Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1289796

XC90_Executive skrev:En bensin- eller dieselbil är väl knappast grön att tillverka heller? Det måste iallafall vara bättre med nollutsläpp för den färdiga produkten.

BMW i3/i3S tillverkas i fabriker som drivs med endast grön el.
I3 har ju även bytt ut massa material till sånna med mindre miljöpåverkan. T.ex kenaffibrer i inredning istället för plastmaterial, ull i stolklädseln, träpanel istället för plast samt kolfiber och aluminium istället för plåt och järn.
Man får ner vikten samt co2-utsläppen vid tillverkning. :)

Man skulle egentligen behöva nån slags mätning/markering per bilmodell. En bil som tillverkas i ett land med mycket fossil el får ju en större belastning oavsett om den än en elbil eller en med förbränningsmotor. Elbilen blir också mycket sämre om batteriet då också är tillverkat med mycket fossil el.
#1289861
och att vindkraft skulle vara miljövänligt är ju bara lura sig själv. bor själv där sveriges största om inte europas största vind snurre park byggs just nu. vet ni hur mycket olja/bränsle maskinerna som gör vägarna tar per vecka? massor av kubik per vecka bara där, sen ska fundamenten göras, 10 talet betongbilar kör skytte trafik dygnet runt tills dom är gjutna. dom har inte hunnit kompensera det plus allt annat runt omkring innan det är dags att riva dom igen och allt ska återställas
#1289871
osla skrev:och att vindkraft skulle vara miljövänligt är ju bara lura sig själv. bor själv där sveriges största om inte europas största vind snurre park byggs just nu. vet ni hur mycket olja/bränsle maskinerna som gör vägarna tar per vecka? massor av kubik per vecka bara där, sen ska fundamenten göras, 10 talet betongbilar kör skytte trafik dygnet runt tills dom är gjutna. dom har inte hunnit kompensera det plus allt annat runt omkring innan det är dags att riva dom igen och allt ska återställas
Har du räknat på det?

Det har Siemens.

https://www.nyteknik.se/energi/sa-snabb ... tt-6396597

De har andra siffror än dig, ge oss gärna dina.



V60 D4 MY2019
#1289894
Om något är energieffektivt eller inte säger inte något om det samtidigt är klimatvänligt eller inte. Och heller inte inte något om miljöegenskaperna. Det gäller även vindkraft. Det man (Siemens) verkar fokusera på i inlägget ovan gäller energieffektiviteten och inte klimatpåverkan.

Vattenfall anger t.ex. dessa siffror för CO2 per kWh från olika energislag:
https://www.vattenfall.se/elavtal/energ ... -ursprung/
www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung
Bild
Jämfört med Sveriges energimix (som till största delen är ett genomsnitt av vatten- och kärnkraft) ger vindkraft större klimatpåverkan. Men om man jämför med t.ex. Tysklands dåliga energimix så ger vindkraften mindre klimatpåverkan.
Det minst energieffektiva energislaget i tabellen lär vara kärnkraften, endast 1% av bränslets energiinnehåll utnyttjas. Men kärnkraften ger ändå minst klimatpåverkan. De som laddar sina elbilar i Sverige från solceller orsakar större klimatpåverkan än om elenergi från elnätet användes. I Tyskland är det tvärtom. Allt beror på vad man jämför med. Men i framtiden kommer de klimatmässiga förhållandena i Sveriges elnät att försämras om kärnkraften läggs ner. Och då kommer sol- och vindkraft att framstå som bättre. Relativt sett. Men de absoluta utsläppen kommer sannolikt att öka jämfört med idag. Som man bäddar får man ligga.
#1289896
joysam skrev: Har du räknat på det?

