...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tog körkort 1989 på en mindre trafikskola där man tydligen vad jag kan förstå av tidigare diskussioner,, gjorde ett bra jobb?
Vi konstaterade tidigare i en tråd om ljus och backspeglar, att inte en enda verkar det som.. fått lära sej att ställa in speglarna rätt.
Men samtliga TRODDE sej veta exakt vad rätt var. Därmed inte sagt att den metod jag fick lära mej var den enda rätta.
Men den fungerar,, man ser vad man ska, och man blir inte bländad. Det andra om när var och hur man bländar av bakom och vid möte, var ifrån dom körskoleböcker man hade då.

Jag fick även lära mej att jag ska köra om en bil i SAMFÖRSTÅND, allt vi gör i trafiken ska ske i samförstånd, då missuppfattar vi inte varandra och det bli inga problem. För att framförvarande ska förstå vad jag vill så måste han först få VETA att jag vill något. SEN berättar jag vad jag vill.

Så jag fick lära mej att har jag inte ögonkontakt med framförvarande, dvs ser tydligt via spegel att denna där upptäckt mej vid en tänkt omkörning, så BLINKAR JAG MED HELLJUSET. Om jag inte blir uppfattad får jag ta till ett kort tut. När jag fått uppmärksamheten blinkar jag för omkörning och går ut.
Jag berättar alltså EFTER kontakt.. vad jag vill. Det blir heller inga problem. Det tar inte heller så lång tid som det verkar i text. När framförvarande vet att jag vill och vad jag vill, då sker det.

Det fungerar egentligen likadant när jag gör en vänstersväng utan trafikljus och har mötande som kan välja att själva göra vänster eller högersväng, men att denne inte ger tecken. Jag har ögonkontakt medans jag blinkar med blinkers. Har jag inte ögonkontakt så blinkar jag till med ljuset. Får jag kontakt då så brukar mötande få till sin blinkers åt det håll denne ska och vi skiljs utan att stöta samman. Om mötande inte ser mej trots det så får jag helt enkelt vänta tills jag vet vart den andra ska. Det är MIN skyldighet att undvika kollission. Den andra har också skyldighet men.. tja jag kan inte strunta i det för att den andra gör det.

Omkörning: JAG har ansvaret över när jag kommit tillräckligt långt fram. Det avgör inte bakomvarande, oavsett om det är polis brandkår eller en lastbil. Alla ska ge fan i att blinka på mej och tro att dom bestämmer eller hjälper mej. Likväl ska lastbilar och andra ge fan i att använda blinkers eller annat för att berätta för mej att jag har fri väg inför omkörning. Sköt din körning det är ditt ansvar. Så sköter jag min körning, det är mitt ansvar.
Jag berättar för dej när jag vill ha kontakt med dej. Varför? Framförvarande kan ljuga, eller kanske inte sett allt. Då är jag i knipa för att denne inte var uppmärksam. Det är MITT jobb att köra om. Låt mej göra det ifred.

Ska jag köra om en lastbil som jag inte tydligt kan se uppmärksammat mej, så blir det en blink på helljuset, en blinkers för att sen när jag fått uppmärksamheten, köra om. Tycker man inte om det som lastbil utan tycker det bländar och är irriterande, tja då ska man ta om sitt körkort och få tydliga instruktioner om hur speglarna ska stå och varför vi samspelar i trafiken. Att *hjälpa till* vid omkörning med ljussignaler som framförvarande är bötesbelagt om nu ingen tagit bort den regeln. Det var bötesbelagt när jag tog körkort, med all rätt.

Mitt ansvar när jag kommit om, är att när jag ser bakomvarande helt i min högra sidospegel, då är jag MINST tillräckligt långt framför. Väntar jag några sekunder till så är jag väl framför utan problem. Det oavsett vad du som bakomvarande tycker om mej... Får alla som bli bakom välja så ska ingen köra in på 100 meter framför. Helst inte alls närmare bestämt.

Tänk om alla kunde använda samma energi till att vara lika uppmärksamma framåt som man tydligen är på att registrera alla bakifrån eller från sidan?
Vi skulle inte ha en enda olycka i vårt avlånga land med dom korpblickarna.

Jag fick lära mej mer saker.. det är inte mitt jobb att utvärdera vad andra gör i backspegeln, eller att ens att bry mej om hur nära dom kör.
Det är deras skyldighet att hålla reda på sina fordon. Det är inte min rättighet att någonsin försöka korrigera någon annan för att denne inte gör sin skyldighet.
I trafiken finns endast skyldigheter. INGA rättigheter. Det är inte ens mitt jobb att vara rädd för dom som kommer bakifrån när jag går upp på en motorväg, jag gör mitt och går upp i fart så fort jag kan i en placering som inte stör extra på något sätt. Det är ditt jobb som bakomvarande att anpassa hastigheten och eller placeringen efter situationen.
Det går alltid att tjata om att bakomvarande är för nära och att man själv riskerar att bli skadad. Det är helt korrekt, men om du har rätt avstånd bakåt och bakomvarande har sämre bromsar än du då? Eller sämre däck än du? Då blir du ju påkörd bakifrån ändå, trots lagstadgat avstånd? Vi vänder på det också, när du är så koncentrerad på bakomvarande att DU skapar en olycka? Vad blir ursäkten då?
Du kan inte uppfylla dina skyldigheter om dina tankar ligger hos alla bakomvarande.
Är det så svårt att släppa bakomvarandes beteende så vrid om innerspegeln, lagkraven gäller ytterspeglar bara.
Det enda du kan göra för dej själv är att köpa en stol som främjar dej OM olyckan skulle vara framme, oavsett vem som orsakat den.
Två fel, ditt... och bakomvarandes blir inte ett rätt ihop.

