Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 17 okt 2022, 17:49 Skrev i en annan tråd om detta men det är värt att upprepas. Man kan äntligen "tjäna" på att tanka E85 igen. Har kört sedan förra vintern på bensin (på E5). Först för att tömma tanken i båten, dessutom var motorn inte var "kry" så jag fortsatte tanka bensin för att utesluta att det var "bränslerelaterat". När jag fixat motorn så var det alldeles för dyrt med E85 då det var nästan ingen skillnad i pris. Idag kostade E85 16,02 kr/l mot E5 (BF98) 22,47 kr/l. En skillnad på 6 kr och 45 öre. Får se framöver vad bränsleförbrukningen blir på E85. Förut har den dragit 1,4 - 1,5 l/mil mot c:a 1,0 - 1,2 på E5
Om du kör strikt på E85 så har den ju 104 oktan. Så du skulle ju kunna plana toppen eller köra högkomp kolvar och med betydligt högre kompression kan du ju utnyttja de 104 oktanen i E85 fullt ut och då kommer det inte att rusa upp till 1.4-1-5 utan ökningen blir mer beskedlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har 16V motorn ju, så att plana någon större bit är inte att tänka på (annars hade det varit gjort). Har däremot höjt tändläget 4° så den står nu på 19° FÖD (har jag för mig). Den går att köra på E10 (BF95) men det "känns" att E5 är mer rätt. Då kan man ju "nyttja" det högre komp.förhållandet (10:1) på denna motor. Frugans nya Subaru har 13:1, har ännu inte provat den på E85. Men det är där någonstans man skulle vara för att kunna utnyttja etanolens fördelar fullt ut. 😄😄
Användarvisningsbild
av Erik Å
Håll i er nu, en dramatisk skattesänkning är på gång.. Efter årsskiftet sänks bränslepriserna med ca... 40 öre! :-/
Vallöftet verkar ha krympt till en tummetott :-D Ganska precis vad jag väntade mig..
https://www.nyteknik.se/fordon/sankning ... et-7039849
av Lövet
Det är ju nackdelen med att ha makten. Det man genomför måste vara finansierat och någorlunda förankrat. Lättare att gapa från opposition.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: fre 28 okt 2022, 16:34 .. Lättare att gapa från opposition.
Hehe, precis.
Kan vi inte dra våra politiker inför rätta för vilseledande marknadsföring..? :-)
Värt att notera att sänkningen som den avgående regeringen drev igenom var tre gånger så stor. Men nu hade den ju redan expirerat i alla fall
Användarvisningsbild
av fjohan82
Erik Å skrev: fre 28 okt 2022, 16:42
Hehe, precis.
Kan vi inte dra våra politiker inför rätta för vilseledande marknadsföring..? :-)
Värt att notera att sänkningen som den avgående regeringen drev igenom var tre gånger så stor. Men nu hade den ju redan expirerat i alla fall
Det som vänstersidan införde var väl bara 3-4 månader om jag inte minns fel...?
Sen höjdes ändå priset så skillnaden på pump var marginell även då.
av Lockis
Hehe, precis.
Tjänstemannaansvaret man vill införa bör väl även innefatta om man ljuger den svenska befolkningen rakt upp i ansiktet?
av Lockis
fjohan82 skrev: fre 28 okt 2022, 18:08
Hehe, precis.
Det som vänstersidan införde var väl bara 3-4 månader om jag inte minns fel...?
Sen höjdes ändå priset så skillnaden på pump var marginell även då.
Man sänkte med 1.30:- per liter fram till den siste september.
Att priset sedan gick upp eller ner under denna perioden beror på andra saker. Oljepris och värdet på den svenska kronan. Inget som den svenska regeringen påverkar, tyvärr.

Danskarna har ett bra system med fristående riksbank och har i uppdrag att bla se till så euron inte blir för dyr. Tänk om den svenska riksbanken också försöket bevara värdet på svenska pengar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: fre 28 okt 2022, 16:31 Håll i er nu, en dramatisk skattesänkning är på gång.. Efter årsskiftet sänks bränslepriserna med ca... 40 öre! :-/
Vallöftet verkar ha krympt till en tummetott :-D Ganska precis vad jag väntade mig..
https://www.nyteknik.se/fordon/sankning ... et-7039849
Precis... I Sverige kan skatter endast höjas och inte sänkas oavsett om det är höger eller vänster som styr. Deras politik är identiskt från båda sidor.

Besökte nyss Polen och de har en annan filosofi. Man har fimpat moms och energiskatt i sitt "Anti-Inflationspaket" då kommer man ned bortåt 10 kr på diesel. :-/ Polen inkluderade Bensin, diesel, el, fjärrväme och livsmedel i anti-inflationspaketet för att få ned inflationen. Vi kör motsatsen och tokhöjjer räntan för att få ned priserna i samhället. Vi går väl se om galna räntehöjningar kan göra det billigare att tanka..... :P :-( :-/
av valln
Hehe, precis.
Den sänkning som förra regeringen gjorde blev hånad av högersidan.
Det nya är att göra en Johan Persson, - säga en sak innan valet och en annan sak efter valet....!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 28

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]