Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nej jag kör inte eget.
Och yes jag har jobbat på några märkesverkstäder(olika märken). Samt i några allbilverkstäder.
Jag har också utbildat verkstäder, gjort(plockat ihop utbildningsmoduler som efterfrågats, samt tillverkat utbildningsmaterialet om det inte funnits och utfört utbildningskurser åt en del märkesverkstäder samt åt en del allbilverkstäder.
Det är en enorm skillnad på vad man faktiskt vill ha in i en kurs och hur kursen ska gå till, mellan dom olika sorterna.

Men en sak har alla stora märken gemensamt. Man vill locka till sej kunder och det görs genom att ståta och se hela och rena ut, ju mer glitter och ju pampigare fasad ju mer kunder.

Ett fint servicecenter på ett märke, inga namn nämnda på center eller märke.. Har följande.
Timtaxa: 1775kr/tim.
Kunden får då TILLGÅNG till för detta enligt sej själva: Servicecenter, plåtverkstad, lackverkstad, resturang, flashig bilhall, flashig mack, tvätthall.
Ser vi till vad som faktiskt bär sej av detta så är det bilverkstan, plåtverkstan och bilhallen.
Lack, tvätt, mack och resturang går svagt minus och bekostas på timpenningen. Utöver det som krävs för att gå runt är även ett mål satt för vinst.
Så först täcka förlust, sen göra vinst= Hög timpenning utan att höja kvaliten på annat sätt än upplevelsen som kund.
Märket i sej använder sej av ett system att skicka 1-2 mekaniker på kurs som sen får instruera resten av mekanikerna när tid finns.
1-2 mekaniker ska delge info till runt 30 mekaniker. Till sin hjälp finns två pärmar med lite löspapper som ska ersätta 5dagar heltids utbildning med teori och praktik. Studier får ske på ledig tid om det är dåligt med jobb.

Precis som dom flesta märken anser man att det är mer besparande att byta moduler och inte renovera någonting alls. Därmed behövs ingen utbildning om konstruktion och funktion. Ingen ska i där och pilla ändå.
Samtidigt med detta så blir man ansvarsbefriad som mekaniker på möjligaste sätt. Du lägger inte dit gänglås någonstans. Du kvitterar ut en ny skruv med gänglås på. På så sätt kan det inte vara ditt fel om skruven lossnar. Då är det företaget du köpte skruven ifrån som är ansvarig såvida du monterat den korrekt.
Tar vi exemplet massmätare så måste alltid hel enhet bytas eftersom den skulle kunna gå sönder om mekanikern skruvar loss den ur sin hållare. Då vore det mekanikerns fel. Byter man hela enheten är det leverantörens fel om nåt inte fungerar. Gör mekanikern fel betalar firman han jobbar på timpenningen för att rätta till felet, firman går minus det jobbet. Är det fel på detaljen utan att mekanikern är orsaken så får verkstan betalt av leverantören på reservdelen för att rätta till problemet. Firman går plus på jobbet även om det blir fel.
Det här sättet att jobba med moduler dödar kunskap. Mekaniker blir agregatbytare.

Så jobbas det inte på mindre framförallt allbilverkstäder. Där är kunskap viktigt och där är det viktigt att kunna gå ned på komponentnivå. Där ska du kunna byta ett lager i en generator. Där ger du inte förslaget att sälja kunden en ny generator för 6000spänn för att ett lager som kostar 35spänn rasslar.
Där säljer du inte på kunden en ny startmotor för 3000spänn för att en solenoid som tar 15 minuter att byta och kostar 200spänn dött. Du beställer en solenoid och byter den. Du tar ansvaret
Därför blir det också en enorm skillnad på mekaniker och mekaniker efter det att dom fått sina jobb.
En del stannar i utvecklingen och till o med går bakåt. Andra utvecklas i rasande fart framåt.
Jag vill inte ha sagt att märkesmekaniker är dummare på nåt sätt. Dom är enormt duktiga på dom fel som ligger i nuet.
Det som kommer in idag och det möjligen som kom in förra året.
Den feltyp som kanske dominerade för 5 år sedan har dom för längesedan gått förbi och glömt.
Försök att komma in med en förgasarbil idag? Se om du kan få en nål bytt eller möjligen justerad co?
Visst det är en dinosaurie, men till dinosaurier räknas också 240,340,440,740,940,850,70 i sina helheter, tekniken är över 10 år gammal, så fort går det.
Så fort dör kunskap beroende på vart man vänder sej.

