...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
rid54 skrev:Jag tror att vi får enas om att vara oeniga :D .
Kanske. Men jag tror nog att vi är eniga om att vi i största möjliga utsträckning skall undvika att hindra varandra, och de gånger man får ta ner farten en stund inte skall bli irriterade. :D
Användarvisningsbild
av joel80
En kompis till mig blev underkänd för att han körde för sakta på motorväg under sin uppkörning.. Han vara bara uppe i ca 85km/h. Hör till saken att han körde upp en av de första dagarna under 1998 års snöstorm i Gävle.. Det var minst nån dm snö på motorvägen! I de lägena skulle jag inte bli helt upprörd om någon höll 85km/h.
Dagen efter stängdes E4:an av i 2-3 dagar.. plogbilarna körde fast.
Dagens irritationsmoment:

Precis kommit hem från jobbet efter att i flera mil fått köra i i 65-70 på en 90-väg utan vägren. En långtradare som inte körde fortare. Kunde antagligen inte köra fortare på grund av full last eller något, vad vet jag. Denna långtradare och två bilar bakom den och sen en långtradare till och sen jag i min bil och efter mig 5-6 bilar.

Omkörningsmöjligheter finns flera gånger men ingen av de två bilarna där framme hade en tanke på att köra om. Att jag skulle köra om två långtradare och två bilar i ett svep fanns inte på kartan för så långa omkörningssträckor finns inte på vägen och dessutom är det en farlig manöver för någon kan då helt plötsligt bara vräka sig ut och börja köra om. Så där fick vi ligga allihopa i 65-70 bara för att två bilister av någon anledning inte tänkte tanken att vi kanske ska köra om långtradaren som håller 65-70 eftersom här är 90 på vägen. Att få dessa idioter att tänka tanken att det fanns andra bakom som kanske ville hålla 90 hade nog inte gått...
Användarvisningsbild
av Perc
Bosse9988 skrev:Dagens irritationsmoment:

Precis kommit hem från jobbet efter att i flera mil fått köra i i 65-70 på en 90-väg utan vägren. En långtradare som inte körde fortare. Kunde antagligen inte köra fortare på grund av full last eller något, vad vet jag. Denna långtradare och två bilar bakom den och sen en långtradare till och sen jag i min bil och efter mig 5-6 bilar.

Omkörningsmöjligheter finns flera gånger men ingen av de två bilarna där framme hade en tanke på att köra om. Att jag skulle köra om två långtradare och två bilar i ett svep fanns inte på kartan för så långa omkörningssträckor finns inte på vägen och dessutom är det en farlig manöver för någon kan då helt plötsligt bara vräka sig ut och börja köra om. Så där fick vi ligga allihopa i 65-70 bara för att två bilister av någon anledning inte tänkte tanken att vi kanske ska köra om långtradaren som håller 65-70 eftersom här är 90 på vägen. Att få dessa idioter att tänka tanken att det fanns andra bakom som kanske ville hålla 90 hade nog inte gått...
Jag låg efter en Audi en gång påväg hem från Helsingfors. Norr om Tammerfors är det tvåfilig landsväg med omkörningsfiler här och där, och då gäller det att stå på för att komma förbi eventuella långtradare. Två omkörningsfiler efter varandra hände det att fanskapet tog heeeela sträckan på sig att köra om så jag själv fick avbryta min omkörning och lägga mig bakom igen. Han kan inte ha missat mig, jag låg en ångström bakom honom och visade klart och tydligt att jag också ville förbi.

Tredje gången rann sinnet på mig. Det blev väl en 30-40 sekunder med intryckt tuta och en repertoar av svordomar på det. Men om kom jag, till slut. Tror han fattade galoppen.
Perc skrev:
Jag låg efter en Audi en gång påväg hem från Helsingfors. Norr om Tammerfors är det tvåfilig landsväg med omkörningsfiler här och där, och då gäller det att stå på för att komma förbi eventuella långtradare. Två omkörningsfiler efter varandra hände det att fanskapet tog heeeela sträckan på sig att köra om så jag själv fick avbryta min omkörning och lägga mig bakom igen. Han kan inte ha missat mig, jag låg en ångström bakom honom och visade klart och tydligt att jag också ville förbi.