Det har Siemens.

https://www.nyteknik.se/energi/sa-snabb ... tt-6396597
Jaha, om Siemens har räknat så har de räknat fel. Åtminstone på klimateffekten.

https://www.nyteknik.se/energi/sa-snabbt-ger-vindkraften-overskott-6396597 skrev:att producera 53 miljoner kWh, och spara 45 miljoner ton koldioxid jämfört med fossila bränslen.
Det innebär en besparing på 849056,6 g OC2 per kWh. Helt orimligt.
#1289943

Camel skrev:De som laddar sina elbilar i Sverige från solceller orsakar större klimatpåverkan än om elenergi från elnätet användes. I Tyskland är det tvärtom.
Det här är ju intressant för de som hävdar att alla kWh man laddar elbil med är kolkraft. Borde de då inte genast påpeka att det ovan är fel och att alla kWh från solceller på tak i Sverige genast blir en kWh mindre kolkraft?
;)


Vattenfalls siffror borde förresten gås över lite. Läste samma kring 2016 och både vindkraftens och solpaneler co2-påverkan har minskat rätt ordentligt i och med högre effektivitet. Dvs bättre solpaneler och större vindkraftverk. Med dubbla storleken får man ut 4x effekten och produktion. Man halverar alltså mycket av produktionskostnader och material.. Vilket också leder till bättre co2/kwh. :)

Men än är de inte i närheten av kärnkraften.. Men man slipper kärnavfallet..
Krävs att man går över till co2-neutral produktion av stål l betong först gissar jag. Men för att det ska hända behöver vi mer vind och solkraft.. Hönan och ägget? :)
#1289961
joel80 skrev: tor 03 jan 2019, 01:40 Krävs att man går över till co2-neutral produktion av stål l betong först gissar jag. Men för att det ska hända behöver vi mer vind och solkraft.. Hönan och ägget? :)
Intressant, "co2-neutral produktion av stål" skulle ge 440.000 ton CO2 per år om SSAB körde på 100% sol/vind energi i en mix av 50/50 av sol och vind-el i sina masugnar i dagens värden. Och något annat alternativ finns ju inte för kärnkraften avvecklas och vattenkraften lär ju inte byggas ut i så det täcker både kärnkraftavveckling och höjd elförbrukning.
Kan väl förbättras med tiden när man kan bygga sol/vind energi CO2 snålare


Bild
#1289967
joel80 skrev: tor 03 jan 2019, 01:40 Det här är ju intressant för de som hävdar att alla kWh man laddar elbil med är kolkraft. Borde de då inte genast påpeka att det ovan är fel och att alla kWh från solceller på tak i Sverige genast blir en kWh mindre kolkraft?
Det håller jag med om till 100%. Kolkraften är dyr och trängs undan av annan produktion när sådan finns tillgänglig.

Produerarar man 1 KWh i sina solceller så kan den exporteras till Europa så de kan minska sin kolkraftproduktion med lika mycket.

Använder man själv 1 kWh så kommer den inte att exporteras utan de får gasa på sin kolkraft lika mycket.

Men diagrammet är rätt för sol-elen kommer ju att generera 28 gram CO2 istället för 1000 g/kWh för kol.
#1290012

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 03 jan 2019, 01:40 Krävs att man går över till co2-neutral produktion av stål l betong först gissar jag. Men för att det ska hända behöver vi mer vind och solkraft.. Hönan och ägget? :)
Intressant, "co2-neutral produktion av stål" skulle ge 440.000 ton CO2 per år om SSAB körde på 100% sol/vind energi i en mix av 50/50 av sol och vind-el i sina masugnar i dagens värden. Och något annat alternativ finns ju inte för kärnkraften avvecklas och vattenkraften lär ju inte byggas ut i så det täcker både kärnkraftavveckling och höjd elförbrukning.
Kan väl förbättras med tiden när man kan bygga sol/vind energi CO2 snålare
Enligt de gamla siffrorna ja.. Idag är det gissningsvis kring hälften. (om det var så att du räknade ut hur mycket energi det skulle krävas.)
Det blir väl då bra många gånger lägre utsläpp per ton än vi har idag med oljebaserad produktion. Under 2017 låg SSABs direkta koldioxidutsläpp på 9,8 miljoner ton. Att kunna minska det i ett första steg till 440k ton vore ju fantastiskt, inte sant!

Och nästa generations vindkraftverk får då ännu lägre co2-utsläppsvärde och de gör stål och får ner utsläppen på betong-tillverkningen ännu mer. Fint va? ;)


Sen är det ju så att varje sol eller vindkwh som ersätter bensin eller diesel också blir ett ordentligt plus. Att ersätta olja från en bil blir ett direkt resultat. Inte så som sifferövningarna som försöker få det till att all marginalkraft är kolkraft. Det är inte sant. Vi har stört utbyte med Norge, Finland samt Danmark som alltså har ingen eller väldigt liten andel kol/oljebaserad elproduktion.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]