Observera nu att alla mekaniker är unika. Det finns mycket kompetenta märkesmekaniker och det finns mindre kompetenta allbilsmekaniker. Samt vice versa.
Men det jag vill ha sagt är att det kommer att bli betydligt sämre mekaniker på den fina sidan än det blir på den mindre fina sidan eftersom pengarna fördelas olika.
Man har helt enkelt olika mål, samt en mycket olik bild av vad kunderna vill ha ut av sitt besök.
*pettson* skrev: Så jobbas det inte på mindre framförallt allbilverkstäder. Där är kunskap viktigt och där är det viktigt att kunna gå ned på komponentnivå. Där ska du kunna byta ett lager i en generator. Där ger du inte förslaget att sälja kunden en ny generator för 6000spänn för att ett lager som kostar 35spänn rasslar.
Känner igen det där. En fristående verkstad jag använde när jag körde Audi trodde att det skulle gå att fixa en trasig trippmätare med lämplig lödning i lämplig styrbox. (nu blev det inte fixat ändå av olika skäl) Det förslaget hade man inte fått på Audis nybyggda anläggning i Eklanda/Mölndal...
-> Pettson. Jag menar INTE att folk ska gå ut och börja stänga av system bara för att. Just sträckaren var kanske inte den mest geniala biten att ta upp i detta sammanhanget dessutom brukar just den biten gå att få tag i på skroten så den är vi överens om , har du kass sträckare BYT (kostar 50 spänn på returbilen) , simulera INTE = livsfara precis som pettsson påpekade , men just Airbag kan vara lite svårare att få tag i så där gör detta faktiskt mer nytta än skada , SRS systemet känner av att det "finns" en kudde , sträcker upp bältet (vilket den annars inte hade gjort med lysande SRS lampa) dock blåses ju aldrig den kudden upp men du har iaf bältet sträckt i händelse av krock samt övriga kuddar / gardiner whatever i funktion som du annars INTE haft.
Tipset var avsett som sista desperat utväg för en bilägare som inte har råd att slanta upp mer än bilens värde i enbart delar , tipset är inte för att folk ska ta genvägar och fuska , att vissa rötägg gör det kan jag inte hjälpa , dom hade hittat ett sätt iaf och det vet både du & jag , jag tror på ett informationssamhälle där alla har rätt att ta del av information och välja vad dom själva vill göra med den som de vuxna individer de är.
Fick precis anmärkning på vår Volvo S70 1999 19000 mil, "SRS-indikering 7.1.6 varnar för fel i systemet (Airbag) – bedömning 2"
Hade tänkt besikta och sälja den gamla pärlan för 23k, det bli det inte nu. Två trasiga Airbags bli 17k i reperationskostnader enligt verkstad. De rekommendera att inte laga felen eftersom det överstiga mer är 50% av bilen värde.

Efter samtal med Bilia, Transportstyrelsen och Volvo så är det bara att ge upp.
Bilia, vägrade koppla bort airbagen för att jag skulle kunna klara bisiktningen som en bil utan airbags.
Transportstyrelsen, säga att jag kan koppla bort airbagen och jag kan visa upp ett intyg från tillverkaren att bilen fortfarende leva upp till "kraven på innre krock säkerheten". De säga att visa tillverkare gör krocktestar både md och utan airbags. Jag sade att alla gamla Ragga bilar är ren livfarliga maskiner utan tex nack stöd och att de borde plockas bort från gatan innan min bil som är 10 gångar säkrare, men han skrattade och sade att ingen politiker skulle våga göra det.
Vovlo, säga att de kommer alldrig godkänna och intyga att en bil leva upp till "kraven på innre krock säkerheten" om airbagen är urkopplad på en bil som är byggd med airbags.
Volvo förklarade att Airbagsen jobbar ihop med bilbälten också, dvs att bälten är designad och fungera ihop med ett fungerande airbag, både Sidokrock kuddan och den i ratten och passagerare sidan. Bälten släpps ut lite för att man fångas upp av airbagen och sen spänns åt igen.
Volvo killen sade att han skulle alldrig åka runt i en bil med en SRS lampa som lyste.

