Jag har nu kört drygt 1100 mil.. Snittförbrukning på 0,62l/mil vid pump. Verkar ligga ca 10% lägre på färddatorn. (om färddatorn hamnar på 5.5l/100km brukar det hamna på ca 6.0l/100km vid pump.
Sen sommardäcken åkte på och det blev varmt har det blivit svårare att hamna på de nivåer jag tidigare lyckades komma ner till på samma resor. Bredare däck och framför allt ACn verkar göra rätt mycket.
Lägger upp en bild med tur och returresa där jag på första resan körde väldigt lugnt , och andra resan hade lite mer bråttom.. Skillnaden i tid är som ni ser 14 minuter.. och i förbrukning 1,7l/100km.
Dom 14 minuterna kostade alltså knappt 40kr.. inte så mycket, men jag irriterar mig på att det ska vara så stor skillnad i förbrukningen.. Det svider lite när dom jävla staplarna sticker iväg uppåt, och jag vet att det är lätt (men lite tråkigt) att få ner dem. :)
På motorväg är skillnaden från vinterdäcken inte så stor.. (Jag kom som bästa resa ner till 0,48 på sträckan ovan, och då på 1,36 tim.)
De kortare sträckorna jag kör i hemmamiljö på 30, 50 och 70-vägar har gått upp desto mer.. där har ju rullmotstånd betydligt större påverkan jämfört mot på motorväg.
Mina kortare resor hamnar nu för det mesta på över 6.0l/100km på färddatorn, tidigare hamnade jag rnt 5.0l/100km på de resorna, då snackar vi inte mycket stadstrafik utan lugna smågator utanför stan med väldigt få rödlysen och stopp.
Funderar på om mina kortare resor påverkas märkbart negativt p.g.a fler kallstarter också. Ja ni läste rätt.. på vintern körde jag ju värmaren före nästan varje resa, och motortempen måste då ha legat betydligt högre när jag körde iväg än vad den ju gör nu när det kanske är 10-15 grader ute på morgonen.