Så istället för att irritera er över bakomvarande. Gör ERT jobb? Kräv hur mycket som helst att andra ska göra sitt naturligtvis. Påtala gärna att den ni irriterar er på ska göra sitt jobb och sköta sina skyldigheter.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har för mig att de lärde ut det när jag tog körkort, men helt säker är jag inte. Det är drygt 30 år sedan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Korkade frågor och svar från dom som har bättre saker för sig, så som vissa uttryckte sig...

1. När jag tog körkort -91 så stod det i körkortsboken när det handlade om omkörning på landsväg:
"d) vid behov ge omkörningssignal genom ljus eller ljud"
Att det sällan används eller inte ens lärs ut på skolorna idag är känt, men hur är det med lagen. Får man göra detta eller det finns hinder i lagen för detta numera?

2. Omkörning motorväg, får man begära "fri väg" genom helljusblink ifall man hinner ikapp någon i omkörningsfilen som håller en lägre hastighet?

--—------------------

Här kommer svaren;
1. Trafikförordningen 3 kap 64 §. När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud-eller ljussignal eller på annat lämpligt sätt......
Det är alltså tillåtet och till och med i vissa fall ett krav att ge signal i samband med en omkörning!
2. De enda som får begära fri väg är förare av utryckningsfordon i trängande fall.

Erling Andersson
Trafikpolisen i Skåne
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var ju skönt att läsa svaret. Jag var lite orolig ett tag eftersom det var jag som startade diskussion om detta med omkörningssignal och väldigt många påstod att jag hade fel, inte minst ER som dessutom påstod att den som gav omkörningssignal begick ett lagbrott.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Notera att polismannen hänvisar till samma "osäkra" källa som kvillebäck gjorde redan i början på sidan 7, dvs trafikförordningen 64 § kap.3.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
sthlm skrev:Det är väl även körskolor som lär ut att MC skall köra med helljuset på dagtid?
Nej, det gör de inte.
De lär däremot ut att mc får köra med halvljus och dimljus på samtidigt i dagsljus.
sthlm skrev:Att knappen finns är en sak och hur den skall användas en annan.
Ja, man behöver dock inte vara Einstein för att förstå hur den ska användas när den ser ut som den gör. Det jag talar om är inte någon utlandsimporterad mc från Obamas livvakt med extrautrustad kulspruta, utan godkända motorcyklar som säljs i svenska butiker.
Användarvisningsbild
av SvenB
torbjorn_75 skrev:Notera att polismannen hänvisar till samma "osäkra" källa som kvillebäck gjorde redan i början på sidan 7, dvs trafikförordningen 64 § kap.3.
Men ingen av oss som hävdat att det i vissa tillfällen är bra med omkörningssignal har påstått annat än att signalen är för att "förebygga eller avvärja fara".
Användarvisningsbild
av perin
torbjorn_75 skrev:
sthlm skrev:Att knappen finns är en sak och hur den skall användas en annan.
Ja, man behöver dock inte vara Einstein för att förstå hur den ska användas när den ser ut som den gör. Det jag talar om är inte någon utlandsimporterad mc från Obamas livvakt med extrautrustad kulspruta, utan godkända motorcyklar som säljs i svenska butiker.
Tycker nog att sthlm har rätt i sitt påstående. Jmf dimljus knappen på bilen, den finns men du ska också veta hur den skall användas. Men det kanske finns fler Einstein på MC än vad det gör i bilar, vad vet jag!?!
Användarvisningsbild
av perin
erikn skrev:Jag har för mig att de lärde ut det när jag tog körkort, men helt säker är jag inte. Det är drygt 30 år sedan.
Då har du bättre minne än mig (vilket inte är helt osannolikt) då jag också tog körkort för drygt 30 år sedan, 1982 närmare bestämt. Har inget som helst minne av det, men det är säkert som du säger (har för dig om) att man fick lära sig det.

Men hur som haver, hur ofta händer det för er att ni fått helljusblink när någon ska köra om er och hur ofta använder ni det själva?
Själv kan jag inte komma ihåg när någon använde det mot mig senast, inte de senasre 5 åren iaf. Och för egen del har jag nog bara använt det vid något enstaka tillfälle när det känns som föraren i bilen framför verkar "vara någon annanstans" så att säga.
Användarvisningsbild
av Hilmer
perin skrev:Och för egen del har jag nog bara använt det vid något enstaka tillfälle när det känns som föraren i bilen framför verkar "vara någon annanstans" så att säga.
Det är då jag ibland kan använda omkörningssignal, men annars inte!
Tror inte det är så vanligt längre, sällan man ser det i alla fall!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!