Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LasseL skrev:Det var ju en tråd om din Volvos favorittillbehör/funktion, men tvärtom då?
Vilken är den mest onyttiga funktionen?
Mitt bidrag blir fällbara nackstöd :-)
Jag ser ingen poäng att stolsvärmen är i tre steg. Jag trycker alltid i gång den på max. När värmen börjar kännas, två snabba tryck och så ligger man på lägsta. Så en Hi/Lo räcker väl?
Jag använder aldrig stolsvärmen, inte ens om det är minus 15. :shock:

Varför? Jo, precis när man sätter sig är ju stolen ändå kall... Och när denna "chock" lagt sig hinner ju inte stolsvärmen komma gång förrän man värmt upp stolen med baken ändå. Dessutom belastar det batteriet en massa... Nej, stolsvärme behöver jag inte.
En gång i tiden hade Volvo faktiskt två-stegs stolvärme, i vissa modeller. Satte man den på knaperstekt gick den ner till medium/rå automatiskt efter ett tag. Fanns i en del bilar i 700-serien.
Varför inte ha ett material i stolssätenas tyg/skinn som omedelbart reflekterar värmen från baken / ryggen?
I min gamla 240 använde jag ett sittunderlag(? samma material som liggunderlag men passande storlek att sitta på) på vintern. Funkade kanon, kändes aldrig kallt att sätta sig. På min "nya" V70 funkar stolsvärmen väldigt bra och snabbt, och det är så go känsla när den börjar steka så där kör jag med vanliga stolsvärmen.
StringerBell skrev:Varför inte ha ett material i stolssätenas tyg/skinn som omedelbart reflekterar värmen från baken / ryggen?
För att det blir för varmt på sommaren ?

/Thomas
Man kan ha som jag hade i min 854 Turbo (standard där), plysh på sittytorna och skinn bara där det inte är till besvär. Svalt på sommaren, varmt på vintern. Enda finessen med den här skinnklädseln jag fick nu är om man spiller nåt på den. Lättare att torka bort.
Det här tycker jag är mest onödigt i bilen:
- Insynsskyddet för bagaget. Tar bara en massa plats, inte minst för hunden. Enda gången jag hade det monterat var på väg hem från min åf när jag köpt bilen. Nu ligger det hemma i garaget och väntar på den dagen jag ska sälja bilen igen.
- Snitthastighet i färddatorn.
- Sträcka till tom tank. Visar så hysteriskt fel att det är en i praktiken meningslös funktion. Hade den visat rätt så hade jag nog tyckt om den.
- Dimljus. V60 har dock inte längre dimljus och det är bra så. Har aldrig använt det.
- AM i radion. Visste inte ens att det fanns. Var tvungen att kolla efter att så många har skrivit om det. :D
- Eko-körguide i Sensus. Va fan...? En hel menystruktur för en massa instruktioner över hur man kör bil. :evil:
- En icke-funktion som jag inte FATTAR varför den inte finns är automatisk omställning av klockan från sommartid till vintertid. Jag menar, hur svårt kan det vara? Varenda j**la billig-klocka klarar av det. Men inte en bil för 300k? Koppla klockan till RDS-funktionen i radion om det nu är så svårt.
- Och till sist får ni alla slå mig och kalla mig för dum i huvudet, men en funktion som jag tycker är rätt onödig i våra breddgrader är faktiskt AC:n. Jag vet, jag vet, alla älskar den, och det skulle jag förstå om vi hade haft 20-30 grader året om. Men det är i praktiken väldigt få dagar om året som man verkligen har nytta av en AC, tycker jag. Resten av året käkar den bara en massa soppa, men tillför inte särskilt mycket. Stänger man av den (som jag faktiskt gör) får man istället räkna med att den går sönder efter ett tag pga läckage. AC:n är enda funktionen jag känner till som inte tål att INTE användas, och det är rätt korkat i mitt tycke. Så, nu får ni börja smutskasta. :wink:
mati skrev:Men det är i praktiken väldigt få dagar om året som man verkligen har nytta av en AC, tycker jag. Resten av året käkar den bara en massa soppa, men tillför inte särskilt mycket. Stänger man av den (som jag faktiskt gör) får man istället räkna med att den går sönder efter ett tag pga läckage. AC:n är enda funktionen jag känner till som inte tål att INTE användas, och det är rätt korkat i mitt tycke. Så, nu får ni börja smutskasta. :wink:
Japp ;-). AC på vintern är det bästa! Avfuktar luften och därmed slipper man en hel del imma som bildas när man drar in blött i bilen. Alltså en ganska praktisk detalj som höjer säkerheten rätt mycket :D
matzen10 skrev: Japp ;-). AC på vintern är det bästa! Avfuktar luften och därmed slipper man en hel del imma som bildas när man drar in blött i bilen. Alltså en ganska praktisk detalj som höjer säkerheten rätt mycket :D
Kanske det, men jag har aldrig haft problem med imma, även utan AC. Upplever att Volvobilar är rätt bra på att inte imma igen. När jag en gång i tiden körde Renault hade jag praktiskt taget alltid igenimmade rutor, trots AC.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 40
P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]