Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ehaugsb
Er nok en D4. Fra uke 46 er D4 AWD tilgjengelig i Norge.

Skulle gjerne hatt D5, men vi valgte å bruke de 50 tusen ekstra den koster på utstyr.
Användarvisningsbild
av EjS
Rillee skrev: Mötte min första xc90 idag. Det var en svart utan några dekaler, kördes av en dam i 50 årsåldern. Bilen såg ut att vara hennes, verka inte vara någon värsting utrustad. Blev inte super imponerad av designen men sedan tycker jag inte om suvar.
Såg också en del xc90 på Göteborgsvarvet. Blev inte heller imponerad när jag såg bilen i fart - men min åsikt kan inte räknas - jag har ju köpt xc70 pga. utrymme och bagaget - så det kanske blir samma sak med xc90.
Användarvisningsbild
av EjS
bjornw skrev:Är det ngn som har kunnat prova med och utan luftfjädring? Skulle vara intressant att få en jämförelse.

Har bara provat med luft själv och den upplevdes lite dunsig i potthål men riktigt fin i övrigt.
Samma som recensioner påpekar! Men iövrigt är vanliga fjedringen riktigt bra.

Danska "experter" Påpekade iövrigt också att t6 verkade för mycket on-off i motorkaraktären för en komfort suv och d5 var klen i plus 130 kmh jämnfört med gamla d5 modeller.

Så det verkar vara t8 som gäller ;)
Användarvisningsbild
av sura56
EjS skrev: Danska "experter" Påpekade iövrigt också att t6 verkade för mycket on-off i motorkaraktären för en komfort suv och d5 var klen i plus 130 kmh jämnfört med gamla d5 modeller.

Nu är väl jag lite partisk :D :lol: :D , men D5:an som jag har tycker jag går riktigt bra, tänker inte på att det är en 4:a
Och hur många gånger ligger man i 130km/h med en SUV och måste "tokgasa" mer :P .
av Amli
Beror säkert på vad man jämför med. D5 tycker jag går bra för att en fyrcylindrig men i övrigt är det en riktigt trött historia. Den känns smidig och allert i låga farter men i hastigheter över 90km bara den varvar och måste ideligen växla ner för minsta lilla fartökning.
Och då har jag bara kört den när jag är ensam i bilen, fullastad kan inte vara någon rolig historia.

Nej, det saknas åtminstone 50hk för att göra bilen, som i alla andra aspekter är en kanonbil, rättvisa.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast att den växlar ner i fyrcylindrigt utförande beror förstås på att lådan är 8-stegad, inte på att motorn har dåligt register.
av Amli
X5 och Q7 har även de 8-stegade lådor men behöver inte växla ner i samma utsträckning. Skillnaden är högre vridmoment och en helt annan/bättre gångkultur i de sexcylindriga motorerna.
Har man väl kört de olika modellerna blir detta oerhört tydligt.

Och igen, det beror helt på vad man jämför med. Jämför man med t ex en D4 AWD i en XC60 så är det en annan sak.
Användarvisningsbild
av EjS
sura56 skrev:
EjS skrev: Danska "experter" Påpekade iövrigt också att t6 verkade för mycket on-off i motorkaraktären för en komfort suv och d5 var klen i plus 130 kmh jämnfört med gamla d5 modeller.

Nu är väl jag lite partisk :D :lol: :D , men D5:an som jag har tycker jag går riktigt bra, tänker inte på att det är en 4:a
Och hur många gånger ligger man i 130km/h med en SUV och måste "tokgasa" mer :P .
Om jag kunde byta min xc70 d5 för en ny xc90 d5 gjorde jag nog det. Är ju inget man behöver fast det blir ju motorn som bemärks i en suv där allt annat är perfekt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Förstås, men det är mer effekt också. Morsan har en e350cdi med 9g tronic, och även den använder endast dom 2 sista växlarna som rena överväxlar. Märker inte någon större skillnad så sett mot min v60 med 8 steg, förutom att det är 300000 kronors kvalitetsskillnad rakt igenom då förstås samt att det är en stor dieselsexa med 252hk/620nm.
Den vill fortfarande inte segdra utan är rätt levande genom registret, det är ingen 250 sugadiesel direkt.
En polestar till exempel, med stor bensinsexa och färre växlar, den ligger gärna kvar på högre växel eftersom den alltid hamnar i dragregister pga utväxling.

Sen kan man förstås tycka att xc90 borde ha mer effekt i största dieselvarianten, som det är nu borde typ va lägsta.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag såg en XC90 D4 R-design osmium grey test vechile här igår, så snart börjar dom nog sälja D4 då kan man ju gissa på att de går i produktion v.46
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 44

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]