Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
För mig är det självklart att vi ska försvara Sverige.

Det är inte lika självklart att Sverige ska skicka soldater att dö i Ukraina. Naturligtvis ska vi stödja Ukraina så mycket som möjligt, men det är tyvärr de som får utkämpa kriget om de själva tycker att det är värt det.

I en ideal värld skulle det finnas någon "världspolis" som kunde avsluta konflikter som denna. Tyvärr skulle det i fallet med Ukraina i bästa fall sluta med en massa döda soldater från de länder som försöker agera polis, och i värsta fall tredje världskriget med atomvapen. Det är inget jag skulle vilja skicka min son till, däremot hade jag förväntat mig att han ställer upp på försvar av Sverige om vi angrips.

Det verkar inte som om de vapen som Ukraina fått räcker till för att slänga ut ryssen. Det är uppe till diskussion om det är möjligt att ge dem tillräckligt mycket vapen för att slå en fiende som är nergrävd bakom en rejäl mängd minor. I slutändan är jag för att stödja Ukraina så mycket som möjligt med material -- men inte att skicka stridande trupp dit.

Slutsatsen av det hela är att en fred i närtid kommer att kosta Ukraina territorium. Det är deras beslut om de är villiga att gå den vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Stösta problemet är ju att man inte får använda vapene man får, utan man är bakbunden. Ska du slänga ut Ryssland krävs att du får använda vapene till att slå ut understöd och baser på rysk sidan. Nu kan de ju helt ostörda sköta underhåll och bygga upp anfallen på sin sida gränsen.

Fick man anfalla rysslands infrastruktur så skulle det vara helt annourlunda, inte bara att Ryssarna skulle få probelm att få fram material och resurser till fronten, de skulle behöv avsätta resurser till försvar inne i Ryssland. Att spränga bort Krim bron tex skulle gör det mycket jobbigare för Ryssaland
av Malmstroem
Ja, att fritt få skjuta långt in i Ryssland skulle hjälpa Ukraina.

Om det skulle räcka för att kunna återerövra det land de förlorat är en annan sak. Det har visat sig svårt att anfalla en nergrävd fiende som har tillgång till en mängd minor i ett djupt försvar. Ukraina har väl inte kvar speciellt många av de Leopard 2 som de fått.

Det finns i dagsläget inga bra alternativ för att avsluta det här kriget. Ryssland kan avsluta det i morgon genom att dra sig tillbaka, vilket de tydligt inte planerar att göra. Ska det bli fred nu kommer det att innebära osmakliga eftergifter från Ukraina. Om de föredrar det framför att dö på slagfältet är något som Ukraina måste besluta om.

Oavsett deras val tycker jag att vi ska fortsätta att stödja dem. Det är delvis för att det är "rätt" att göra så. Det blev attackerade. Det är också av självintresse. Varje ryss som dött där kommer inte att invadera något annat land.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns ju inga möjligheter till fredsavtal i dag.

-Ryssland kräver ju att Ukraina avvecklar sitt eget förvar.
-Ukraina får inte gå med i Nato för att kunna försvara sig.
-FN får inte ha någon fredsbevarande styrka på plats.

Avtalen som ligger på bordet innebär ju total underkastelse och fullständig kapitulation så Ryssland kan ta över hela Ukraina och utplåna det som egen nation och folk och assimilera det i Ryska riket.

Men visst, det är kanske enda sätte att få till fred och många länder/unioner har ju utplånats och finns inte längre kvar.

Men Trumps mineralavtal lär ju inte ens vara värt pappert det skirivs på om det blir så.
av Lövet
VolvoB20 skrev:ullständig kapitulation så Ryssland kan ta över hela Ukraina och utplåna det som egen nation och folk och assimilera det i Ryska riket.
Jo men det stannar ju aldrig där. Inom 5 år är det Baltikums tur då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 24 apr 2025, 13:45
VolvoB20 skrev:ullständig kapitulation så Ryssland kan ta över hela Ukraina och utplåna det som egen nation och folk och assimilera det i Ryska riket.
Jo men det stannar ju aldrig där. Inom 5 år är det Baltikums tur då.
Stämmer bra det. De kommer få samma val. Slåss för friheten eller bli utplånade som nation.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Här kommer lite positiva nyheter. En del ekonomer har som bekant hävdat att Rysslands ekonomi går spikrakt mot en kollaps, gissningsvis framåt sommaren.
Om man tror på Konstantin så är tydligen Rysslands näst största bank VTB nu på fallrepet och har fått motsvarande 25 miljarder USD under bordet som "bailout" från ryska staten.
Pengarna är officiellt taggade för investeringar i infrastruktur närmare bestämt banor för snabbtåg. Som aldrig lär byggas..
Konstantin förutspår att de andra storbankerna snart sitter i samma situation. Blir intressant ;-)

Edit: Hoppsan, där spontanantände en SU-30SM på marken i Rostov. Ytterligare 50 MUSD från ryska statskassan upp i rök. "Careless smoking" igen? :-D
Trump får nog börja skicka stödpengar till sin kompis Putin snart!
.

Och så fick tydligen general Yaroslav Moskalik något plötsligt problem med sin bil utanför sin bostad i Moskva.. typ kaboom :-o
https://www.bbc.com/news/articles/c8rg4mly3ygo
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är jättetråkigt ifall ryska ekonomin skulle kollapsa, för då kommer vanligt folk lida. Men om ryska ekonomin går bra kommer kriget fortsätta och vanligt folk fortsätta att lida. :-(
Användarvisningsbild
av Cotag
Erik Å skrev:Och så fick tydligen general Yaroslav Moskalik något plötsligt problem med sin bil utanför sin bostad i Moskva.. typ kaboom
https://www.bbc.com/news/articles/c8rg4mly3ygo
Oj, vad tråkigt. Hoppas han får rätt på den.
  • 1
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]