Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
Spoiler »
Snygga fälgar! Vill gärna ha recension på hur den är att köra med 21" fälgarna. Har beställt dom jag med men är lite orolig för hur den ska vara att köra med dom.

Så du får gärna lugna min oro :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Boozer87
Spoiler »

Jag ställde mig också den frågan men resonerade att det skiljer 20" 45 eller 21" 40 känns marginell. Det är ju inte 35 profil ist för 55.
av bankb
Spoiler »
Har du en poäng i. Samma profil på 21" till CC som jag har haft på min V70 på 18". Borde ju vara ungefär samma då.

av AndS
bankb skrev: Har du en poäng i. Samma profil på 21" till CC som jag har haft på min V70 på 18". Borde ju vara ungefär samma då.
Hur tänker du nu då profilen anger höjden på däcket utifrån däckets bredd? Du kan inte avgöra det utifrån fälgstorlek.
av bankb
AndS skrev:
bankb skrev: Har du en poäng i. Samma profil på 21" till CC som jag har haft på min V70 på 18". Borde ju vara ungefär samma då.
Hur tänker du nu då profilen anger höjden på däcket utifrån däckets bredd? Du kan inte avgöra det utifrån fälgstorlek.
Nej, men 18" fälgarna på V70 har 245/40 däck och 21" fälgarna på CC har också 245/40.

Då tänker jag att däckhöjden är samma, så komforten bör rimligtvis vara hyfsat likvärdig trots dom tre extra tummen i storlek på fälgen.

av AndS
bankb skrev:
AndS skrev:
Nej, men 18" fälgarna på V70 har 245/40 däck och 21" fälgarna på CC har också 245/40.

Då tänker jag att däckhöjden är samma, så komforten bör rimligtvis vara hyfsat likvärdig trots dom tre extra tummen i storlek på fälgen.
I teorin med samma däck bör 21" jämfört med 18" ge högre vägljud samtidigt som ett större hjul ska svälja ojämnheter bättre, sedan så kommer man in på vikten av hjulet där större hjul i regel väger mera som ska hanteras av fjädring/stötdämpare. Hur du sen uppfattar skillnaden är helt subjektivt och att man även vänjer sig. I praktiken tror jag att man vänjer sig vid hur bilen uppträder.
Själv reagerar jag direkt på bilar som är stötiga och om de spårar onormalt mycket.
av dastysk
IMG_1694.PNG
IMG_1694.PNG (1.14 MiB) Visad 579 gånger
Leverans! Äntligen! Fattar jag rätt att tiltfunktionen på sittdyna endast finns på förarstol??? Är det nåt att spara in på verkligen och framgår det någonstans vid beställning?
av Boozer87
bankb skrev:
Spoiler »
Snygga fälgar! Vill gärna ha recension på hur den är att köra med 21" fälgarna. Har beställt dom jag med men är lite orolig för hur den ska vara att köra med dom.

Bild

Bild

Nu är den hämtad, vilken känsla efter all väntetid. Har väl kört 3 mil än så länge bankb, egentligen på bra väg, stad och landsväg. Jag är ju iofs 30år och åkt lite sänkt bil i min "ungdom" men jag måste ändå säga att det är bra komfort i 21". Om man normalt kör 65 profil så är det ju klart skillnad men fullt godkänd. Kanske återkommer efter lite kanter och lite fler mil.
av bankb
Boozer87 skrev:
bankb skrev:
Spoiler »

Bild

Bild

Nu är den hämtad, vilken känsla efter all väntetid. Har väl kört 3 mil än så länge bankb, egentligen på bra väg, stad och landsväg. Jag är ju iofs 30år och åkt lite sänkt bil i min "ungdom" men jag måste ändå säga att det är bra komfort i 21". Om man normalt kör 65 profil så är det ju klart skillnad men fullt godkänd. Kanske återkommer efter lite kanter och lite fler mil.
Grymt snygg bil! Låter lovande att första intrycket är bra. Jag fyller dock 33 i år, så kanske blir lite tuffare ;)

Hur upplever du ljudet från vägbrus? Och känns den spårig på något sätt?

Iofs för sent för mig att göra nån ändring nu, men vill väl mest få bekräftelse på att jag gjort ett bra val :)

• 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 33

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak