- tis 14 jun 2016, 13:05
Inte alls fel eller tråkigt att be om bilder. Problemet är att det är lite svårt för mig att i nuläget åstadkomma särskilt mycket i bildväg som gör dig klokare utan att demontera min mödosamt ditpillade filtermodifiering av armaturen i syfte att få ljuset lite varmare.
Grundproblemet är att Volvos originallösning, som inte alls bygger på halogenlampor utan på helt ordinära glödlampor, lyser både påfallande gult (mer åt det hållet än vanligt) och väldigt svagt. Det senare är inte att undra på eftersom armaturen helt saknar reflektor och har en ganska liten ljusöppning. Det innebär att det ljus som faktiskt kommer ut motsvarar en vanlig glödlampa på en enda ynklig Watt trots att lampan är på fem. Jag jämförde igår med skyltbelysningen i min gamla V70 -02 och den ser avsevärt bättre ut trots att det är vanliga glödlampor även i den. Mycket mer ljus och inte alls så påfallande gult. Förklaringen är att det är en annan lampa (W5W istället för C5W) med bättre armatur och lite större ljusöppning.
När man sedan försöker byta till LED verkar risken stor att man istället drabbas av en massa andra små bekymmer: att det lyser för starkt, att det lyser för blått och/eller att det blir felkoder som så småningom (efter 100 körcykler) innebär att CEM bryter strömmen till belysningen tills dess felkoden raderats.
När det gäller hur blått det lyser måste det, åtminstone när det gäller de dioder jag senast köpte, handla om över 6000 K. Kallt dagsljus (det vill säga en molnig dag eller i skuggan en solig dag) ligger på ungefär 6000 K och det här var klart kallare än så. Annars skulle det inte ha sett så blått ut.
Om man gillar blåtonen eller inte är förstås en smaksak. Men jag gör det inte (och inte heller besiktningen om det går för långt åt det blåa hållet). Särskilt mycket kallare ljus än xenonlampor med ofärgat glas (ca 4000 K) vill jag egentligen inte ha på bilen. Efter att ha "värmt" ljuset från de dioder jag senast köpte med hjälp av filter ligger jag nu någonstans i det häradet. Det lyser i vart fall varken påfallande gult eller påfallande blått längre och ljuset är också ganska lagom starkt.
Men man tycker som sagt att man borde finnas enklare lösningar på något så till synes simpelt som vettig skyltbelysning. Bäst hade förstås varit om Volvo låtit bli att sätta dit en fullt så usel skyltbelysning från början.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut