Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror inte jag vill hämta min V90 T6 Recharge än:

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... FQ2hfMx9UA

Volvo återkallar laddhybrider – kan få soppatorsk. På grund av att 2022:orna har bränsketank av plast.
Volvo laddhybrider 2022 av modellerna S60, V60, S90, S90L och V90 berörs.

Ja undrar: hur kunde detta problem slunkit igenom Volvos tester? Detta problem borde väl ändå ha upptäckts rätt enkelt innan de börja släppa ut laddhybriderna 2022 till kund?

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Står bara att det är årsmodell 2022 som omfattas av problemen med plasttank:

Bilarna som omfattas
Volvo S60, V60, S90, S90L och V90 Recharge omfattas av uppdateringen. Det är enbart laddhybrider av modellår 2022 som drabbas.

Om du har en 2021:a med ståltank skall det inte vara några problem.

/Bo
Manjanaz skrev: mån 16 aug 2021, 15:34 Min poäng är att även tidigare modeller av laddhybriderna verkar ha haft plasttank som måste tryckutjämnas innan tankning. Så det verkar inte vara plasttanken i sig som gör att bilarna återkallas. Lösningen är ju en mjukvaruuppgradering, vad jag förstår.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -tanklucka
Jag kan bara tala för V90 Recharge (laddhybrid).
I Vi Bilägare nr. 3 16 feb. 2021 testar de V90 T6 Recharge 2021:a. Det står på sidan 46 där de skriver om Rostskyddsprognos att bränsletanken i V90 (2021:a) är av rostfritt stål.

Men i 2022:or av V90 Recharge (m.fl. modeller) har de bytt till bränsletank av plast för att spara vikt i bilen.
Det står i Vi Bilägares nyhetsartikel om återkallelsen att anledningen är:

En plasttank kan komprimeras och flexa beroende på hur mycket bränsle den innehåller, och problemet är att det kan påverka nivågivaren som mäter nivån i tanken.
”Om det inträffar kan nivågivaren skicka felaktiga värden till kombinationsinstrumentet som indikerar att bränslet räcker i 150–250 kilometer, trots att tanken i själva verket är nästan tom. Det kan således leda till motorstopp på grund av bränslebrist”, uppger Volvo Cars pressavdelning för Vi Bilägare.
Bilarna kallas in till verkstaden där de förses med ny mjukvara. Den tillåter en ”mer frekvent avluftning av bränslesystemet”, enligt Volvo, vilket ska lösa problemet.

/Bo
@bem
Detta är kanske anledningen till att din bil står kvar hos handlaren? Väntar på ny programvara.
Skyltarna är bara en dålig lögn... Mina tankar (förlåt kunde inte låta bli) i alla fall. :-D
EbbevonVolvo skrev: mån 16 aug 2021, 16:54 @bem
Detta är kanske anledningen till att din bil står kvar hos handlaren? Väntar på ny programvara.
Skyltarna är bara en dålig lögn... Mina tankar (förlåt kunde inte låta bli) i alla fall. :-D
Det var precis vad som for igenom mitt huvud när jag fick höra om återkallelsen idag. Kanske Volvohandlaren fått info om återkallelsen tidigare än Vi Bilägare fick nys om den. Väl lika bra min Volvohandlare åtgärdar problemet som återkallelsen handlar om innan de lämnar ut min V90 T6 Recharge Inscription till mig. Annars måste jag ju tillbaka illa kvickt ändå.
/Bo
I morgon lörd 21 aug. kl 10 skall jag äntligen få hämta min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a. :-D
Prata med försäljerskan idag nämligen.
Undrar nästan lite om bilen vill rulla med mig hem när den nog snudd blivit hemmastadd hos min Volvohandlare. Där har den nu huserat i 4 veckor sen den anlände dit från fabriken. :-)
Känner jag mig själv rätt kommer jag hänga på låset exakt kl 10 hos Volvohandlaren imorgon.
Sällan har talesättet ”den som väntar på nåt gott väntar inte förgäves” passat bättre.
/Bo
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 32
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]