Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Idag hämtades den "hem". Var ju längesedan man körde den och det tog ett tag innan man kom in sig med koppling och så. Men sen så rullade det på hela vägen till garaget. Tvätt står högt upp på listan över saker som ska göras, men det får vänta ett litet tag.

Bild

Sista bilden på motorrummet med den här motorn...

Bild

...för om allt flyter på så åker den ur imorgon. Dock saknas lite delar och en hylsa jag lär ha, så den andra motorn lär inte läggas i förrens i mitten av kommande vecka som det ser ut just nu.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Har donat vidare idag, men hann inte få ur motorn. Men det är inte så mycket kvar. Den andra motorn är inte klar att lyfta över än heller. Hoppas att kunna lyfta ur motorn ur den svarta på onsdag. Motivationen lyste med sin frånvaro idag och det gick åt en del tid till annat. Bland annat att svära över att jag en gång i tiden verkar ha trott att det inte spelar något roll åt vilket håll ena bulten till generatorn satt - idag vet jag att det spelar roll... Men som tur är så går det ju fort att plocka av insuget.
Användarvisningsbild
av Kompe
Det tar sig 8) Ska du slänga i värstingmotorn i den röde sen eller? :twisted:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den röda kommer med stor sannolikhet att skrotas. Motorn som fram tills nu suttit i den svarta kommer eventuellt hamna i något nytt projekt till våren, men det är långt från säkert.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Den gjorde motstånd in i det sista, men till slut så åkte motorn ur.

Bild

Grundtanken var ju att lyfta över mtor och låda som ett pakket från donatorbilen. Men då lådan i donatorn verkade tveksam så fick jag offra tid på att flytta över lådan mellan motorerna.

Bild

En massiv mängd svordomnar över konstruktionen av motorfästena bland annat och en hel del trixande så sitter det nu en helt vanlig turbofemma i maskinrummet. Imorgon är det dags att ta tag i det där med att kolla in allt igen.

Bild

Förutom att den ska få donera lite tänddelar så kommer den där motorn att få stå orörd ett bra tag framöver.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Hann förbi garaget en snabbis innan jobbet igår så jag hann hänga upp avgassystem och lite annat småplock

Bild

Snart så. Nu är det bara ett par saker som ska kollas, och sen kan jag ställa ner den på marken igen och koppla in dem sista grejjerna om jag inte råker ut för fler tidsödande saker. Har varit en massa pyssel med drivaxlar, byta oljefilter, sätta tillbaks bränsleledningar, sätta i kontakter och annat. Förhoppningen inför imorgon är att få ner den på hjulen igen och koppla in det sista och helst sätta tillbaks frontkorgen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Vart ett litet ryck idag med. Det är ju inte mycket kvar att göra nu egentligen, men jag har ju hela tiden kommit på nya små saker som lär fixas och donas när jag ändå är igång som tar tid. Så även fast jag är närmare uppstart så åkte jag ändå hem från garaget med en liten känsla av besvikelse då jag gärna hade hunnit göra mer. Sista slangarna och att försöka få dit luftburken står högst upp på listan över saker som ska göras imorgon.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Fredag 5/10

Bild

Nya tätningar till slangarna till oljekylaren, att inte byta ut dessa kan bli dyrt i slutänden.

Bild

Detsamma gäller även clipsen som håller fast slangarna. Dessa är engångsartiklar. Det finns många exempel på folk som försökt återanvända dem och som snabbt får lära sig att clipsen då ger med sig och man skjuter loss slangarna och tömmer motorn på olja fort med ras som följd. När man satt dit dem nya så brukar jag dra ett buntband eller en slangklämma runt som extra säkerhet att clipset håller sig på plats.

Bild

Allt inkopplat och klart. Bara att sätta i batteriet och hälla i olja i motorn. Men...

Jag är ju kung på att snubbla på mållinjen och så även idag. Har ju inte hunnit med det tidigare även om det funnits med i planeringen, men idag så tänkte jag ge mig på vänster drivaxel. Den vill inte låsa sig i lådan. Höll på men fick inte till det. Så imorgon lär jag börja med den. Sen ska det i olja i motor + låda, i med batteriet och en sista koll av allt och förhoppningsvis start. Men det återstår att se...

Lördag 6/10

Bild

Idag var det dags. Idag var allt inkopplat, kollat och klart.

13:21 - Sista koll och tändning på för att kolla så att det inte läker bensin när pumpen går.

13:23 - Start. Motorn går igång fint och går bra.

13:27 - &#&%%¤&#¤%!"#&%!%&½"#&%"#%&½"&#%!!!!!!!!!!!! Bara att slå av... Motorn gick fortfarande fint och så, men ett oljedropp under mtorn tog effektivt död på glädjen.

13:29 - Krälar in under bilen för att bekräfta vart läckaget kom ifrån. Och precis som jag fruktade: bakre vevaxeltätningen läker.

Bild

Sätter fast denna förmaning på rutan till garagegrannarna och åker hem...

Söndag 7/10

Bild

Dagen kan sammanfattas med denna bild. Efter ett kort övervägande igår och snabb insikt så vad det bara att ta sig till garget i tid idag och börja riva ur motorn och göra ett försök att byta packboxen. Så i 7-tiden så var motorn ur och låda + koppling bortplockat. Imorgon är det jakt på delar som gäller och om allt av någon anledning skulle flyta på så ska motorn hängas tillbaks och börja koppla in allt. Igen... *suck*

Måndag 8/10

Bild

Vette fasen hur det gick till. Men det syns på den att inre läppen blivit vikt utåt på 2 ställen. Var trots det lättare att få på plats än den nya..? Det + att fjädern gärna ville ramla ur gör mig ju lite fundersam över kvaliten på denna variant av packbox, men i slutänden är det ju monteringen som gjort att det börjat läka.

Bild

Nya packboxen på plats. Vart att sätta tillbaks svänghjul, koppling och växellådan innan jag gav upp för kvällen. Imorgon kväll så lyfts förhoppningsvis motorn i. Har en del annat att göra imorgon. Så ny tidsplan är uppstart senast på fredag.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
6 dygn efter fiaskot med förra uppstarten så väcktes den till liv igen idag. Och nu var den tät. Nu ska det bara skruvas tillbaks ett huvlås, strålkastare, framhjul och lite annat och sen blir det en provtur. Och så ska jag börja leta på en besiktningstid, helst redan kommande vecka.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Tips få ut ABS givaren fram

Hade samma problem med en XC60 (likadan givare) en[…]

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]