Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Att tyngdpunkten i en elbil också ofta är låg blir en extra bonus i körglädjen, det gör ju att dom för sig väldigt bra på kurviga vägar.
Det är väl elbilens sämsta gren, aktivkörning gas, broms, gas, broms på en kurvig väg efter en liten bit så är batteri och bromsar överhettade och så är det roliga slut :( Det finns ju hur många filmer som helst som visar vilken acceleration Tesla har mot en massa olika bilar på 0-100/200 km/h, finns inga filmer som visar hur den klarar 5 sådana starter efter varandra eller aktivkörning. Elbilar är en ren stadsbil, i alla andra miljöer är bilar med förbränningsmotor överlägsen speciellt om de körs på förnyelsebara drivmedel, räckvidden, vikten allt är bättre :D
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:
joel80 skrev:Att tyngdpunkten i en elbil också ofta är låg blir en extra bonus i körglädjen, det gör ju att dom för sig väldigt bra på kurviga vägar.
Det är väl elbilens sämsta gren, aktivkörning gas, broms, gas, broms på en kurvig väg efter en liten bit så är batteri och bromsar överhettade och så är det roliga slut :( Det finns ju hur många filmer som helst som visar vilken acceleration Tesla har mot en massa olika bilar på 0-100/200 km/h, finns inga filmer som visar hur den klarar 5 sådana starter efter varandra eller aktivkörning. Elbilar är en ren stadsbil, i alla andra miljöer är bilar med förbränningsmotor överlägsen speciellt om de körs på förnyelsebara drivmedel, räckvidden, vikten allt är bättre :D
Har sett Tesla mot sportbilar. Tror de körde 402 meter. De tre första vann Tesla,sen tappar batterierna krämen. Fast åandra sidan. De är ju inte gjorda för race. De är vanliga bilar,fast eldrivna. Hur många normala bilister kör fem repor 0-402 meter? Enda elbil jag skulle kunna tänka mig är Tesla. Men har inte råd,inte ens med en begagnad. Alla andra elbilar är fruktansvärt fula tycker jag
av LarsBd
Mwi skrev:finns inga filmer som visar hur den klarar 5 sådana starter efter varandra eller aktivkörning.

Startar 16:45 in i avsnittet.
Användarvisningsbild
av snepo
LarsBd skrev:
Mwi skrev:finns inga filmer som visar hur den klarar 5 sådana starter efter varandra eller aktivkörning.

Startar 16:45 in i avsnittet.
De filmerna jag såg var Modell S,eller . Den du visar är gammal. Men som jag sa innan,vem av oss vardagsbilister kör 5 race i rad???. Eller om vi vänder på det. Ta de bilarna Tesla tävlar emot. Använd dom som vardagsbil. Räkna sen vad milkostnaden blir
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
Nej, det har du fått om bakfoten.. Om du kör bankörning, typ Nürburgring så kommer effekten att gå ner efter några minuters hård "tävlingskörning. Den går då ner från att kunna plocka ut nära 400kw till max 200kw.. Det är alltså ändå 268hp du har kvar.

De flesta elbilar så som Ioniq och BMW i3 går att köra väldigt utmanande på landsväg utan att du får några restriktioner på tillgänglig kraft.
De går såklart inte lika snabbt som en Tesla men kostar inte därefter heller.

Du måste nog ta och provköra lite elbilar innan du avfärdar dem. Och nu börjar räckvidden och laddhastighet bli så pass bra att det inte är några problem alls med långresor. Det enda jag saknar nu om man inte har 1,2milj att lägga på en Tesla Model X är en bra elbil att dra husvagn med..
Användarvisningsbild
av snepo
Lite synd at det bara är Tesla som har lång räckvidd,kort laddningstid. Renault Zoe är ju så ful så man mår illa. Toyotas elbil eller hybrid ser också för jävlig ut. Nja får nog vänta,till bättre pris och utseende. Tesla går ju bort pga priset tyvärr
Användarvisningsbild
av mikethebik
joel80 skrev:Fast så länge man har ett fast jobb är det inga problem att låna 50k om man samtidigt kan lägga 10-15k kontant. Den dagen en okej beggad elbil kostar kring 60-70k är det ju en betydligt bättre affär att köpa en sån än en äldre bil med soppakostnad på 30k per år, även om man då bara behöver betala 10-15k vid köpet.

