- tor 22 feb 2018, 19:14
Ett exempel: Ett höghus med 5 lägenheter per våning och 15 våningar ska minst ha en schablonmässig sammanlagringskapacitet för 1,7 kW effekt per lägenhet inkl. fastighetens allmänna behov per lägenhet. Det torde räcka för kaffebryggaren. Varmvatten är i de flesta av dagens flerfamiljsbostäder inte uppvärmt med eldriven varmvattenberedare. Lokalnätet anpassas efter det totala antalet bostadshus och den sammanlagrade schabloneffekten.
joel80 skrev:Alla bostäder (eller byggnader) är ju dimensionerade efter topparna som uppstår, t.ex när alla ska koka kaffe och duscha på morgonen, eller laga mat på kvällen när de kommer hem.Hur elnäten dimensionerats för den del av bostadsbeståndet som omfattas av standarden har jag redovisat i tidigare inlägg.
Ett exempel: Ett höghus med 5 lägenheter per våning och 15 våningar ska minst ha en schablonmässig sammanlagringskapacitet för 1,7 kW effekt per lägenhet inkl. fastighetens allmänna behov per lägenhet. Det torde räcka för kaffebryggaren. Varmvatten är i de flesta av dagens flerfamiljsbostäder inte uppvärmt med eldriven varmvattenberedare. Lokalnätet anpassas efter det totala antalet bostadshus och den sammanlagrade schabloneffekten.
joel80 skrev:Under de tiderna är förbrukningen så pass mycket högre att man väl ändå bör ha en rätt bra marginal både dagtid (om nu inte alla är arbetslösa och hemma och odlar cannabis hela dagarna) och nattetid.Om majoriteten kommer att ladda sina batteribilar på dagtid har jag ingen aning om. Dessutom är det som du säger inte lämpligt för den sammanlagrade effekten med cannabisodling i stor omfattning.
:)

joel80 skrev:Att det inte skulle finnas kräm nog i ett bostadshus för att kunna ladda elbilar på natten, och eventuellt batteri för högre effekt/bättre balansering, ser jag som orimligt, och det gör nog du också.Jag har ingen annan åsikt än den jag redovisat om hur sammanlagrade effekten schablonmässigt dimensioneras. Att ladda extra batterier är jag inte positiv till av flera anledningar som angår oss alla.
joel80 skrev:Självklart kommer alla inte kunna ladda trefas 16A direkt när de kommer hem från jobbet samtidigt som alla ska laga mat... isåfall blir det problematiskt och dyrt för hyresvärdar/föreningar.Helt korrekt. I Sverige är det extremt sällsynt med sammanlagringskapacitet i områden med flerfamiljshus motsvarande 16A huvudsäkringar per lägenhet. I villor är det mycket vanligt med 16A huvudsäkringar per bostad, men sammanlagringsbegränsningar för villaområdet finns även där, liknande dem som finns i flerfamiljshus. Standarden säger i snitt 5 kW per villa i sammanlagrad effekt. Vid områden med eluppvärmda villor är det mera. Och i de områdena finns det bättre tekniska möjligheter att ladda batteribilar i större omfattning så länge som inte det är för kallt.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."