Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
S60AWD2.5T skrev:Får väl besöka modellbilsbutiken här i stan, bilägaren verkar ju ha den........
Ja, det vore kul att få reda på orsak och verkan.

En del självutnämnda experter dissar ju alltid verkstäderna, eller material. Ibland både och.

Bilägaren/föraren är alltid ofelbar enligt vissa :wink:
av Avarage
greeeken skrev:
camaro69 skrev: Själ har ja alltid kollat oljan minst 2 ggr i veckan, på alla bilar jag haft.
Detta är totalt bullshit från volvo säger jag.
OK, om man är bilfanatiker och formligen älskar att hålla på med bilar ELLER tävlar med dem kan jag köpa så täta kontroller.

Men en vanlig vardagsbilist som inte fått indikationer på oljeförbrukning (dvs. tidigare behövt fylla på mellan service tillfällena) skall inte behöva kontrollera oljan mer än någon gång ibland OCH vid varning från det diagnossystem som finns i bilar (ex. oljelampan).

Att en modern bil, 2003 är inte ens 4 år sedan) rasar efter 17000mil anser jag är skitdåligt, speciellt med tanke på att en auktoriserad verkstad har skött service enl. boken (om man nu har det vill säga).

Att man sedan väljer att starta motorn, från verkstäderna och bärgningsbolagen, som dessutom har indikerat allvarlig varning i form av oljelampan gör ju att det inte går att vara 100% säker på NÄR motorn skar. Gjorde den det i direkt anslutning till att oljelampan tändes andra gången, då ni stannade och begärde bärgning? Eller gjorde den det när bärgningsbolaget startade och körde upp bilen på railern? Eller när verkstaden i Sveg startade bilen och körde in den i verkstaden? Kanske när man startade den inne i verkstaden för att stestköra alt. för att köra ut bilen igen?

Bilen startades kanske sedan igen för att köras upp på trailern för transport ner till Eskilstuna och ytterligare en gång för att köras av trailern och självklart igen för att köras in i verkstaden hos Bilia och igen för att köras ut ur verkstaden och igen när den skulle upp på bärgaren igen.

NÄR skar motorn???

Om oljevarningslampan (diagnosen) i bilen fungerar korrekt finns inte en sportslig chans att motorn skär om man direkt stänger av den när varningen kommer. Avsaknad av korrekt oljetryck, vilket blir fallet vid för låg oljenivå eller icke fungerande oljepump (finns kanske fler orsaker, jag är ingen expert), skall med mina begränsade kunskaper inte få en modern motor att skära om man ej belastar motorn (uppförsbacke med full last och släp samt segdrar) under de 15-20 sek. det tar att rulla till säker plats vid sidan av vägen och vrida om startnyckeln så motorn stannar!!!

Jag anser att det inte går att påvisa vems felet med skuren motor är (om uppgifterna i tråden stämmer) således kanske en kontakt med KO kan vara på sin plats som i sin tur kanske kan hjälpa till at driva ärendet vidare med antingen VCC eller mot bärgningsbolagen samt Bilia i veg som allihop startat en motor som inte SKALL startas!

Eller har jag missuppfattat allt?

Mvh!
// Niklas
av linnar
Som jag nämnde och som Avarage förtydligar har vi en juridisk punkt
här som man kan driva vidare:

NÄR skar motorn?

När ni lämnade den för undersökning fungerade den, eller hur?
Det är först när verkstaden i Sveg säger att den skurit som ni
märker att det låter ur motorn osv.

Antingen hände det när bilen kördes upp på bärgaren eller när verkstaden
testade bilen.

De har försäkringar mot sådant så jag tycker ni skall gå den vägen för
att få kompensation eller få bilen fixad mot en mindre kostnad.

Hör med verkstaden i Sveg. Om dom säger att den var skuren när den
kom till dom får ni hävda att det hände när den kördes upp på bärgaren.

Bärgaren kommer troligtvis absolut hävda att den fungerade när han
körde den för att inte behöva betala reparationen, man kör helt enkelt
inte en bil som skurit och det vet han.

Kräv då att få skriftligt med underskrift på att den fungerade när han körde den.
Vägrar han skall ni kräva honom på reparationen för han
har kört sönder bilen. Troligtvis skriver han under.
Då kan verkstaden inte komma undan. Den fungerade när den lämnades
där enligt skriftligt utlåtande av bärgaren.

