all last i och under utryckning.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
9-5 svänger bra och bra tryck i motorn. Men that's it. Den ormar sig vid fullgas, ostabil, bullrar otroligt mycket, knakar och gnisslar. Den känns extremt omodern, vilket den är :wink:
Användarvisningsbild
av AndreasThn
XC90_Executive skrev:9-5 svänger bra och bra tryck i motorn. Men that's it. Den ormar sig vid fullgas, ostabil, bullrar otroligt mycket, knakar och gnisslar. Den känns extremt omodern, vilket den är :wink:
Gnisslar jo det kan jag hålla med om och modernast är den inte heller, men ostabil nja.
Jämfört med den xc70 sport jag körde för nån vecka sen är 9-5:an klippstabil (båda i icke polisutförande då)

Men var och en är salig sin tro.
av KrilleW
AndreasThn skrev:
XC90_Executive skrev:9-5 svänger bra och bra tryck i motorn. Men that's it. Den ormar sig vid fullgas, ostabil, bullrar otroligt mycket, knakar och gnisslar. Den känns extremt omodern, vilket den är :wink:
Gnisslar jo det kan jag hålla med om och modernast är den inte heller, men ostabil nja.
Jämfört med den xc70 sport jag körde för nån vecka sen är 9-5:an klippstabil (båda i icke polisutförande då)

Men var och en är salig sin tro.
Den här tråden handlar dock om polisbilar. Det går inte att jämföra varken en XC70 sport eller en 9-5 i "vanligt" utförande.

I polisutförande med polisiär utrustning och under utryckningskörning så är 9-5 allt annat än stabil.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev: Den här tråden handlar dock om polisbilar. Det går inte att jämföra varken en XC70 sport eller en 9-5 i "vanligt" utförande.

I polisutförande med polisiär utrustning och under utryckningskörning så är 9-5 allt annat än stabil.
Eftersom inte 9-5 tillverkats på snart 7år har det inte så mkt att göra med tråden heller.

Vi kan konstatera att våra åsikter går isär om 9-5 och stanna där.
av kmi
Är helt säkker på att vi kommer till at se en V90 som polisbil, kanske inte i så stor mängd som tidigare.
På samma sät som polisen i Italien kör alfa och fiat.

Om danska polisen kan köra passat, så burde en V90 också gå rent funktionelt.
av KrilleW
AndreasThn skrev:
KrilleW skrev: Den här tråden handlar dock om polisbilar. Det går inte att jämföra varken en XC70 sport eller en 9-5 i "vanligt" utförande.

Eftersom inte 9-5 tillverkats på snart 7år har det inte så mkt att göra med tråden heller.

Vi kan konstatera att våra åsikter går isär om 9-5 och stanna där.
Vi diskuterar bilars lämplighet att vara just en polisbil. Då 9-5 fortfarande rullar som polisbil och kan jämföras med andra polisbilar, i detta fall V70N så är den aktuell.

Ja, våra åsikter går isär. Jag kör polisbil varje dag och har bildat mina åsikter kring bilen baserat på detta. Du bildar dina åsikter på civila bilar vilket är som dag och natt i jämförelse.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev: Ja, våra åsikter går isär. Jag kör polisbil varje dag och har bildat mina åsikter kring bilen baserat på detta. Du bildar dina åsikter på civila bilar vilket är som dag och natt i jämförelse.
Nej mina referenser är inte enbart "civila".

Även om jag i ett fall jämförde "nya" xc70 med pensionärs Saaben.

Därmed har jag sagt mitt i ämnet 9-5.
av KrilleW
AndreasThn skrev:
KrilleW skrev: Ja, våra åsikter går isär. Jag kör polisbil varje dag och har bildat mina åsikter kring bilen baserat på detta. Du bildar dina åsikter på civila bilar vilket är som dag och natt i jämförelse.
Nej mina referenser är inte enbart "civila".

Även om jag i ett fall jämförde "nya" xc70 med pensionärs Saaben.

Därmed har jag sagt mitt i ämnet 9-5.
Är du eller har varit polis?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70