Tredje gången rann sinnet på mig. Det blev väl en 30-40 sekunder med intryckt tuta och en repertoar av svordomar på det. Men om kom jag, till slut. Tror han fattade galoppen.
Jag känner igen detta. Sega sig förbi på högsta växeln utan någon tanke på att det överhuvudtaget finns någonting utanför deras egna plåtlåda. Själv har jag automatlåda och sex cylindrar och när jag kör om trampar jag gasen i botten för ju mindre tid man befinner sig i mötande körfält desto bättre. Dessutom känns det rätt bra med varvräknaren lite över 6000 varv... :)
Användarvisningsbild
av Hilmer

Sånt där händer allt för ofta tyvärr, speciellt när det handlar om lantbruksfordon eller grävmaskiner eller liknande så ligger det alltid några bilar precis bakom som inte vågar köra om. Att dom sen dessutom inte har vett att hålla avstånd gör ju att dom även hindrar andra från att komma om.
Folk borde vara mer alerta och köra mer aktivt.

Det där är vardag för mig men med den skillnaden att det finns ett par omkörningsställen. Det intressanta är att Audi-förare sällan bekymras av att köra om ett par tre personbilar och en lastbil i ett svep.
Jag irriterar mig rent allmänt mer på de som kör för sakta än de som kör fort. Jag har inga problem om det kommer någon i typ 180+ i vänsterfilen på motorvägen när det är glest med trafik. Det är en motorväg och jag är inte den som ska tycka någonting om att han/hon känner för att köra fort för det är upp till vederbörande. Jag känner själv ibland för att känna efter vad motorn går för. Med plattan i mattan håller lådan trean till 180 och där smeker den i fyran.

Det finns säkert de som blir omkörda på motorvägen som tänker att jag är en jävla idiot när jag blåser förbi på ett kick med min Chrysler Sebring men så länge de håller sig i högerfilen och jag i gles trafik kör nästan max i vänster så är det ju lugnt. Eventuella böter och indraget körkort får ju jag ta.

Nä nu skrev jag ju något som är helt emot Sveriges Jantelag där man helst ska ligga under hastighetsbegränsningen och inte göra väsen av sig...

... i sin Volvo V70... *fniss*
av rid54
Jag skiter i Jantelagen, den har inte med trafiken att göra. Situationen med långsamt fordon och ett antal mesar som inte kör om KAN desarmeras enkelt genom att mesarna kör med rimliga avstånd (typ enligt 3-sekundersregeln eller nåt). Då finns luckor att använda om man börjar en omkörning av fordonskomplexet. Men när "svensson" är i farten är det inte så att det tas ut ordentliga avstånd, precis och det är en källa till bekymmer. För mig är den som tullar på avstånden en fullblodsXXX och/eller totalt självupptagen; det är ju avstånden som gör att man kan göra omkörningar stegvis, förutom att det krävs för säker körning rent allmänt.
Användarvisningsbild
av joel80
Bosse9988 skrev:Jag irriterar mig rent allmänt mer på de som kör för sakta än de som kör fort. Jag har inga problem om det kommer någon i typ 180+ i vänsterfilen på motorvägen när det är glest med trafik. Det är en motorväg och jag är inte den som ska tycka någonting om att han/hon känner för att köra fort för det är upp till vederbörande. Jag känner själv ibland för att känna efter vad motorn går för. Med plattan i mattan håller lådan trean till 180 och där smeker den i fyran.

Det finns säkert de som blir omkörda på motorvägen som tänker att jag är en jävla idiot när jag blåser förbi på ett kick med min Chrysler Sebring men så länge de håller sig i högerfilen och jag i gles trafik kör nästan max i vänster så är det ju lugnt. Eventuella böter och indraget körkort får ju jag ta.

Nä nu skrev jag ju något som är helt emot Sveriges Jantelag där man helst ska ligga under hastighetsbegränsningen och inte göra väsen av sig...

... i sin Volvo V70... *fniss*
Problemet blir väl om det händer något oförutsett.. Plötsligt får du punktering.. eller något ligger i vägen, eller någon missbedömmer din hastighet, plötsligt smäller du in i mig som ligger där i 110km/h i högerfilen och dödar min 2-åring. Det är inte p.g.a någon slags avundsjuka jag kan bli irriterad på folk som kör sjukt fort (150+ på motorväg hör dit) när det finns annan trafik i närheten, även om det är glest.
Kör folk ihjäl sig själv när dom kör extremfort är det en tragedi.. kör dom ihjäl någon annan är det mord i mina ögon.
  • 1
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 553
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]