Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfa
Vad jag förstår så har VOL märkningen inget med ljuddämpande material eller inte och jag tror inte heller att de är speciella för Volvo förutom just märkningen. Tyskarna har tydligen kört med specialmärkta däck ett tag, och som jag uppfattar det så har det mer med att kunna ta ut ett högre pris för en "originaldel" att göra än för vilket däck som helst.
Sedan kommer Volvo säker att framhålla hur speciellt "VOL" märkta däck är med en massa kvalitets-snack.

Alltså. VOL märkningen är den del av premiumresan, prissättningsmässigt alltså.

EDIT: Det står "VOL" på mina (avmonterade) Conti PremiumContact5 17" och jag ser ingen extra isolering i dem.
Användarvisningsbild
av Robbi
dfa skrev:Vad jag förstår så har VOL märkningen inget med ljuddämpande material eller inte och jag tror inte heller att de är speciella för Volvo förutom just märkningen. Tyskarna har tydligen kört med specialmärkta däck ett tag, och som jag uppfattar det så har det mer med att kunna ta ut ett högre pris för en "originaldel" att göra än för vilket däck som helst.
Sedan kommer Volvo säker att framhålla hur speciellt "VOL" märkta däck är med en massa kvalitets-snack.

EDIT: Det står "VOL" på mina (avmonterade) Conti PremiumContact5 17" och jag ser ingen extra isolering i dem.
Varför får man inte laga dem?
Användarvisningsbild
av gooose
dfa skrev:Vad jag förstår så har VOL märkningen inget med ljuddämpande material eller inte och jag tror inte heller att de är speciella för Volvo förutom just märkningen. Tyskarna har tydligen kört med specialmärkta däck ett tag, och som jag uppfattar det så har det mer med att kunna ta ut ett högre pris för en "originaldel" att göra än för vilket däck som helst.

Dom däcken skall inte vara Vol märkta Kan du ta en bild på detta så man kan se vad du menar Jag är nyfiken....

Vol märkta däcken skall innehålla en dämpande matta

Detta är inget nytt med bilmärkesanpassade däck mycket vanligt på BWM,Mercedes,Porsche mfl Har mer att göra med att biltillverkaren måste ha anpassade däck för att nå sina mål med produkten till slutkund

Premium eller ej sedan när du kör kärran själv är det ju fritt val av dig att montera vad som helst Ling Ling eller samyang hankook eller kuhmo Du får ju ett beteende på bilen efter vad du väljer att köra med för sulor
Det är för att biltillverkaren vill nå en nivå som dom inte kan lösa med chassie setups eller ljuddämpning som däcket får bli special för att nå lösningen som dom önskar

Och som du nämner tyskarna så har BWM ett däck med kraftigare stomme på däckets insida då bilarna ofta går med mer Cambervinkel på bakdäcken än många andra bilar för att dom skall uppnå vissa önskemål på bilens körupplevelse/väghållning

Så det där med däck är mycket mer än att det är svart och innehåller luft

//Goose (lite av en däck nörd)
av perhall
least skrev:Är det verkligen sämre med en korrekt lagning, som görs från insidan? Gummit vulkar ihop och då har hålet "aldrig funnits".
Det borde vara lite sämre och om inte annat kan ju lagningen gå fel. Är själv inte jättesugen på att köra med lagade däck i 180...
av dfa
gooose skrev:

Dom däcken skall inte vara Vol märkta Kan du ta en bild på detta så man kan se vad du menar Jag är nyfiken....

Vol märkta däcken skall innehålla en dämpande matta

Detta är inget nytt med bilmärkesanpassade däck mycket vanligt på BWM,Mercedes,Porsche mfl Har mer att göra med att biltillverkaren måste ha anpassade däck för att nå sina mål med produkten till slutkund

Premium eller ej sedan när du kör kärran själv är det ju fritt val av dig att montera vad som helst Ling Ling eller samyang hankook eller kuhmo Du får ju ett beteende på bilen efter vad du väljer att köra med för sulor
Det är för att biltillverkaren vill nå en nivå som dom inte kan lösa med chassie setups eller ljuddämpning som däcket får bli special för att nå lösningen som dom önskar

Och som du nämner tyskarna så har BWM ett däck med kraftigare stomme på däckets insida då bilarna ofta går med mer Cambervinkel på bakdäcken än många andra bilar för att dom skall uppnå vissa önskemål på bilens körupplevelse/väghållning

Så det där med däck är mycket mer än att det är svart och innehåller luft

//Goose (lite av en däck nörd)
Absolut http://i67.tinypic.com/15i127l.jpg Bild på mina conti 17" med VOL märkning men utan akustik-foam på insidan.
Jag fortsätter att hävda att man VOL märker för att kunna säga att vissa däck är "original" och därmed kunna ta ett högre pris för dem. Men jag har haft fel förr :)
Användarvisningsbild
av gooose
Absolut http://i67.tinypic.com/15i127l.jpg Bild på mina conti 17" med VOL märkning men utan akustik-foam på insidan.
Jag fortsätter att hävda att man VOL märker för att kunna säga att vissa däck är "original" och därmed kunna ta ett högre pris för dem. Men jag har haft fel förr :)[/quote]

Vad har du för dimension på dessa däck och vilken bil har dom suttit monterade på från början ??

Är helt klart intressant då infon till <Volvo åf som gått ut är att alla VOL märkta däck skall innehålla Akustik form

//Gooose
av dfa
gooose skrev: Vad har du för dimension på dessa däck och vilken bil har dom suttit monterade på från början ??

Är helt klart intressant då infon till <Volvo åf som gått ut är att alla VOL märkta däck skall innehålla Akustik form

//Gooose
Det är de 225/55 R17 som satt på min V90 som levererades i början av året. ÅF krångde av dem innan leverans av bilen ( då det ju var vinter) och satte på ett par Hakka R2 som jag tillhandahöll istället, och jag fick med sommardäcken hem i bakluckan för att säljas privat, vilket gör vinterdäcken till ett nollsummespel för min del.
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoB20 skrev:Vad kostar nya "VOL" däck när det är det är dags för byte?

Vilken storlek på däck har du i åtanke så kollar jag eller tänker du på vad skillnaden är mellan ett VOL märkt och ett "vanligt"

Jag kollar 225-55-17 i morgon och ser vad jag får fram

//Gooose
av perhall
VIsst kan det tyckas fånigt att varje märke ska ha sina egna däck, men att det bara är märkningar och därför kostar mer stämmer inte, egenskaperna är anpassade efter bilmodellen.

Sen är det säkert så att om man köper bra Michelin, Pirelli, GY, Conti, Dunlop utan VOL-märkning tre år efter leverans så är de minst lika bra som originaldäcken, och billigare, eftersom utvecklingen går framåt... då har man ju också möjlighet att välja ett däck med egenskaper man gillar. Hade tidigare en V70 T4 R-Design som kom med Pirelli Zero från fabrik - helt fel däck på en långsam och klumpig bil... Audin kom också med P Zero... helt fel igen...

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]