- sön 17 mar 2013, 16:00
#738061
Dette er en Golf, men aldex 5 er vel likt. : Under testperioden av Golf 2,0 TDI 4Motion opplevde vi både nysnø og hålkeføre, men også dager med plussføre og enkelte steder med tørr asfalt. Vi fikk med andre ord testet bilen under de fleste kjøreforhold en norsk sesong kan by på, og da kan det være godt å ha firehjulsdrift.
Volkswagen lover et lettere og ikke minst raskere firehjulsdriftsystem i nye Golf (Haldex 5). Raskere på den måten at det sender kraft bakover raskere dersom forhjulene spinner. Vekten på systemet går dessuten ned med 14 kilo, og takket være mindre friksjon går også drivstofforbruket til en viss grad ned.
Så, holder VW hva de lover? Ja, det synes vi. Det merkes fortsatt at bilen trekker på forhjulene til de begynner å spinne, men i mindre grad enn tidligere. Systemet kobler lynraskt inn bakhjulene, og spesielt ved akselerasjon på veldig glatt underlag er Haldex 5 merkbart bedre.
En liten bonus er også at systemet framstår mer lekent enn før, og i Golf 4Motion kan faktisk ESP slås helt av. Ingen støttehjul.
Volkswagen lover et lettere og ikke minst raskere firehjulsdriftsystem i nye Golf (Haldex 5). Raskere på den måten at det sender kraft bakover raskere dersom forhjulene spinner. Vekten på systemet går dessuten ned med 14 kilo, og takket være mindre friksjon går også drivstofforbruket til en viss grad ned.
Så, holder VW hva de lover? Ja, det synes vi. Det merkes fortsatt at bilen trekker på forhjulene til de begynner å spinne, men i mindre grad enn tidligere. Systemet kobler lynraskt inn bakhjulene, og spesielt ved akselerasjon på veldig glatt underlag er Haldex 5 merkbart bedre.
En liten bonus er også at systemet framstår mer lekent enn før, og i Golf 4Motion kan faktisk ESP slås helt av. Ingen støttehjul.
My 13 xc70. My 11 v70.