Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
para skrev:bjornw,
baksätet i den Q5 jag kollade på (en 2,0Tdi i gbg) gick att fälla 40/20/40. kanske är det nått tillval som audi har?
Ja eller så är det tvärtom, att med baksäte plus blir 60/40. Det ska sägas att det finns en skidlucka som är ovanligt stor och bred men det är inte hela ryggstödet som fälls, det blir en ca 5cm hög kant kvar längst ner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoB20 skrev:
riha skrev:En fråga till er som är så "duktiga" i denna tråden (vilket alla verkar vara), har ni egen erfarenhet av de modeller som ni pratar om, eller är det mest "läs-på-fakta" som gäller?

Jag kan förstå att man har lite mer på fötterna om man tidigare ägt eller kört en bil med den typ av drivning som ni talar för eller emot, och då snackar jag inte om en 10 minuters test i en lånebil.
Nej har inte bara tuggat broshyrer utan kört en hel del i olika bilar i olika väder och det är mina erfarenheter från den körningen.

De bilar där alla hjulen driver hela tiden (är kopplade till motorn hela tiden) som tex BMW ix, Audi quattro torsen, Subaru impresa etc upplever jag går stabilare på landsvägen då det sällan släpper eftersom kraften är fördelad på alla hjulen hela tiden. (det märkar man också på att alla hjulen slits lika mycket)

De bilar jag kört där axel nr 2 bara kopplas in vid behov, tex Volvo AWD, BMW xDrive etc upplever jag att man märker att hjulen hinner släppa bråkdelen av en sekund innan den andra axeln kopplas in och kraften fördelas över alla hjul. Även om hjulpar nr:2 koppas in mega-super-snabbt så tar det lite tid för de hjulen som släppt att återfå greppet vilket känns.

Bra kanske en del tycker eftersom "microsläppen" gör att man känner att det är halt. Lite ostabilt tycker jag at tdet känns.

Så enkelt upplever jag skillanden.
Kom på två fördelar till med kontinuerlig 4wd som jag märkt av.

-Med kontinuelig 4wd så behövs inte femtio-elva givare, CPUer, Hydraulpumar, Kopplingspaket osv. Det är bara några kugghjul i en mellandiff som skickar ut kraften tll båda axlarna hela tiden. Chansen är bra mycket större att systemet kommer att fungera under måååååååånga år.

-Ibland är de nya AWDn för snabb på att låsa ihop bakaxeln med sin Instant-Tracktion funktion, tex om framhjulet rullar över ett gupp eller i en grop eller över en kant så snurrar ju framhjulet lite snabbare och direkt tror Haldex att det kanske beror på hjulspinn och låser ihop bakaxeln med framaxeln så den känns i hela bilen. Med kontinuerlig 4wd kan ju axlarna snurra olika fort samtidig som de driver.
av perhall
Gaisarn skrev:Hej,

Hade bestämt mig för en XC60 redan innan sommaren men började sen intressera mig för Q5:an. Har haft 8 Volvo på raken och det finns många fördelar med Volvo eftersom man bor i Göteborg, exemplevis servicetillgängligheten och servicepaketet som ingår i XC60:n är ju svårslagen, även om det så här i efterhand kan kännas som ett rop på hjälp.

Det finns dock några saker hos Volvo som man kan reta ihjäl sig på och då tänker jag framförallt på motoralternativen. Den enda märkbara utvecklingen som Volvo har gjort med sina dieselmotorer sedan 2003, är att man skrämt upp en gammal D5:a till 22 extra hästkrafter och döpt om den gamla till 2,4 D. Det finns säkert någon som inte håller med mig och kan visa någon fin förbrukningskurva innan/efter eventuell uppdatering, men det känns inte. Jämfört med de tyska biltillverkarna är detta inte annat än blekt. Volvo PV har under Fredrik Arps ledning istället ägnat sig åt att integrera legotillverkade bensin-V8-motorer i standardsortimentet, vilket vi nu med facit i hand kan konstatera är ett fatalt misslyckande och en felsatsning av hög dignitet, vars resultat vi nu mycket tragiskt kan läsa om i tidningar och se på nyhetssändningar. Dessutom är det så, att för den som har avsikten att köpa XC60 för att eventuellt kunna rädda några jobb, så monteras XC60 till 100% i Gent, och då känns det ju som om man lika gärna kan stödja dem som bor i Ingolstadt.

Startpriset för en 2,4D är dessutom högre än för en 2,0TDI även om utrusningen kan vara mer omfattande. Enligt min uppfattning, så är dock 2,0 TDI:n en både snålare, starkare och modernare motor än 2,4D:n.

Utan att lika grundligt ha utforskat och mätt utrymmen som många andra, föll mitt val ändå på Q5:an. Eftersom jag denna gång även var beredd att satsa pengar på en ordentlig motor så blev det en 3,0 TDI, som nu är beställd och kommer i december eller januari. Är man ute efter en snabb, stark och prisvärd dieselmotor så har ändå inte Volvo något att jämföra med, tyvärr.

Jag vill dock avsluta med att jag tycker XC60:n är mycket snygg, nästan till och med nästan snyggare än Q5 enligt min mening, efter att ha sett båda i verkligheten. Jag skulle dock våga tro att andrahandsvärdet kan bli lite sämre på Volvon än Audin, speciellt för oss Göteborgare som ofta kan konstatera att det finns fler Volvo-säljare än köpare på begagnatmarknaden. Audi A4 är exempelvis den bil på den svenska marknaden som har högst andrahandsvärde av alla. Köper man en ny bil, så är det ju troligen värdeminskningen som är den i särklass största kostnaden och då hjälper inte billigare servicar och försäkringspremier, även om det känns så under tiden.

Hur ni än väljer, hoppas ni blir nöjda och lycka till!