Visst är det så att vissa inte vill låna pengar, men kör man så pass mycket så man har soppakostnader på 30k per år kommer det ju ganska snabbt påverka.
Nu är vi ju inte riktigt där än.. men föhoppningsvis påverkar nya skattesystemet och bonusen i den riktningen att det rätt snart blir vanligt med bränslesnåla och eldrivna bilar, och så småningom också då på en bagagnatmarknad.
Hm, du verkar fortfarande inte förstå Joel, om du lever på marginalen finns inte de möjligheterna. Ensamstående med en låg inkomst eller ingen inkomst alls väljer nog inte att sätta sig i skuld (om de överhuvudtaget kan få ett lån) för att köpa en bil för pengar som de inte har. Finns många andra hål för dem att fylla.
Valet blir en billig bil som funkar, och kanske en som är äldre än 30 år med nuvarande regler. Gynnar väl egentligen inte vare sig trafiksäkerhet eller för den delen eventuella miljöaspekter att hålla en gammal härk vid liv för att slippa skatten.
Då återkommer vi till det jag skrev tidigare, slopa fordonsskatten helt och hållet. 2, max 3 kronor på bränslet täcker lätt bortfallet, då är det du själv som avgör vad din bilkörning kostar per mil.
Men att ta bort en skatt (även om det blir ett nollsummeresultat) är väl fullständigt otänkbart för mupparna i regeringskansliet!

Mike
Användarvisningsbild
av Camel
Man kan ju undra varför sittande regering uppenbarligen inte anser att bilen är till för alla. Som många påpekar är bilen i princip enda transportmedlet som fungerar i praktiken i stora delar av vårt land. Stora delar av året kan man ju även köra t.ex. motorcykel, men det passar inte alla. Att man ska göra insatser för klimat har jag inget problem med. Men jag har problem med att det hela tiden är bilismen som ska betala. De som lever på marginalen åker troligen inte med hela familjen på semester i Thailand. De har sannolikt större behov av att lägga pengarna på nödvändiga transporter till och från arbete, skola, affär, samhällsservice etc. En resa med flyg till Thailand är i princip inte alls beskattad fast CO2-belastningen är ca 10 ton för en familj på 4 personer ToR. Frågan är vad biljettpriset skulle bli för en resa årligen med en beskattning på 100 kr per gram CO2....

Att man väljer just bilen som måltavla för ologiska och osakliga påhopp har vi vant oss vid. Ett system med bonus-malus kan ju vara logiskt på ett sätt. Men i ett sammanhang där bilismen redan är överbeskattad framstår det som starkt osakligt och enligt mig även mycket osmakligt. Det är samma sak med bränsleskatter, bilismen är totalt sett redan överbeskattad så det blir lika osakligt. Marknaden för T-shirts med trycket "Rör inte min Thailandsresa" kan vara oanat stor...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=131145

Jag anser att styrning mot klimatvänligare bilar (åtminstone i delar av världen) i sig inte är fel så länge som det rent sakligt bidrar till förbättrat läge för klimatet och miljön. Men i ett läge där bilismen redan är överbeskattad borde man använda överskottet till bonus och ge fullkomligt fan i malus i satsningarna. Detta eftersom andra grupper i transportsektorn är underbeskattade samtidigt som många beroende av bilen. Vad blir t.ex. de korta och medellånga effekterna av att bilar som tillverkas i Sverige i många fall blir dyrare med malus? Och vad blir vinsten för klimatet i sin helhet när rena circusen i stor skala pågår i helt andra sektorer i samhället som orsakar betydande belastningar på klimatet? Och varför ska inte landsbygdsbefolkningen kunna köra bil till en förhållandevis rimlig peng? Ska inte hela Sverige leva? Och varför sittande regering inte vill vara en regering för hela folket är helt upp till dem själva att fråga sig. De brukar ju vara så snabba att anklaga sina politiska motståndare för samma sak.

Hela systemet är en ren lekstuga. Bilismen är överbeskattad. Och kommer att vara överbeskattad. I all evighet. Amen.
av andersuw
Bilismen är helt klart högre beskattad än flyget. Men för att beskatta flyget på samma sätt som bilen fordras internationella överenskommelser som ännu inte är på plats. På vilket sätt gör detta faktum hela systemet till en lekstuga?
Användarvisningsbild
av Camel
Jag var på gott humör när jag nöjde mig med att använda ordet lekstuga. Det finns dagar när jag är beredd att använda helt andra ord. Det är människors tillvaro det handlar om. Som man nyckfullt hanterar.
Har du något bättre ord?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]