- mån 13 nov 2017, 09:10
#1211110
En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh
Alltså lika mycket energi som 25.000 Tesla model S PD-100 kan lagra eller batterier till en vikt av 17.500.000 kg.
Det ger lite perspektiv på det hela....
Fixas lätt av Norhvolt och Boeing tillsammans.
joel80 skrev:Håller med om att det är dubbla budskap, men kom inte beslutet om utbyggnaden av Arlanda redan 2014.. alltså då vi hade en annan regering?Som du vet gillar jag huvudräkning....
Inrikesflygen kan (om dom är kvar) kanske vara eldrivna till 2040. Man har gjort flygplan för ca 100 mils flygtid med batterier idag.
Flera tillverkare har börjat kolla på det och de flesta verkar anse att man till en början i allafall kan ersätta mycket av inrikestrafiken med eldrift: http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gerarplan/
EasyJet planerar att gå över till eldrivet:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-satsa ... an-6874817
Boeing är också inne på utveckling av elflyg, men dom ska fega lite med dieselmotor som backup. :)
http://omni.se/boeing-investerar-i-star ... an/a/6aLre
En 747 som cruisar fram drar ca 150 MW i marchfart, under en långflight kan man som mest förbruka 2.5 Gwh
Alltså lika mycket energi som 25.000 Tesla model S PD-100 kan lagra eller batterier till en vikt av 17.500.000 kg.
Det ger lite perspektiv på det hela....
Fixas lätt av Norhvolt och Boeing tillsammans.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.