Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1078511
White skrev:Testade mot vår 850 GLT som vi hade innan. :)
Vilken årsmod? En -92a i bra välskött skick(dvs med fungerande variabelt insug) är väl det "bästa" att jämföra med, då dom är lite speciella. Pettson har påstått någon gång att dom modellerna kan ha så mycket som 190 bänkade åsnor orginal :shock: ..... Inte för att jag vet vart dom åsnorna ska vara dock, då jag tycker dom är ap-slöa :lol: ... Men det är väl för att man bokstavligen måste varva skiten ur dom innan det händer något.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078632
Hehe det finns en anledning till att man valde en bil med turbo även om den nu är en ltt :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1079104
Igår natt så vart jag trött på att en lampa till instrumentbelysningen inte fungerade :x så idag tog jag tag i saken och bytte lampjäkeln :) Är sån jag att är det något som är trasigt som jag vet om eller ser så stör jag mig något som bara den.

Det blir nu en massa bilder då jag samtidigt gör en liten guide på hur man tar loss instrumentpanelen och brädan plus lampbytet :)

Ja det som behövs i verktygsväg är en liten platt skruvmejsel, En skruvmejsel med torx storlek T25 samt en liten spärrskaft med torx T25. Den platta skruvmejseln är bra att använda för att ta bort ventilationsgallren, högtalargallrena och luftkanalen till sidorutorna samt även bra att använda när du ska ta bort kontaktstyckena till instrumenthuset.

Denna guide behandlar först och främst bilar utan Centerhögtalare/RTI.
Bilar utan passagerarairbag behandlas till viss mån, jag hoppas att jag fick med det mesta om detta.

Börja med att göra följande, sänk ner ratten till det lägsta läge, har du airbag på passagerarsidan så ska du även göra bilen strömlös och vänta i minst 30minuter innan du rycker ur kabeln till airbagen. Dom bilar som saknar passagerarairbag så som min bil, så behöver du inte göra bilen strömlös om du nu inte vill det. Sen ska alla ventilationsgaller bort även gallren till högtalarna samt dom små luftkanalen till sidorutan.
Bild

Här är ena gallret till högtalaren borta samt ventilationsgallret och även det lilla ventilationshålet på sidan. Ta även bort dom två skruven som är markerade i rött.
Bild

På vänster sidan så är det tre skruvar som ska bort dom är också inringade i rött.
Bild

Bakom ventilationsgallrena i mitten så sitter det också två skruvar som ska bort.
Bild

Sen sitter det två skruv uppåt när man öppnar handskfacksluckan man behöver ej bort med luckan eller handskfacket (gäller endast bilar utan passagerarairbag) Har du passagerarairbag så måste du ut med handskfacket som sitter i 6skruv totalt om jag minns rätt, ur med dom skruven och ryck handskfacket rakt ut. Sen får du lossa på 4 eller 3 skruvar till airbagen glöm inte att lossa på kontaktstycket också, kom även ihåg att göra bilen strömlös innan kontakten till airbagen rycks ur om du nu inte redan har gjort bilen strömlös.
Bild

Här sitter det också två stycken skruvar.
Bild

Sen så är det bara att ta tag på något bra ställe på instrumentpanelen och rycka den rakt ut en liten bit så att den släpper i bakkant sen är det bara att lyfta bort den. Åter igen det kan skilja lite om du har passagerarairbag och glöm inte att rycka ur kontakten till denna innan du börjar att slita för mycket i panelen. När panelen är borta så ser det ut såhär.
Bild

Nästa steg är att rycka ur kontakterna till instrumenthuset, tre gröna kontakter och en blå kontakt som går till motagaren för fjärrnyckeln. Det går mycket lättare att rycka ur dom två större gröna kontakterna om man tar platt mejseln och trycker in spärren på kontakten.
Bild

Här syns alla kontakterna glöm inte att rycka ur den blåa.
Bild

Här är alla kontakterna urryckta även den blåa, plus spärrhakarna som håller fast instrumenthuset är släppta.
Bild

För att få ur instrumenthuset så får man först vika det bakåt (mot vindrutan) sen får man försöka att lyfta det och vinkla det lite bakåt, man får ta ur det på sidan så som bilden visar dvs på höger sida av ratten det kan vara lite små bråkigt innan man hittar den rätta vinkeln.
Bild

Nu var det själva belysningen till varvräknaren, hastighetsmätaren, bensinmätaren och tempmätaren som hade slocknat för mig. Då är det dom fyra svarta i mitten som man ska plocka ur detta gör man genom att vrida på dom.
Bild

Nu blev det aldrig någon bild tagen då jag fått ur lampan men iaf lampan går sedan att rycka ur den svarta sockeln. Lamporna är av denna typen som synes på bilden.
Bild

Resten av lamporna till blinkers, varningslamporna och belysningen av färddatorn tror jag är dessa lampor som finns att köpa hos Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000032139/ Lampsockeln heter W1,2W T5 W2x4,6D

Monteringen sker i omvänd ordning :)

Är det några frågor över guiden eller något som saknas så tveka inte om att skriva det :-)-)
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 252
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]

Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]