Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norsking
Av någon outgrundlig anledning har jag inte haft några som helst felsymptom sedan jag bytte startmotor för 1½ vecka sedan (klimat -1 till +8°C, vått och torrt). Jag har dock ingen rimlig förklaring till varför startmotorn skulle göra någon skillnad, eftersom mina mätningar inte visade någon signifikant skillnad.

//Janne
Hei,
som jeg nevnte så har jeg fått byttet både startmotor og startkrans, til den nette sum: 16.000,-NOK!
Fikk se startkransen og den var betydelig slitt, på et punkt var 3-4 taggar borte!

Men, den gode nyheten er at alle start problemene er borte!!

/Norsking'en...
Användarvisningsbild
av Jakris
Norsking skrev:Men, den gode nyheten er at alle start problemene er borte!!
/Norsking'en...
Grattis! :D Hoppas att det funkar för dig över tiden.

Även min XC90 är symptomfri sedan startmotorbytet (2½ vecka sedan nu) men samtidigt är klimatet gynnsammare, så vi kan nog inte "ropa hej" förrän nästa höst.
emdor skrev:Är det inte fler än jag om tycker att det knäpper typ relä ljud när bilen inte startar bra. Jag hör inte det ljudet när bilen startar bra. Jag hör fel ljudet från startmotorn, gnissel (eller vad det nu är), jag hör knäppet (från något relä eller vad det nu är) och jag ser varvräknaren fladdra (vad det beror på).
Jag har inte kopplat att knäppljud skulle ha något samband med de tillfällen motorn strulat. Skall hålla öronen öppna om problemen kommer tillbaka.
Om du lämnar in bilen kan du be dem att kolla om CVVT-insugskamventilen gleggat igen sig. Det kan inte påverka varvräknaren men väl "gnisslet". Jag har tyvärr inte hunnit greja med min än.

//Janne
av S60AWD2.5T
Har ett hett tips i denna fråga.
Enligt en väl insatt mek på Bilia kan det vara dålig kontakt mellan startmotor och fästet.
Detta är något som drabbade gamla 850....Han rekomendrerade en jordfläta mellan nedre sartmotorbulten och den bult som sitter motor/lådastraxt nedanför startmotor.
Han sade att alu oxiderade och gav dålig kontakt till starten och orakar störning på vevaxelgivaren.
Väder/vind kan ju spela in på denna hypotes. Sämre kontakt vid visst väder.....
Värt att testa, får se om jag hinner i helgen. Jag har ju inte bytt något ännu, men har ju sällan bekymmer också...
Användarvisningsbild
av isak
inlägg .
hakar på!
hade en 850 där den BLÅ jordkabeln förökade sig genom delning (saltet). den startade ändå? men vad hämtade den jorden?? den var knepig fick göra flera startförsök, enligt sambon. ny kabelsklo var problemet ur värden. men frågan kvarstår? finns löjligt små jordledningar litet här o där på våra bilar? för mig är det svårt att förstå om någon sådan fläta klarar att försörja startmotorn med tillräcklig jord? men prova det kan vara en lösning på era problem?

har bara följt tråden sporadiskt, men det finns ju medlemmar som ja förmodar kollat jordledaren i ett tidigt skeende! men vi kan bli hemmablinda ibland!
Isak
av S60AWD2.5T
isak skrev:inlägg .
hakar på!
hade en 850 där den BLÅ jordkabeln förökade sig genom delning (saltet). den startade ändå? men vad hämtade den jorden?? den var knepig fick göra flera startförsök, enligt sambon. ny kabelsklo var problemet ur värden. men frågan kvarstår? finns löjligt små jordledningar litet här o där på våra bilar? för mig är det svårt att förstå om någon sådan fläta klarar att försörja startmotorn med tillräcklig jord? men prova det kan vara en lösning på era problem?

har bara följt tråden sporadiskt, men det finns ju medlemmar som ja förmodar kollat jordledaren i ett tidigt skeende! men vi kan bli hemmablinda ibland!
Isak
Jo jordning av motorn har gjorts, men inte av startmotorn direkt vad jag vet.
Ska testa i morgon, men det felar sällan nu.
Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Har ett hett tips i denna fråga.
Enligt en väl insatt mek på Bilia kan det vara dålig kontakt mellan startmotor och fästet.
Detta är något som drabbade gamla 850....Han rekomendrerade en jordfläta mellan nedre sartmotorbulten och den bult som sitter motor/lådastraxt nedanför startmotor.
Han sade att alu oxiderade och gav dålig kontakt till starten och orakar störning på vevaxelgivaren.
Värt att testa, får se om jag hinner i helgen. Jag har ju inte bytt något ännu, men har ju sällan bekymmer också...
Det är precis den teorin jag hade när jag åtgärdade jordningen sedan länge (och mätt med oscilloskåp, om ni går tillbaka i tråden).
Jag jordade startmotorn direkt i den översta skruven (längre modell så att mutter och jordterminal dras på renslipad startmotorsida) till chassit vilket gjorde att startmotorn snurrar bättre (ca. 1/3 av startströmmen går nu den vägen).