Bilen helt enkelt är mycket mindre säker när SRS lampan lyssa, till och med bil bältet fungera sämre!! Och det har det gjort i min bil i 7 år, och nu tycker jag att SBP borde har kräv att jag fixade det för 7 år sedan!!

Sverige fick bakläxa att de inte har haft det som krav på SBP, och EU är sten hårt att bilar med Airbags måste repareras innan SBP kan godkänna de.

Så tänkte skrota min fin bil tyvärr, även om det finns säkert 10 år kvar i den igentlingen. Känns tråkig, dyrt och som en miljökatastrof. :(

En sak till, Transportstyrelsen sade att det här är bara början. Alla nya tekniska system som har med säkerket att göra kommer råka ut för samma sak.

Så min ny V70 jag att sälja i god tid det här gången....... Andra hands värdet på Volvo's är nu mycket dåligt i mina ögon.

/Nordickiwi
Detta är egentligen inte ett problem EU borde ställa mer krav på tillverkarna, det ska kunna går att reparera och de ska kunna tillhandahålla reservdelar.
Måste måste också öppna upp för begagnatmarknaden det blir ohålbart annars, samhället kommer att sitta med ett sopberg av elektronik.

Personligen tror jag inte det är fel på båda airbagen enbart för att en felkod säger fel airbag 1 fel airbag2
Skulle säga att dom flesta fel beror på någon trasig givare eller någon form av glappkontakt. Och allt som oftast kostar det faktiskt inte så många kronor att åtgärda. Men välj rätt verkstad. Inte den som säger att man måste byta båda airbagarna för att varningslampan lyser. Välj en verkstad som på riktigt kan försöka....
av *pettson*
Först.
Innan man tycker till om att det är fel när saker kontrolleras i olika instanser kanske man skulle ta och rannsaka sej själv?
Fakta är att kan man ingenting själv om bilens på någon nivå så måste man anlita någon för att antingen hitta felet. Eller till att både hitta felet och dessutom få det avhjälpt.
Man förbannar regler och verkstadskostnader. Men man förbannar aldrig sej själv? För själv verkar man aldrig vara bidragande till kostnaderna?
Hur menar jag då?
Det är DIN prioritering som står för en stor del av din extrakostnad. Det står alla fritt att prioritera som man vill, men förbanna inte andra över dina egna val, vill du inte leta, vill du inte skruva, anser du att det är för avancerat utan att ens titta och försöka. Då är din prioritering att betala.

För är verkligen alla fel så fruktansvärt avancerade?
Kan man laga allt för att man frågar och får svar på nätet?
Kan man laga allt trots att man inte vet hur det är konstruerat och hur det fungerar?
Är bilar i sej avancerade?

Svaret på ovanstående frågor är bara: NEJ

Det låter ju lite drygt förstås att påstå sånt. Men hur menar jag man ska fixa då? Alla kan ju inte vara mekaniker och alla kan ju inte vara bilelektriker?
Nej det är ju sant, men om man lade ens hälften av energin på att fixa felen i bilen själv jämfört med den tid och energi man lägger på annan teknik i någon form eller annat på sin fritid, familjen undantaget. Ja då fixar man säkert 50% av felen på bilen. Att engagera sej på riktigt i teori och i praktik lär hjälpa till med tidsfördelningen i slutändan.
Det är inte förbjudet att BETALA för att hitta en bra lättfattlig handbok till bilen som på ett enkelt sätt förklarar en hel del, det är bara så snåldumt att ladda ned en tysk haynes bok och gissa sej fram till nåt, du skulle aldrig någonsin göra ett sånt val till det som fångar ditt intresse. Nej där får det förmodligen kosta pengar.
Köp en BRA handbok, läs den pärm till pärm, sakta men säkert. Låt det ta ett tag, fundera. Smält infon. Känn ett antal AHA! komma. För allt är inte som det verkar med bilar. Feta kåpor och trånga utrymmen är ofta skrämmande, men brukar faktiskt bli gott om plats och naket när man vet hur man ska göra.