Heja GAIS!
Grattis till en riktigt fin bil! 3,0 TDI är en riktig höjdare, dessutom grymt snabb, den har gjort 0-100 på 6-6,5 i flera tester i A4. Det sägs ju att nya 2,0 TDI ska vara ett under av tystnad och sofistikering jämfört med den gamla, men det är trots allt en 4-cylindrig diesel och lider av samma problem som 2,4D, dvs. den bullrar, knattrar... men säkert är den minst 1 dl snålare än 2,4D, kanske 2 dl...

Totalt tror jag ägandekostnaderna blir rätt lika, Volvon kommer att vara lite billigare att försäkra men törstigare (om man jämför, vilket väl är relevant, 2,0TDI och 2,4D), service ingår, andrahandsvärdet tror jag blir klart bra på båda, möjligen kommer man tycka att Volvon har lite roligare design om några år, Audin följer ju märkets tradition av försiktig förnyelse....
av Amli
perhall skrev:möjligen kommer man tycka att Volvon har lite roligare design om några år, Audin följer ju märkets tradition av försiktig förnyelse....
Det kan även bli precis tvärtom. Den kan kännas helt rätt just nu men bara helt fel om några år. Just Audi, VW m.m har lite slätstruken design men det är ganska tidlös och faller de flesta i smaken. Det är oftast inte bilar som man tycker är riktigt ful eller riktigt snygg för den delen. Lätt att leva med helt enkelt.
Men jag tycker oxå att XC60 känns lite modernare och roligare i dagsläget dock!! Ser spänstigare ut på något sätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
perhall skrev:möjligen kommer man tycka att Volvon har lite roligare design om några år, Audin följer ju märkets tradition av försiktig förnyelse....
Det kan även bli precis tvärtom. Den kan kännas helt rätt just nu men bara helt fel om några år. Just Audi, VW m.m har lite slätstruken design men det är ganska tidlös och faller de flesta i smaken. Det är oftast inte bilar som man tycker är riktigt ful eller riktigt snygg för den delen. Lätt att leva med helt enkelt.
Men jag tycker oxå att XC60 känns lite modernare och roligare i dagsläget dock!! Ser spänstigare ut på något sätt.
Vet inte riktigt om jag gillar modet med att ha stora höga dörrsidor i plåt och små sidorutor högst upp ala "skottgluggar", speciell i baksätet på XC60. Hur snyggt är det om några år?

Har dock hört många som tycker att det "känns tryggt", ju mindre fönster, ju tryggare känns det.
av Amli
VolvoB20 skrev: Har dock hört många som tycker att det "känns tryggt", ju mindre fönster, ju tryggare känns det.
Dessa personer måste då gilla Chrysler 300C. Känns som man sitter i en pansarvagn (i negativ bemärkelse...)
av Lövet
Någon som provat Audi TT? Där behöver man snarast periskop för att kunna titta ut. :-(O)
av bilgalen
När Saab lanserade "nya" 900 år 1994 så fick den massiv kritik för att linjen under bakrutan gick upp för mycket. Man sa då att barnen i bilen får klaustrofobi för att de inte kan se ut. Jag undrar hur det är att vara barn i baksätet på en XC60. Kan verkligen inte vara kul!!

En annan intressant reflektion fick jag i veckan när jag såg en tjej (är det nånsin en man som kör dessa bilar?) i en Bmw X6 som höll på att backa rakt in i en Volvo V70. Volvon försvann ju liksom bakom Bmw:s ENORMT höga bakparti och hon såg den inte.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Vi har testkört A4 Avant 2.0 TDI Quattro (manuell) i ungefär 15 mil, mest motorväg/landsväg med en snittförbrukning på 0,58 l/mil enligt dator vilket är mycket bra, även om man antar att datorn är väl optimistisk. En kollega har kört samma bil, dock utan Quattro en sväng till S-vall (ca: 100 mil) och i laglig hastighet plus 10-20 km/h med en snittförbrukning vid pump på 0,54 l/mil.

Vi fick även se en ibisvit Q5 3.0 TDI S-tronic med 20" däck och jag måste säga att den såg riktigt trevlig ut! Särskilt med 20" däcken som gör mycket för utseendet, tyvärr gräver de även ett hål i plånboken (26.000 kr). Och tyvärr, XC90_Executive, [jag tycker att] Q5 ser långt ifrån tråkig och klumpig ut, den har ett litet annat utseende än XC60 som är mer en faceliftad och krympt XC90. Q5 är mer en höjd A4 och ger ett lägre och bredare intryck vilket kan bero på att den faktiskt är lägre och saknar Vovons breda skuldror. Bägge ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

Det har pratats om andrahandsvärde på XC60 och Q5, lite med fokus på design och utseende. Jag tycker också att XC60 ser lite mer modern ut, särkilt interiört, men jag tror däremot att en Q5 med 2,0 TDI och S-tronic kommer att kännas betydligt modernare om tre år när leasingen går ut än en XC60 med D5 och geartronic. Särskilt om det då finns XC60 med en modernare dieselmotor och powershift-låda. Men vad vet jag, bensin och diesel kanske kostar 5 kr/l om tre år och då gäller helt andra spelregler. Men det är väl inte så troligt, räck upp en hand ni som tror på sänkta drivmedelspriser i framtiden... :?:

Det är inte omöjligt att Q5 2.0 TDI S-tronic blir vår nästa bil. Vi måste naturligtvis provköra den när vi får chans, d v s om ca: 2 veckor. Det är inte heller omöjligt att det blir XC60/XC70, men då med uppgraderad motor/automatlåda. Eller kanske t o m med manuell låda.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 63
spridare tätring

Kolla om det finns tricks med andra verktyg hemma […]

Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]