Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Problemet är om du låter haldexdiffen låsa ihop till 100% så kan du inte svänga bilen.
Nä, men det gör ju inget om vi antar att den är låst just från stillastående tills det börjar röra på sig lite. Den vettige terrängföraren startar ändå alltid rakt fram om det alls är möjligt, och är det så jädrigt halt att man har svårt att komma igång om hjulen står snett på något håll lär låsningen, som annars vill tvinga bilen att gå rakt fram, slira bort i halkan ändå.
Ja, fast det riktigt intressanta borde vara vad vi som ägare kan kräva att få gjort på haldex 5an så det blir mer likt 4an.

Om 4an kan koppla in bakhjulen på 1/10 dels sekund så borde det finnas pumpar som kan få 5an att göra samma på iaf 2/10 dels sekund. Eller snackar vi om kortare reaktion på 4an
För min del är det den aktiva säkerheten med att awd kopplas in om något händer vid normalkörning tex vattenplaning, tappar grepp i snö osv

Terrängkörning har man oftast tid att gå ut ur bilen och reka först.
apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Problemet är om du låter haldexdiffen låsa ihop till 100% så kan du inte svänga bilen.
Nä, men det gör ju inget om vi antar att den är låst just från stillastående tills det börjar röra på sig lite. Den vettige terrängföraren startar ändå alltid rakt fram om det alls är möjligt, och är det så jädrigt halt att man har svårt att komma igång om hjulen står snett på något håll lär låsningen, som annars vill tvinga bilen att gå rakt fram, slira bort i halkan ändå.
Ny kör man ju faktiskt inte 100%av tiden i botten på ett lerigt och halt surhål med sin XC70, i varje fall gör inte jag det :mrgreen: . Till vardags kan man ju tex behöva köra ut från p-fickan med på Maxi och då smäller det ibland obehagligt i drivlinan när Haldexen behöver lätta på trycket för man ska kunna svänga på ratten för att ta sig ut från parkeringsfickan.

Jag föredrar alla dagar i veckan Gen 4 som blixtsnabbt drog åt kopplingen när det började slira, istället för Gen 5 som försöker släppa kopplingen när man försöker svänga.
VolvoB20 skrev:
Rullarna är ju bra för säljdemo för de döljer alla brister i snabbhet, det tillåter ju att du kan stå och snurra hela dagen och sedan komma loss.
Det var ju mer för att kommentera oslas inlägg om diagonalspinn med hjul "i luften", men visst är det så.
Jag har en liknande situation hemma där mina släp och båttrailer ibland står parkerade, de står snett ner för en backe upp mot en kurvig väg. backar jag ner och hakar på så har jag ofelbart ett framhjul och ett bakhjul långt längre ner än det paralella. Först spinner det bara, men gasar man till ordentligt bromsar hjulbromsen och bil med släp rullar upp.
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
Rullarna är ju bra för säljdemo för de döljer alla brister i snabbhet, det tillåter ju att du kan stå och snurra hela dagen och sedan komma loss.
Det var ju mer för att kommentera oslas inlägg om diagonalspinn med hjul "i luften", men visst är det så.
Jag har en liknande situation hemma där mina släp och båttrailer ibland står parkerade, de står snett ner för en backe upp mot en kurvig väg. backar jag ner och hakar på så har jag ofelbart ett framhjul och ett bakhjul långt längre ner än det paralella. Först spinner det bara, men gasar man till ordentligt bromsar hjulbromsen och bil med släp rullar upp.
jag gasade ganska mycket, men det började hoppa i drivlinan och då släppte jag då jag inte vill döda knutar mm. testade även utan dstc men ingen skillnad. nu var det ju lös sand så vänster fram och höger bak sjönk nu ner en bit bara när jag ställde mig där innan jag försökte köra upp. sen vred jag även hjulen åt vänster för att det skulle bli så mycket höjd skillnad som möjligt samt göra några gropar i sanden för framhjulet. kör mycket i skogen annars med äldre bilar och fyrhjulingar så jag vet hur jag ska göra när jag vill ta mig fram, men nu ville jag verkligen testa systemet och gjorde då allt för att göra det så svårt som möjligt.

kan fara och göra en film sen nån gång på samma ställe och lägga ut
Har ju varit en hel del funderingar runt det här med volvos val av 4wd varför först visco sedan Haldex som i sin 4 version verkar ha nått sin topp för att sen förenklas lite till gen 5. Men det känns fortfarande som ett system man bara får vänta sig repration av utsliten pump eller tryckgivare i värsta fall data haveri.

Har hört det här i alla år jag haft min och haft funderingen hur länge klarar jag mig utan fel ja blev 4,5 år. Nu är det något fel vi får väll se om det är försvarbart ekonomisk att fixa efter lite pris kontroll på delar inser jag att det kan lätt kosta vad bilen är värd totalt. (Fin 2004 räknar den till ett värde av 20.000-30.000kr rätt eller fel?) Får hoppas på tryckgivaren annars får det bli 2wd.

Kanske fel tråd Men jag blir nyfiken rent allmänt.......

Varför har man inte valt Torsen?
Känns som det skulle vara mycket driftsäkrare samt jag har aldrig hört någon klaga på audi 4wd med torsen eller hört rykten om Torsen diff som gått sönder. Eller är en Torsen så otroligt dyr. Haldex klumpen känns ju som byggd i guld när man kollar priser på delar till den.
Audi gillar ju Torsen, men kör med Haldex i de modeller där motorn ligger på tvären.
Torsen hade åtminstone i tidigare utförande dessutom begränsningen att man inte fick någon fyrhjulsdrift när det var riktigt snorhalt, eftersom det krävs ett visst mått av friktion på axeln som står sämst för att det ska bli något alls på den andra. Däremot har jag uppfattningen att Torsen är ett bättre system om man ska köra som en stolle, alltså med rejäl attack på vägar där man kommer fram alldeles utmärkt med tvåhjulsdrift. Haldex är däremot ett utmärkt system om man använder fyrhjulsdrift som exempelvis jag själv gör, dvs. kör så det går utmärkt med tvåhjulsdrift på vägarna med då och då befinner mig i situationer där jag helt enkelt inte kommer någon vart utan fyrhjulsdrift. Då går Haldex in och gör en markant skillnad.
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 130

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]