Information är grundläggande, därav vikten av att skaffa BRA sådan bok, jag kan inte säga det tillräckligt många ggr.
När olyckan är där: Läs, begrunda, fundera på hur systemen fungerar på en enkel nivå.
Gå in djupare där problemet bör finnas när du förstår mera på den enkla nivån. Felsök i teorin, sen i praktiken.. åtgärda.
Det tar inte 4års studier att vara logisk en stund. Det klarar dom flesta. Det är få som torkar sej i häcken innan dom gjort nr2 ?
Se: enkel logik varje dag i sina vardagsval. Ja jag håller med om att det jag skrev nyss lät elakt. Men det är faktiskt logik. Om än ett annat ämne i jämförelsen.
Alla fel är inte lika enkla som det valet. Men logik tar dej fruktansvärt långt när du ska felsöka.

Alla som reparatörer låter katigt enkelt men är faktiskt förbluffande ofta ett mycket enkelt fel i slutändan.
Javisst en del saker kräver specialverktyg för åtgärd. En del saker kräver annat.
MEN!: Om du tagit fram det exakta felet. Har skaffat den exakta delen. Då kostar det plötsligt inte många spänn att få det bytt av någon som har verktygen.
Totalkostnaden? Betydligt mindre än om man prioriterar annat en stund.

Ta nu det här med när många får en tänd airbaglampa. Kod säger att det är fel på rattbagen.
Vi går på logik i resonemanget.

En bag har inga rörliga delar förräns den dagen den förbrukas.
En bag är inkopplad fast den snurrar med ratten.
En kod säger att bagen inte svarar.
En pryl (rattrullen) för över signal från rattstången till kudden.
Prylen rör sej lika mycket som du svänger år efter år.
Prylen bör slitas, kudden bör inte slitas.
Logiken säger: Kudden är förmodligen hel, rattrullen däremot som rör sej hela tiden är trasig.

Dags att ta reda på fakta och börja felsöka genom att demontera bagen och visuellt syna rattrullen.
Ser den bra ut (rattrullen) så kopplas den ur och signalmäts. T.ex genom att ohmmäta mellan stiften i dom två ändarna, stift för stift.
OBS!!! MÅSTE KOPPLAS UR FÖRST I BÄGGE ÄNDARNA!!

Är där avbrott så finns ett fel.
MÄT ALDRIG NÅGONSIN!!!! på en airbag i någon form.

Ovanstående nu är ett exempel över hur man logiskt kan tänka ut vad som kan felas.
Det är inte att se som en komplett felsökning över någons bil.

Vad är en bra bok då? Tja..
Volvo har handböcker men verkar inte vilja varesej hitta dom eller sälja dom.
Men hittar man TP numret på dom så kan man köpa dom ändå.

Airbags då. Tja inte lätta att hitta på skrotar minsann. Om man inte läser mellan raderna? Återigen, logik mina herrar och damer..
Bags= NO NO att sälja.
Kompletta rattar: YES YES att sälja.
Vad innehåller en komplett ratt? Precis: bag och ratt.
Sips bags? En komplett stol innehåller ALLTID en bag.

Här: http://lafri.se/product.asp?product=8930 hittar man en mekhandbok på svenska som slår haynes med hästlängder. Det här är en BRA bok, enkel med bra scheman.
Men den kostar några kronor i brevlådan.
Är det så du hellre vill ladda ned boken?
Glöm allt jag skrivit. Lämna in bilen istället, ta kostnaden, du sparar förmodligen in pengarna ändå på att ladda ned allt annat som skulle betalats.

Jag hoppas ovanstående skänker lite hopp om framtiden.
Pettson bra skrivet.
Ibland brukar jag tänka tillbaka på alla fel jag haft och inte tagit tag i och sedan funnit svar på.
men det handlade om att jag inte vågade ta tag i det då jag trodde att det var mer avancerat än det var.
Nu lite mer erfaren så tyccker jag att det skadar inte att försöka det är väldigt sällsynt att man förvärrar felet.

På min bil ska jag själv byta rattringen då den klagar på airbag förare, och modulen är felsökt och inget fel konstaterat.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]