Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Brainy skrev:
Enzo skrev:
Brainy skrev:Drar automaten upp så pass? :shock: Min ligger på 4 070kr/år -> 1 017,50kr/kvartal.
Betalar du inte var 4e månad? Dvs tre gånger per år?
Det ska jag låta vara osagt iofs även om jag hade för mig att det var varje kvartal. Men jag loggade in på mina sidor på transportstyrelsen och årsskatten ligger på 4 070kr.
Desmodue skriver dock att han betalar varje kvartal, vore om han bara betalar var 4e månad då. Då ligger årsskaten drygt 1 200kr högre än min.
Om årsskatten överstiger 4000Kr så delas det upp på 4 tillfällen (en gång i kvartalet)

Ps det är många som anser att en kvart är 20 min :lol: därav skrönan om att det är 3 ggr/år :wink:
av oldtimersmc
Racetwin2 skrev:Nu är bara en av anledningarna till att man behver värmare att kliva in i en varm kupé men dieseln måste ha den för att motorn genererar för dåligt med värme när det är kallt ute. Så det går inte riktigt att jämföra. Du måste inte ha den på en bensinare. Själv kör jag med elvärmaren som är original på 2,5FT. Inte lika bekvämt som dieselvärmare/bensinvärmare men billigare.
Har både disel och elmotorvärmare som jag monterat själv (inte helt enkelt tog en dag) men kostnaden var endast 2800 och elen på jobbet kostar endast 20 kr/mån så nu så har jag alla alternativ :D
av oldtimersmc
Jag blev varnad för att köpa D5 av en gamal mek på volvo för att det var en problem motor som man skulle undvika "alla har fått toppras" är det en skröna eller har han äldre info
För senare så har jag fått info om att det är exakt samma rova(som 2.4D) fram till MY11 då d5 fick dubbelturbo
vad är sant?
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hollan
halv skröna detta drabbade 06or och tidiga 07or och alla var i prinsip taxi och många mil
av oldtimersmc
hollan skrev:halv skröna detta drabbade 06or och tidiga 07or och alla var i prinsip taxi och många mil
Lär han varit problem med bla "virvelspjäll" vad fan man nu skall ha dem till...
av Desmodue
oldtimersmc skrev: Om årsskatten överstiger 4000Kr så delas det upp på 4 tillfällen (en gång i kvartalet)

Ps det är många som anser att en kvart är 20 min :lol: därav skrönan om att det är 3 ggr/år :wink:
Nej det är en gång per tertial, jag rinde transportstyrelsen i går och kollade.
1 664 per gång för min 2.4D aut, jag har inbetalningsavin framför mig.
Många tror att bara för att det heter kvart betyder det att det är fyra månader :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil var inte färdig riktigt när det var tänkt, så jag fick låna en S40 D2 manuell en halv dag. Jisses vilken skillnad jämfört med den XC70 D5 automat jag har köpt.
Där D5 med automat ger ett jämnt och behagligt kraftflöde från stillastående och upp till landsvägsfart, kom kraften först inte alls i D2, sen med en ketchupeffekt som skulle fått en gammal SAAB 99 Turbo att blekna i jämförelse. Och så var det dags att växla och proceduren upprepades igen.

Det är skillnad på diesel och diesel.

Efter att ha avverkat en halv tank säger färddatorn nu 0,78 l/mil (för XC70 D5 AWD aut, alltså). Ska se när jag tankar första gången om mängd/körsträcka stämmer någorlunda med färddatorns uträkningar. Det har ju varit rätt mycket lekande och småkörande nu i början.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:
hollan skrev:halv skröna detta drabbade 06or och tidiga 07or och alla var i prinsip taxi och många mil
Lär han varit problem med bla "virvelspjäll" vad fan man nu skall ha dem till...
Kostade 12.000 kr att fixa på min D5a hos Volvo;

Gör att du får bra vrid och låg förbrukning på låga varv och hög effekt och bra drag på höga varv.

BMW har mycket värre problem med sina virvelspjäll.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Syrran hade inne sin V70N D5 -06 på service för en dryg vecka sen, då påtalade dom att virvelspjället var trasigt och att det skulle kosta 8000:- att byta.
Svågern kollade då lite här på forumet och nätet i allmänhet och kunde komma fram till att det var nån plastbit dom var trasig, så han beställde en sån och nu funkar bilen som den ska..

Ska tilläggas att plastbiten kostade 7(!!!!!!!!) kronor!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi