Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag modifierat verktyget, jag svetsade på en bit flatjärn i rätt storlek bakom de existerande, höll allt i skruvstäd medan jag svetsade och det rörde sig inte.

Bild

Sen nytt hål
Bild

Kapa bort det gamla
Bild

Verifiera att det ligger i linje ännu
Bild

Kolla om det passar i motorn:
Bild
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tjusigt :-)
Jag köpte tätningar till kamaxlarna hos trodo eller om det var mekster. Behövde dock aldrig byta, det var torrt och fint där..
Lite fukt vid vevaxeln men bytet såg jobbigt ut så det fick vara.
Tätningarna kanske inte är så dyra hos Volvo.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på, om jag fattat instruktionerna rätt så är det en markering på oljepumpen, jag ser den, och sen en annan markering nära svänghjulet
Letade också :-)
IMG_2262.jpeg
IMG_2262.jpeg (101.95 KiB) Visad 1026 gånger
IMG_2261.jpeg
IMG_2261.jpeg (201.93 KiB) Visad 1026 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var det ingen låsplugg till vevaxeln med i låssatsen?
Jo då och den provade jag nyss och den passar inte heller! För stor att slippa in i hålet. Jag hade ju en dålig känsla efter man fick tampas med kamaxelverktyget. Det är som om den här ytbehandlingen dom applicerat lägger på för mycket och de har inte kompenserat för vad den bygger på.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Heh... Tanken är ju liksom att man ska ta bort motorfästet ;-) Sitter med 3 bultar.... Så där kan du inte skylla på verktyget....

.
20160129_223026 (Medel).jpg
20160129_223026 (Medel).jpg (208.66 KiB) Visad 835 gånger

edit: och inte för att var alldeles för taskig men...... Jag skulle ju inte lita på ditt verktyg längre... Det finns ju noll och ingen garanti att det är 100% rakt och linjerar som det ska längre... Tar ju bort hela vitsen med att använda tolk, då kan man ju likagärna tattarbyta remmen och spara sig arbete........... Även om du "mätte" med en linjal....
Vevaxelverktyget är ju oanvändbart som jag nämnt.

Jag har mätt diametern på den del av tolken som ska igenom hålet med mikrometer till 14,98 mm, jag vet inte var den korrekt dimensionen bör vara. Är det nån som vet.

Jag funderar om jag ska prova svarva ner den runda dimensionen litet men det vore ju roligt att veta ett mått man ska sikta på, eller så får jag gå efter hålet i motorblocket, jag tänker det ska vara tajt men ändå glida relativt enkelt.

e: Jag tror jag skippar vevaxelverktyget och bara kör på utan så jag kommer nån vart... Allt ser ju ut att linjera upp korrekt ändå, motorn ser ut att vara bra inställd, jag hittade även några röda markeringar på kamdreven när jag plockade bort kåpan som lagts dit av den som gjort byte tidigare och de linjerar upp vad jag kan se. Tolken går på kamaxlarna utan att man behöver justera nånting.
Daniel78 skrev: sön 13 okt 2024, 15:40
Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på, om jag fattat instruktionerna rätt så är det en markering på oljepumpen, jag ser den, och sen en annan markering nära svänghjulet
Letade också :-)

IMG_2262.jpegIMG_2261.jpeg
Jag hittade en bild som visar hur det ser ut på min motor annars
SNC00282Small[1].jpg
SNC00282Small[1].jpg (55.38 KiB) Visad 582 gånger
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 49