Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fremar
Låter ju inte så jobbigt att ta det den vägen då istället för att ta bort servo och generator. Bör man passa på att rengöra spjällhuset samtidigt då på en -05 2.5T som gått 14000 mil? Ska nog ta och göra detta jobb nån gång under semestern tänkte jag.
Ja , det stämmer . Den gamla är förbrukad när man skruvar av spjällhuset . Det finns en liten utpressad kant runt packningen som trycks ihop när man drar fast spjällhuset .
Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga . men jag hade lite mer bös i slangen som går från nippeln till oljefällan . Jag sprutade i lite broms rengöringsmedel i slangen och blåste med tryckluft och blåste ner det i oljefällan . OBS ! Glöm INTE att skruva av Olje påfyllnings locket / eller dra ut oljestickan innan du blåser med tryckluft . Annars finns risken att man trycker ut nån packbox och det vore ju dumt . Kolla gärna på slangen som går från oljefällan upp till toppen under platkåpan med , den gamla slangen är gjord i plast och går lätt sönder när den är gammal , speciellt vid det veckade partiet på slangen . Det hade min gjort . Den nya slangen är gjord i gummi och kostar ca 150-200kr på Volvo och går att byta utan att riva insuget .mvh.
peter7705 skrev:Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga
Någon som vet om alla har denna ventil eller om bara vissa modeller har den?
Jag hörde något om att vissa har en banjoskruv utan kul stämmer detta?
Kan man isåfall byta banjoskruven med kula mot en utan kulla om man vill det?
Magnus308 skrev:
peter7705 skrev:Jag hade inte så mycket bös i nippeln . Gör rent skruven med avfattning Eller broms rengöringsmedel då det finns en liten ventil i den som skall öppna och stänga
Någon som vet om alla har denna ventil eller om bara vissa modeller har den?
Jag hörde något om att vissa har en banjoskruv utan kul stämmer detta?
Kan man isåfall byta banjoskruven med kula mot en utan kulla om man vill det?
Är det en backventil så att det inte kan tryckas olja bakvägen från oljeavskiljaren ifall vevhusventilationen är täppt, eller??
peter7705 skrev:Jag hade nere spjällhuset idag och gjorde rent det . Passade även på att göra rent banjo skruven , det gick bra att låssa den utan att släppa insuget eller servopumpen och generatorn .
Jag gjorde samma jobb nu ikväll med min S60, Efter 16000 mil var det lite gojs i spjället men det var relativt lätt att göra rent.
Köpte 2 kopparringar till banjoskruven och gjorde rent den också, Tog lite t-röd och lät den ligga där ett tag innan jag slängde ner den i ultraljudstvätten. Det var inte speciellt mycket gucka i den och kulan rörde sig fritt men nu vet jag att spjället är rent och att vevhusventilationen funkar som den ska.
Hej!

Är det någon som har en bild eller beskriva var den lilla kula sitter.
Har haft bort mitt insug och banjoskruven men inte upptäck denna kulla. Har kanske ingen?
Gjorde detta innan denna tråd skapades och visste inte om den lilla kulan.
Bilen är en S80 -05 2,5T motor.
12 000 mil och även fått en ny oljefälla.

Lennart

Bytt bromsar fram, ett rejält träningspa[…]

Aldrig märkt skillnad mellan sommar o vinterd[…]

Hur mår ni???

Tror inte de går att jämföra mella[…]

235/55-18 under v60 laddhybrid

Det går faktiskt inte. Dels kan problem upp[…]