Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där är ju innan skatt, cerifikat, moms och överföring så totalt 6-8 kr då..
Användarvisningsbild
av lennarte
Satte på golvvärmen på altanen nu på morronen, där var omkring 0° på golvet och några 10-on delar minus i några krukor. Skulle det frysa där är det 30 års arbete och kanske 40000 kr (inköpspris idag) till spillo.... :x Hade -9° inatt och fått c:a 10 cm snö. Allt är nu skottat (även för grannen) och håller på med mitt båthus som ska monteras upp. Äldsta barnbarnet är på väg hit för att hjälpa mig :-D :-D
Just nu - 3°, vindstilla och "lätt" solsken. Med andra ord, perfekt väder att jobba ute i 😄😄😄
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 08 dec 2022, 12:02 Satte på golvvärmen på altanen nu på morronen, där var omkring 0° på golvet och några 10-on delar minus i några krukor. Skulle det frysa där är det 30 års arbete och kanske 40000 kr (inköpspris idag) till spillo.... :x

Vad drar golvvärmen? Kan ju bli en del totalt om det landar på 8 kr/kWh inklusive allt för december.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Vad drar golvvärmen? Kan ju bli en del totalt om det landar på 8 kr/kWh inklusive allt för december.
Den är 2 fas 380V 2600W så det drar en del i "uppstarten". Brukar ha den så golvet håller c:a 6°. Nu idag på morronen var det 0°. Skulle aldrig stängt av det i höstas. Den har aldrig varit avstängd förr, termostaten står på c:a 6° året om. Vrider upp den dagen innan när vi har festligheter där på vår eller höst.
Det märktes ingen skillnad på förbrukningen när jag stängde av den. Den hade säkert inte "gått igång" förren denna vacka ändå.
Användarvisningsbild
av Allinug
-13 grader ute nu, och nära 0 grader i mitt kallförråd. Jag har en del fina plantor där, så jag får tacka för påminnelsen Lennart. Jag har inte kollat temperaturen där på ett tag.

Elräkningen som kom nu var på runt 700 kr, för runt 350 kWh, så största delen är andra avgifter än själva elkostnaden.

Fjärrvärmen går på runt 75 öre/kWh nu, så det kommer på en annan räkning, men priset ska höjas. En panna i kraftvärmeverket har gått sönder så nu har andra pannor dragits igång och där blir det eldning med kol tror jag.
Användarvisningsbild
av Derank
Något som förvånar mig är att så många verkar ha rörigt elpris, varför? jag har haft fast i hela mitt liv, då vet man ju vad det kostar och det blir inga överraskningar och man kan planera sina utgifter bättre.
av Lövet
Derank skrev:Något som förvånar mig är att så många verkar ha rörigt elpris, varför? jag har haft fast i hela mitt liv, då vet man ju vad det kostar och det blir inga överraskningar och man kan planera sina utgifter bättre.
För att historiskt sett har man alltid förlorat på fast elpris. Det är bara vid en hastigt oväntat prisskifte (som vi fick nu) som fast lönar sig.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 280

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]