Nu har ni en juridisk fördel som ni absolut skall jobba vidare på.
Ge er inte, ni har inte orsakat skadan!

Lycka till!
av NeoStorm
linnar skrev:
motorart skrev: I min värld så verkar det som om andra verkstäder har bättre olja än Bilia!
Jo, för närvarande använder Bilia Castrol olja medan andra följer Volvos
rekommendation att använda Mobil 1. Så det är sant, Bilia använder en
sämre olja än andra seriösa Volvoverkstäder.
Castrol har olja som är minst lika bra som Mobil 1 t.ex anser jag Castrol RS vara en bättre olja än Mobil 1. Dessutom rekomenderar Volvo numera att man använder Castrol olja. Det står till och med på oljelocken på nyare modeller. Så att påstå att Castrol olja är sämre än Mobil ett tycker jag känns minst sagt magstarkt.
av linnar
NeoStorm skrev:
linnar skrev:
motorart skrev: I min värld så verkar det som om andra verkstäder har bättre olja än Bilia!
Jo, för närvarande använder Bilia Castrol olja medan andra följer Volvos
rekommendation att använda Mobil 1. Så det är sant, Bilia använder en
sämre olja än andra seriösa Volvoverkstäder.
Castrol har olja som är minst lika bra som Mobil 1 t.ex anser jag Castrol RS vara en bättre olja än Mobil 1. Dessutom rekomenderar Volvo numera att man använder Castrol olja. Det står till och med på oljelocken på nyare modeller. Så att påstå att Castrol olja är sämre än Mobil ett tycker jag känns minst sagt magstarkt.
Enligt min serviceman rekommenderar Volvo Mobil 1. Bilia använder Castrol för närvarnade men förhandlar med Mobil om att använda Mobil 1 igen. Övergången till Castrol verkar vara ett sätt att hamna i ett bättre förhandligskäge. Klisterlapparna där man rekommenderar Castrol är troligtvis ditsatt av Bilia som sålt bilen.

Castrol är definitivt inte dåligt, då hade Bilia knappast använt det. Men
att Mobil 1 är Världens bästa oljekompromiss går knappast att tala emot.
Dvs att Castrol är sämre än Mobil 1 gör inte Castrol till en dålig olja.
Jag kan tänka mig att vissa oljor är bättre än andra i vissa avseenden men Mobil 1 är fortfarande den bästa kompromissen.

Har man förälskat sig i ett speciellt märke förstår jag att det känns i magen när någon framför fakta. Fortsätt du att tycka om Castrol om det
känns rätt. Den känslan vill inte jag ta ifrån dig.
Användarvisningsbild
av Jensen
Nu börjar ni väl bli lite väl långsökta, Bilia pajade bilen, bärgaren pajade bilen, alla andra är skyldiga men inte ägaren till bilen som skulle återkomma med en rapport om vad som hänt efter att han varit i kontakt med VPS.
Det är bara att inse att mycket kan hända på 17000mil, visst kan man tycka att det är dåligt att detta händer, men tyvärr så finns det ingen som kan rädda ägaren om inte VPS går in och täcker detta.
Att försöka tro att bärgaren el Bilia kommer att vara dom som får stå för kalaset är bara naivt att ens komma på.
Så att ta kontakt med en advokat är ju samma sak som att slänga pengar i sjön.
av linnar
Jensen skrev:Nu börjar ni väl bli lite väl långsökta, Bilia pajade bilen, bärgaren pajade bilen, alla andra är skyldiga men inte ägaren till bilen som skulle återkomma med en rapport om vad som hänt efter att han varit i kontakt med VPS.
Det är bara att inse att mycket kan hända på 17000mil, visst kan man tycka att det är dåligt att detta händer, men tyvärr så finns det ingen som kan rädda ägaren om inte VPS går in och täcker detta.
Att försöka tro att bärgaren el Bilia kommer att vara dom som får stå för kalaset är bara naivt att ens komma på.

Jo, man kan vara optimist eller pessimist.
Optimisten försöker men om det inte lyckas är han glad att han
försökte. Pessimisten lever ett helt liv av ånger för att han aldrig
försökte.

