Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
Ingen som köpt en adapter från VesperVolvo? Någon som vågat chansa med Western Union? Eller köpt genom den svenska "kontakten"?
Användarvisningsbild
av ER
Dom tar numer även swish och paypay enl. inlägg av Krom Nikolaj på V70IIOwners.
av matte75
ER skrev:Dom tar numer även swish och paypay enl. inlägg av Krom Nikolaj på V70IIOwners.
Det är väl bara Swish eller Paypal till Krom Nikolaj, sen för han väl över via Western Union till ryssen?
Användarvisningsbild
av johnnype
Intressant ämne! Jag har ingen bil själv inom denna modellserie eftersom de tyvärr är utrustade med för få sittplatser.

Men till saken hör ju att jag har redan den hårdvara som krävs för att bygga den här "svarta lådan" som skulle anpassa bil till TFT-DIM eller tvärtom. Jag har utvecklat flera liknande projekt redan. Nere i "verkstan" har jag redan en XC70 II 2008 CEM som jag läst ut CarConfig och lärt mig grunderna i dessa bilars CAN-kommunikationen på. Det är inga större problem att ändra konfigurationen och därmed byta exempelvis typ av navigation som nämns tidigare i tråden.

Det som behövs är väl egentligen baseline loggor från bil med TFT-DIM original, kanske en utläsning av dess carconfig för att identifiera skillnader. DIM av båda modeller för att inspektera dess kommunikation och sedan lite trial-and-error uppe på det.

Det är givetvis en gedigen samling parametrar man måste identifiera och testa för att komma rätt.

Ett alternativ här är ju också att TFT-DIM'en har en anpassad mjukvara, eftersom ni fått olika resultat med olika DIMmar. Då kanske man kan attackera problemet från ett annat håll och plocka ut den mjukvara som passar en viss årsmodell och spara i en databas. Sedan ladda in rätt mjukvara till respektive bil som får begagnat instrument.

...

Ser nu att åtminstone en person har köpt adaptern i fråga, då kan man ju ta den enkla vägen att logga vad den gör och helt enkelt duplicera funktionen :) Sedan bygga billigare alternativ 8)
av fredriknilsson
Det skiljer i Carconfig. På position 40 har de bilarna med TFT värde 02. Tror de flesta bilarna som inte får TFT att fungera har värde 00 där.
Användarvisningsbild
av johnnype
Position 40 (decimalt) är något med batteri enligt min bok. Det är 00 på den CEM jag har, 01 tordes betyda "Inget bakre batteri". 02 har jag ingen data på.

0x40 ie 64 decimalt tror jag är bakre AC. Eller så är min lista långt från komplett eller rent av felaktig stundvis 8)

Position #1 har värde 4 på min vilket ger Y381 XC70
av fredriknilsson
Jag ser nu att jag tittar på CEM 2010 och framåt. På de äldre är det batteriet som du nämner.
Frågan är väl då om DIM letar efter carconfig...
av matte75
StefanN skrev:Ryssens video.
Verkar inte funka helt 100 procentigt, om man kollar 5.06 in i klippet så hoppar växelindikatorn från D till R när han kör i över 100 km/h.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]