Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
#774777
Camel skrev:
Upplyst skrev:jag har mailat volvo och påpekat att detta strider mot de nya bestämmelserna, om bilarna är utrustade med automatisk ljussensor... ;)
Jag tänkte faktiskt tanken att just du skulle göra det. Kanske till myndigheterna också när du ändå håller på? Vilken längd på koppel föredrar du?
Skulle tro att Volvo som tillverkare har koll på bestämmelserna och hur dom får/inte får bygga sina bilar. Skulle bli väldigt förvånad om så inte var fallet.
Camel skrev:
Upplyst skrev:jag bryr mig inte om folk kör med eller utan bakljus,
Trafiksäkerheten står inte högt i kurs hos dig förstår jag...
Men du verkar gjort dessa trådar till din livsuppgift att övertyga alla andra om att det DU tycker är rätt..
Camel skrev:
Upplyst skrev:/.../ allra bäst vore det om det var lag på automatik på alla bilar!
Automatiken, åtminstone med dagens mjukvara och sensorer, är inte tillräckligt bra för våra förhållanden. Bara ett exempel bland många: En solig, kall och klar vinterdag med blå himmel och med lite snö på vägen. Förstabilen rör upp lite lätt snörök. Automatiken har inte tänt bakljusen. Upphinnande bilar bakifrån observerar bilen framför senare pga släckta bakljus.
Precis. Plus en annan aspekt, det är inte bara snöröken som är boven. Har du sett hur bakdelen av en bil ser ut efter några mil när det nysnöat? Brukar oftast vara väldigt täckt med snö vilket gör att bilen ser väldigt vit ut jämfört med omgivningen som också är vit. Då är det väldigt bra med tända bakljus som lyser upp genom snön bak på bilen. Även om dagens LEDbakljus lyser startare så har dom en nackdel här, det blir inte samma värme som tinar upp snön just där lamporna är.
Camel skrev:
Upplyst skrev:däremot blinkar jag med helljuset på de som inte använder DRL på dagen på bilar som har DRL..
Så var den energikalkylen som bortblåst... Dessutom verkar det vara lite fasoner av typen ”leka polis”... Ett råd: det hjälper faktiskt att ha ett liv jämte bilintresset även om det är ett mycket trevligt intresse.
På tal om bestämmelser, vad tycker ordningsmakten om att folk far runt och blinker med helljuset i tid och otid? Det kan vara trafikfarligt i fel situationer, antingen att du bländar dom eller att dom riktar sin uppmärksamhet på helt fel ställe.
Det händer ju att folk(ofta äldre) tokblinkar(10-tal gånger på rad) åt en när man kör med parkljus o dimljus på dagen när det är ljust som att man skulle vara olaglig. Okunskap?

Jävlart att jag lyckades med citeringarna. :D
av umekille
#774780
Det är nog i kombination med vad bilmärke dom möter...
Jag gav en blink år en förare som glömt på helljuset mitt
i dagen och vipps kom han på sig kolla o släckte det.
Kompis åkte på pumpen slutet av 70talet då han skulle
varna för en radar och det var en civil polisbil han mötte.
Minns inte om han fick böter men snutarna hade varit griniga mot han.
Användarvisningsbild
av joel80
#774868
Upplyst skrev: jag har mailat volvo och påpekat att detta strider mot de nya bestämmelserna, om bilarna är utrustade med automatisk ljussensor... ;)
Hahahaha! Så gulligt!

Du är medveten om att det inte finns någon lag på släkta lysen bak va? Finns inga bestämmelser som reglerar det.. tyvärr har dom tagit bort tidigare bestämmelserna om att lysen skall vara tända.Volvo, som är intresserade av hög trafiksäkerhet låter fortfarande belysningen vara tänd bak även på dagen.

Lägg av att blinka på folk som inte gör något fel. Det är ett fritt val att ha "riktig" belysning även om man har DRL.. De du blinkar på är säker måna om att synas även bakifrån.
av *pettson*
#774909
Ja jag får väl slå ett slag för upplyst i hans jakt på energislukare.
Härmed föreslår jag att man förbjuder eluttag i bilen där man kan koppla in sin ipod och gud förbjude ladda sin mobiltelefon. Dom två ihop med normalladdning tar nämligen lite mer effekt än man sparar på dom släckta bakljusen. Vi vill ju inte vara miljösvin eller hur?
Nej med ljusen tända och uttagen blockerade så är vi fortfarande gröna.

När vi ändå jagar el så kan vi maximera antalet starter man får göra med sin bil.
Vilket för mej in på den spännande delen att lyset ska vara miljövänligt att släcka då bilens elsystem belastas i onödan. Sen inför vi stop and go system som startar vår bil många ggr mera än annars. Då verkar det inte kosta miljö att ladda batteri alls. En märklig ekvation? Vi sparar bensin vid första stoppet men sparar vi fortfarande bensin när bilen gjort sin 10:de start i rad och nu tvingar generatorn att ladda helt galet?
Nu har ju även jag ett liv utanför datorn så jag har inte tid att räkna på det. Men upplyst kanske kan ta tag i saken och maila ansvariga om det verkar peka i negativ riktning?
Användarvisningsbild
av joel80
#774914
Glöm inte att förbjuda ACn!! Den drar fruktansvärt mycket energi i jämförelse med lamporna! Det har jag tjatat om i förbrukningstrådarna! ;)
Användarvisningsbild
av Camel
#774937
Upplyst skrev:jag har mailat volvo och påpekat att detta strider mot de nya bestämmelserna, om bilarna är utrustade med automatisk ljussensor... ;)
Vad jag kan se strider det inte mot regelverket i "ECE Regulation No. 48 Revision 9" att ha bakljusen tända tillsammans med DRL. Så Volvo har enligt min mening gjort rätt.