Men i detta fall handlar det om vem som orsakat skadan på motorn.
Om man kan bevisa att den orsaktas av verkstaden skall man definitivt
försöka alla utvägar för att få dom att reparera skadan till en lägre penning.
Kostar kommer det att göra då man inte lämnat in bilen
första gången lampan tändes. Man kanske kommer undan med halva priset.

Detta är definitivt en bättre väg att gå än att föröka sig på
försäkringsbedrägeri som ett par föreslagit här ovan.

Jag tror på fullt allavr att det finns en rimlig changs att få ner kostnaden
för reparationen geno att visa att det faktiskt KAN vara så att det
är verkstaden som förorsakat den direkta skadan. Indirekt är
det ägaren som byggt upp möjligheten till motorskada då man inte
haft tillräcklig respekt för oljetryckslampan.
Användarvisningsbild
av camaro69
Avarage skrev:
greeeken skrev:
camaro69 skrev: Själ har ja alltid kollat oljan minst 2 ggr i veckan, på alla bilar jag haft.
Detta är totalt bullshit från volvo säger jag.
Avarage!

För bövelen. :evil: :evil: :evil:

Nu har du ägnat dig åt Marjasinfasoner, klippt och klistrat.

Ovan citat är inte mitt. Så för Djäv---n. :evil: :evil: :evil: Ge inte mig skulden för ovan inlägg.

Jag har hållit mig opartisk i denna tråd.

Förväntar mig en ursäkt.

:evil:
av Frigge
Jensen skrev:Nu börjar ni väl bli lite väl långsökta, Bilia pajade bilen, bärgaren pajade bilen, alla andra är skyldiga men inte ägaren till bilen som skulle återkomma med en rapport om vad som hänt efter att han varit i kontakt med VPS.

Ja, nu blir råden allt sämre o sämre.
Konspirationsteorier o direkta påhopp på både bärgare och Verkstad :???:
En verkstad som tar in en bil pga att oljetryckslampan lyser kör INTE in den i verkstan utan skjuter in den, man är inte heller ute o åker på väg med en sådan bil. Rimligtvis kopplar man in en oljetrycksmätare och startar motorn för att se om det är tryck, visar det sig att det inte är det stängs motorn självklart av DIREKT för fortsatt felsökning.

Precis som Jensen säger:

Att kontakta en Advokat i detta fall är verkligen att kasta pengarna i sjön.
av NeoStorm
linnar skrev:Enligt min serviceman rekommenderar Volvo Mobil 1. Bilia använder Castrol för närvarnade men förhandlar med Mobil om att använda Mobil 1 igen. Övergången till Castrol verkar vara ett sätt att hamna i ett bättre förhandligskäge. Klisterlapparna där man rekommenderar Castrol är troligtvis ditsatt av Bilia som sålt bilen.

Castrol är definitivt inte dåligt, då hade Bilia knappast använt det. Men
att Mobil 1 är Världens bästa oljekompromiss går knappast att tala emot.
Dvs att Castrol är sämre än Mobil 1 gör inte Castrol till en dålig olja.
Jag kan tänka mig att vissa oljor är bättre än andra i vissa avseenden men Mobil 1 är fortfarande den bästa kompromissen.

Har man förälskat sig i ett speciellt märke förstår jag att det känns i magen när någon framför fakta. Fortsätt du att tycka om Castrol om det
känns rätt. Den känslan vill inte jag ta ifrån dig.
Jag föreslår att din serviceman läser på lite bättre, Volvo PV har rekomenderat Castrol olja sedan 2004 eller 2005 när de ökade serviceintervallen till 3000mil. Castol och Volvo PV utvecklade gemensamt
Castrol SLX R-Tec for Volvo för dessa kvalitetskrav. Står dessutom stansat i nyare volvosars oljelock. Därmed inte sagt att att Mobil1 är en skit olja utan jag skulle nog vilja påstå att om det överhuvudtaget är någon skillnad mellan finare Mobil och Castrol oljor så är den av ytterst akademisk betydelse.

Avslutningsvis väljer jag att citera dig "Har man förälskat sig i ett speciellt märke förstår jag att det känns i magen när någon framför fakta.".
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]