Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:Frågan bör istället ställas: "Kan jag dra min hästtransport uppför backen hemma vintertid lika bra som jag kunde på min XC70 2009".
Hur menar du nu ????

Det var ju så jag upptäckte det. Irriterande när det spinner loss och gör hål i gräsmattan, gårdsplanen och grusbacken innan bakaxeln kopplas in, Det hände aldrig på mina förra AWD. Självklart har jag inte provat p is och snö ännu.

Jag var ju bombis på att det var fel på min bil innan jag fick veta att den fått Gen 5
mattish skrev:Kontakta teknikens värld, vi bilägare och automotorsport också... De är kanske intresserade?
Jag håller med. Att kontakta de olika tillverkarna kommer garanterat inte leda till något annat än irritation då ni inte kommer att få de detaljerade klara besked ni eftersöker.
Just TV tror jag skulle vara intresserade och har resurser att göra ett utförligt och rättvist test.
Jag tror förklaringen är busenkel...

AWDn hade genom åren utvecklats till att vara alldeles för bra för "normalkörning".

Nu har man kraftigt förenklat/förbilligat den så den ska räcka till "normalkörning".

Man har helt enkelt blivit bortskämd med hur kvick AWDn varit genom åren.

Svårare än så trorjag inte det är....
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev: Hur menar du nu ????

Jag var ju bombis på att det var fel på min bil innan jag fick veta att den fått Gen 5
Jo, men du får skilja på symptom och orsak. Du som kund gör enklast i att gnälla över symptomen, dvs dålig funktion och beskriva den så bra och konsekvent som möjligt.

Orsaken, om det är Haldex Gen 5, om det är preload etc etv kan ju jo fördjupa oss i här, men det är inget som hjälper till i kontakterna med Volvo PV eller din handlare.

Jag hade försökt häva köpet, även om det är leasing och företag inblandade så går det att göra ändå.

Enbart om det blandas in pengar i detta så kommer din handlare ligga på.

Det du har beställt var väl en liknande bil som du ev provkört, dvs en My12 där det fungerar.
Nu fick du en ändrad bil där funktionen ändrats så mycket så den i princip inte fungerar för dig, dra upp hästsläp etc.
Volvo lär kunna skaka fram en fin My12 till dig istället. Men du måste ligga på ekonomiskt.
kave skrev: men du får skilja på symptom och orsak. Du som kund gör enklast i att gnälla över symptomen, dvs dålig funktion och beskriva den så bra och konsekvent som möjligt.
Jo, men man måste ju vrida om armen 3 varv för att få ett ärligt svar vad gäller symptomen, annars slingarar de sig bara.

Och utan att ha grävt på djupet i detta tekniskt hade det aldrig gått att vrida om armen tillräckligt många varv.

Tänk vad enkelt det hade varit om man hade haft ett rakt och klart budskap redan innan nya modellen släpptes. Ungefär så här:

För att kunna behålla en attraktiv prisnivå har vi från och med nya årsmodellen valt att utrusta bilen med en enklare typ av AWD. Som förare kan man i extrema situationer uppleva försämrade prestanda och längre reaktionstid.

Då hade man ju vetat redan innan, man hade sluppit gräva i detta, sluppit lämna bilen på felsökning osv, när det ju faktiskt inte är något fel alls.
VolvoB20 skrev: Tänk vad enkelt det hade varit om man hade haft ett rakt och klart budskap redan innan nya modellen släpptes. Ungefär så här:

För att kunna behålla en attraktiv prisnivå har vi från och med nya årsmodellen valt att utrusta bilen med en enklare typ av AWD. Som förare kan man i extrema situationer uppleva försämrade prestanda och längre reaktionstid.

Då hade man ju vetat redan innan, man hade sluppit gräva i detta, sluppit lämna bilen på felsökning osv, när det ju faktiskt inte är något fel alls.
Det märkliga ligger inte hos Volvo. Det bisarra är att Haldex väljer att tillverka en sämre version av sitt AWD system - att göra Gen 5 mer primitiv än Gen 4. Det går emot all logik. All produktutveckling handlar av utveckling. Inget hindrar att man skapar en speciell linje av ett AWD system med enklare konstruktion (ett slags light version), men då behåller man, och utvecklar, den ordinare typen och gör den mer avancerad.
StringerBell skrev:Det märkliga ligger inte hos Volvo. Det bisarra är att Haldex väljer att tillverka en sämre version av sitt AWD system - att göra Gen 5 mer primitiv än Gen 4. Det går emot all logik. All produktutveckling handlar av utveckling. Inget hindrar att man skapar en speciell linje av ett AWD system med enklare konstruktion (ett slags light version), men då behåller man, och utvecklar, den ordinare typen och gör den mer avancerad.
Haldex levererar antagligen bara vad deras kunder (i det här fallet Volvo) efterfrågar. Troligen jagar Volvo bränsleförbrukning i sin nypåtagna DRIVe-kampanj och allt vad det är. Tidigare Haldex generationer låg på +10% bränsleförbrukning, nya generation 5 något lägre. Det och en simplare konstruktion. Så mer bränslesnål och billigare inköp och underhåll ger bättre miljöimage och lägre produktionskostnader. Nåt åt det hållet resonerar troligen Volvo. Sen att det är en uppenbar skitprodukt relativt föregångaren verkar de inte ha fattat än, ej heller vad de långsiktiga konsekvenserna av det blir.

Fredrik
Jag vet inte riktigt om jag hänger med..
Bränslesparande är det kanske, men problemet i denna tråden är ju just i startögonblicket väl? Har man väl farten uppe så borde väl inte skillnaden vara så stor och därmed är gen.5 fortfarande en säkerhet och hjälp vid besvärligare situationer?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 130

Smart :-D

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]