Enligt 6.19.7.4. får lampor enligt 5.11 (positionsljus+skyltbelysning) lysa tillsammans med DRL. Enligt 5.11 måste alla positionsljus samt skyltbelysning tändas och släckas samtidigt men undantag görs i 6.2.7.6.2. som säger att minst att bakre positionsljus ska vara tända. Jag tror Volvo har tolkat det som att om positionsljusen tänds automatiskt (inget förbud i 6.19.7.4.) så kan fortfarande DRL automatiskt tändas och släckas i enlighet med 6.2.7.6.1. och 6.2.7.7. Det är utmärkt av Volvo att bakljusen är tända tillsammans med DRL på dagen. Priset är eventuellt att även främre positionsljus måste vara tända om ljusautomatik finns och 6.2.7.6.1. skulle anses gälla istället för 6.2.7.6.2. där det räcker med minst bakre positionsljus. Men det är smällar man får ta när lagen inte är genomtänkt. Hoppas jag tolkat detta riktigt nu. Jag är ingen jurist men jag gör inte anspråk på att vara det heller. :wink:

Vi får se vad Volvo svarar Upplyst (om vi nu får reda på det)... Jag tror Volvo har koll på detta, och att de gjort det bästa av situationen till skillnad mot många andra bilmärken vars bilar man träffar på utan bakljus tända tillsammans med DRL.
ECE Regulation No. 48 Revision 9 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

5.11. The electrical connections shall be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched ON and OFF simultaneously.
/.../
6.2.7.6. If daytime running lamps are present and operate according to paragraph 6.19., either
6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
/.../
6.19. Day-time running lamp (Regulation No. 87)
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position lamps shall be activated.
av Upplyst
#774992
haha ni är ju bara helt otroliga som engagerar er så fruktansvärt i detta, jag tycker faktiskt det e skitkul att reta upp er :P
men ni snöar in för mycket på energi och miljötjafs, sånt bryr jag mig inte om, jag kör amerikanskt och skiter i förbrukningen, det är bara att tanka när mätaren närmar sig tom.

största anledningen till att jag gillar varselljus så mycket är att det är snyggt att ha nåt annat än medelsvenssons tråk-halvljus... sen att bakljusen är släckta är dels snyggt, praktiskt (lätta installationer), minskar belastningen på lyktorna så att de fungerar när de som bäst behövs och delvis att blink/broms uppfattas lättare, notera att jag inte skriver SYNS bättre.... det är nämligen så att man kanske inte alltid sitter och stirrar på bilen framför utan har den lite i ögonvrån...
sen tycker jag också att det är bra för att det fanns i Kanada/USA innan europa kom och trodde dom hade hittat på detta... fast självklart är det ju de nordiska länderna som var först, men jag tycker det är trist att man övergan varselljuset och började med halvljusautomatik, det är bara så fel att slita ut halvljusreflektorerna i onödan.. finns inte en enda strålkastare i gott skick på 90-talsbilar med halvljusautomatik.. (när plastreflektorer började komma)
Användarvisningsbild
av joel80
#775009
Upplyst skrev:haha ni är ju bara helt otroliga som engagerar er så fruktansvärt i detta, jag tycker faktiskt det e skitkul att reta upp er :P
Säger han som lagt sig i varenda tråd gällande belysning på forumet. Flera har från början kallat dig troll, och om något bekräftar det du skriver nu att du inte är mer än just ett sånt. Det är svårt att hålla sig från att mata troll, även om man borde låta bli.
Tack o lov är du väldigt sällsynt på det här forumet.. det normala är att folk respekterar varandra och inte skriver saker för att reta upp folk eller bara för att jälvas. Tillbaka till Flashback med dig, eller lär dig hur man skriver på ett civiliserat sätt, så kanske man kan ha konstruktiva diskussioner, även där vi tycker olika.

sen tycker jag också att det är bra för att det fanns i Kanada/USA innan europa kom och trodde dom hade hittat på detta... fast självklart är det ju de nordiska länderna som var först, men jag tycker det är trist att man övergan varselljuset och började med halvljusautomatik, det är bara så fel att slita ut halvljusreflektorerna i onödan.. finns inte en enda strålkastare i gott skick på 90-talsbilar med halvljusautomatik.. (när plastreflektorer började komma)
Vem har sagt att Europa har hittat på det? Har "Europa" själv gjort något uttalande? Eller de nordiska länderna...?

Det här är lite i det jag menar med ditt sätt att föra diskussion.. du måste snacka skit om den andra parten eller komma med långsökta antaganden hela tiden. Det blir väldigt jobbigt att läsa och istället för att fundera på vad du säger blir man bara irriterad och idiotförklarar dig.
av S.t.r.a.n.D
#775020
Vi är här för att vi är intresserade av Volvo. Du är här (som Upplyst iaf) för att engagera dig i just dessa specifika trådar om belysning.
Sen så är vi här och läser och skriver i en massa olika trådar hela tiden, du är enbart här för att diskutera dessa bakljus, det är väl engagemang om något?
Du har inte tänkt på att vi driver med dig också??

Som joel skriver så borde man bara ignorera detta men till slut kan man inte hålla sig. Men en eloge till dig som orkar logga in här endast för att simma mot strömmen och påpeka hur fel alla andra har(om du inte är ett troll). För du verkar ju inte vara det minst intresserad av Volvo.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 57

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]