Tyvärr hjälpte det inte alls mot varvräknarryck och mottändning. :cry:

Däremot startar den fortfarande felfritt efter startmotorbytet för tre veckor sedan. :D
//Janne
av S60AWD2.5T
Jakris skrev:
S60AWD2.5T skrev:Har ett hett tips i denna fråga.
Det är precis den teorin jag hade när jag åtgärdade jordningen sedan länge (och mätt med oscilloskåp, om ni går tillbaka i tråden).
Jag jordade startmotorn direkt i den översta skruven (längre modell så att mutter och jordterminal dras på renslipad startmotorsida) till chassit vilket gjorde att startmotorn snurrar bättre (ca. 1/3 av startströmmen går nu den vägen).

Tyvärr hjälpte det inte alls mot varvräknarryck och mottändning. :cry:

Däremot startar den fortfarande felfritt efter startmotorbytet för tre veckor sedan. :D
//Janne
Oki. jag har läst om din jordning men trodde den endast jordade drivpaketet mot kaross.
Visste inte att du satt den direkt i startmotorn. Annars verkade det ju bra med idén då endel fått bättring vid
startmtotrbyte, då förändras ju kontakten vid infästningen.
/mvh Erik
av ulas
Hej på er alla.

Jag har noga följt denna tråd då jag har haft detta problem t.o.m. fredag.

Problemet kom för ca tre månader sen, och symtomen var startider på 4-15 sekunder,
för att sedan hosta igång med ojämn gång i en sekund och sedan gå hur bra som helst.

Jag lämnade in bilen på en verkstad, men bilen gav inte ifrån sej några felkoder, då provtryckte vi
bränslesystemet.
Det blev fullt tryck på en gång när nyckeln vreds på, och naturligtvis så hade bilen fått stå flera timmar
innan testet, så det var inte felet.

Då lämnade jag in bilen på Nordiska bil (Volvo verkstad) och dom hade en teori, som höll. :-)-)

Fyrans spridare läkte lite OBS! lite, men tillräkligt för att göra bilen sur, och nu startar den som vanligt igen,
fn va glad jag är. :-)-) :-)-) :-)-)
Dom hade loss spridarna och kollade dom med mätglas osv.

Naturligt vis vill jag dela med mej av lösningen på just min bil, och kanske lösningen på era bilar på detta super forum.
XC 90 -04 2,5T automat
/Urban
av AndyXC90
ulas skrev:Hej på er alla.

Jag har noga följt denna tråd då jag har haft detta problem t.o.m. fredag.

Problemet kom för ca tre månader sen, och symtomen var startider på 4-15 sekunder,
för att sedan hosta igång med ojämn gång i en sekund och sedan gå hur bra som helst.

Jag lämnade in bilen på en verkstad, men bilen gav inte ifrån sej några felkoder, då provtryckte vi
bränslesystemet.
Det blev fullt tryck på en gång när nyckeln vreds på, och naturligtvis så hade bilen fått stå flera timmar
innan testet, så det var inte felet.

Då lämnade jag in bilen på Nordiska bil (Volvo verkstad) och dom hade en teori, som höll. :-)-)

Fyrans spridare läkte lite OBS! lite, men tillräkligt för att göra bilen sur, och nu startar den som vanligt igen,
fn va glad jag är. :-)-) :-)-) :-)-)
Dom hade loss spridarna och kollade dom med mätglas osv.

Naturligt vis vill jag dela med mej av lösningen på just min bil, och kanske lösningen på era bilar på detta super forum.
XC 90 -04 2,5T automat
/Urban
GRATTIS! Jag är glad för din skull. Skönt med en teori som visar på ett synbart befinligt problem. Hade du även gnisselljud vid starterna?
av ulas
Jag har inget ljud som jag har tänkt på, men så hör jag mycket dåligt.
Varvräknare har inte fladdrat, utan "bara" svårstartad.
Problemet har jag haft konstant sen i vinter, så alla temperaturer och fukter har den varit med om.
Så en koll och ev byte av någon av era spridare kan vara en lösning.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 27

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]