Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde till Skövde ToR i helgen. Enligt datorn 0,46 upp och 0,48 ner (ganska mkt motvind på hemvägen). Tankningen visar på 0,52 men då är fler turer inblandade och värmare.
Kunde konstatera att bilen segade sig upp för backen i jönköping utan att tappa fart på 6:an med 95km/h på mätaren. Packad med 3 personer. Trodde jag faktiskt inte.

Håller cirka +3-5km/h över på 70, 80 och 90 sträckor men nöjer mig med -3-5 på motorvägen. Händer mycket mellan 110 och 120 iaf på hemvägen i motvinden.
Ja i dom farterna kan man få ner förbrukningen rätt bra. Om jag ligger på 105km/h på mätaren/farthållaren visar GPS-en inte ens 100km/h.. riktigt så sakta klarar jag inte av att köra på motorväg. Är det lite trafik så agerar man ju rätt ordentlig bromskloss då också.

Jag väntar spänt på att kylan ska släppa så jag får se hur mycket mindre skillnaden mellan färddatorn och uppmätt förbrukning blir. :) Sen blir väl stora frågan om det egentligen beror på att sommardäcken åkt på... hm..
Kan säga att min bils förbrukning verkar stabiliserat sig. Jag har sänkt snittfarten något och det har nog gjort bilen mindre känslig för skillnader i t.ex med eller motvind.

Igår testade jag att under nästan en mil ligga just bakom en långtradare och då hamnade kilometerstaplarna på 0,3l/mil förutom vid en uppförsbacke då det blev en 0,4l/mil-stapel.

Kör utan större problem på 5.0l/100km på färddator på en resa nu och även när jag haft lite bråttom och legat kring 120km/h i snitt har jag lyckat hålla det kring 5,5l/100km, ibland med lite hjälp av att ligga 30-35 meter bakom någon annan bil.. det gör stor skillnad. Man får vara lite försiktig så inte den man följer tycker man ligger för nära. :)
30-35m är ca 1 sekund bakom om man håller motorvägsfart, så det gäller att inte tänka på annat eller ta blicken från vägen om man ligger så nära. Skickar inga SMS då i allafall... Sneglar möjligen lite mycket på staplarna.
Jag har nu kört drygt 1100 mil.. Snittförbrukning på 0,62l/mil vid pump. Verkar ligga ca 10% lägre på färddatorn. (om färddatorn hamnar på 5.5l/100km brukar det hamna på ca 6.0l/100km vid pump.

Sen sommardäcken åkte på och det blev varmt har det blivit svårare att hamna på de nivåer jag tidigare lyckades komma ner till på samma resor. Bredare däck och framför allt ACn verkar göra rätt mycket.

Lägger upp en bild med tur och returresa där jag på första resan körde väldigt lugnt , och andra resan hade lite mer bråttom.. Skillnaden i tid är som ni ser 14 minuter.. och i förbrukning 1,7l/100km.

Bild

Dom 14 minuterna kostade alltså knappt 40kr.. inte så mycket, men jag irriterar mig på att det ska vara så stor skillnad i förbrukningen.. Det svider lite när dom jävla staplarna sticker iväg uppåt, och jag vet att det är lätt (men lite tråkigt) att få ner dem. :)

På motorväg är skillnaden från vinterdäcken inte så stor.. (Jag kom som bästa resa ner till 0,48 på sträckan ovan, och då på 1,36 tim.)
De kortare sträckorna jag kör i hemmamiljö på 30, 50 och 70-vägar har gått upp desto mer.. där har ju rullmotstånd betydligt större påverkan jämfört mot på motorväg.

Mina kortare resor hamnar nu för det mesta på över 6.0l/100km på färddatorn, tidigare hamnade jag rnt 5.0l/100km på de resorna, då snackar vi inte mycket stadstrafik utan lugna smågator utanför stan med väldigt få rödlysen och stopp.

Funderar på om mina kortare resor påverkas märkbart negativt p.g.a fler kallstarter också. Ja ni läste rätt.. på vintern körde jag ju värmaren före nästan varje resa, och motortempen måste då ha legat betydligt högre när jag körde iväg än vad den ju gör nu när det kanske är 10-15 grader ute på morgonen.
Haha.. Mja.. Man blir lite för mosig utan att ha igång den.. Sen är det ju inte så bra för själva ACn att inte vara på så ofta heller. Men jag var lite förvånad över att det ändrade förbrukningen med minst 10-15% när jag testade lite att slå av och på den. Trodde inte den skulle göra så mycket i motorvägsfart..

Köra utan AC mer än kortare sträckor när det är sommarvarmt anser jag är rätt farligt... det tar inte lång tid innan huvudet blir rätt påverkat och man blir mosig i sitt agerande. :) Så även om det drar lite soppa är det inte värt att vara utan.. plus komforten.
Kan nog stämma ganska bra med min förbrukning.. Normalt kanske jag har en snitthastighet på 105-110km/h och gör av med 6l/h. Om jag istället drar 7l under den sträckan/tiden blir det en höjning av förbrukningen med 16,7%.
:)
Självklart beroende på hur mkt den behöver jobba.. ACn har varit påslagen en stor del av vintern/våren men inte alls påverkat i närheten av vad den gör när solen gassar och det nu blivit varmt.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Hej, har en C30 1.8F som plötsligt börja[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]

Kina har visst 85% av världsmarknaden fö[…]

Grön laddningsindikering

Tackar!