- tor 10 maj 2012, 23:00
#644654
Nej jag kör inte eget.
Och yes jag har jobbat på några märkesverkstäder(olika märken). Samt i några allbilverkstäder.
Jag har också utbildat verkstäder, gjort(plockat ihop utbildningsmoduler som efterfrågats, samt tillverkat utbildningsmaterialet om det inte funnits och utfört utbildningskurser åt en del märkesverkstäder samt åt en del allbilverkstäder.
Det är en enorm skillnad på vad man faktiskt vill ha in i en kurs och hur kursen ska gå till, mellan dom olika sorterna.
Men en sak har alla stora märken gemensamt. Man vill locka till sej kunder och det görs genom att ståta och se hela och rena ut, ju mer glitter och ju pampigare fasad ju mer kunder.
Ett fint servicecenter på ett märke, inga namn nämnda på center eller märke.. Har följande.
Timtaxa: 1775kr/tim.
Kunden får då TILLGÅNG till för detta enligt sej själva: Servicecenter, plåtverkstad, lackverkstad, resturang, flashig bilhall, flashig mack, tvätthall.
Ser vi till vad som faktiskt bär sej av detta så är det bilverkstan, plåtverkstan och bilhallen.
Lack, tvätt, mack och resturang går svagt minus och bekostas på timpenningen. Utöver det som krävs för att gå runt är även ett mål satt för vinst.
Så först täcka förlust, sen göra vinst= Hög timpenning utan att höja kvaliten på annat sätt än upplevelsen som kund.
Märket i sej använder sej av ett system att skicka 1-2 mekaniker på kurs som sen får instruera resten av mekanikerna när tid finns.
1-2 mekaniker ska delge info till runt 30 mekaniker. Till sin hjälp finns två pärmar med lite löspapper som ska ersätta 5dagar heltids utbildning med teori och praktik. Studier får ske på ledig tid om det är dåligt med jobb.
Precis som dom flesta märken anser man att det är mer besparande att byta moduler och inte renovera någonting alls. Därmed behövs ingen utbildning om konstruktion och funktion. Ingen ska i där och pilla ändå.
Samtidigt med detta så blir man ansvarsbefriad som mekaniker på möjligaste sätt. Du lägger inte dit gänglås någonstans. Du kvitterar ut en ny skruv med gänglås på. På så sätt kan det inte vara ditt fel om skruven lossnar. Då är det företaget du köpte skruven ifrån som är ansvarig såvida du monterat den korrekt.
Tar vi exemplet massmätare så måste alltid hel enhet bytas eftersom den skulle kunna gå sönder om mekanikern skruvar loss den ur sin hållare. Då vore det mekanikerns fel. Byter man hela enheten är det leverantörens fel om nåt inte fungerar. Gör mekanikern fel betalar firman han jobbar på timpenningen för att rätta till felet, firman går minus det jobbet. Är det fel på detaljen utan att mekanikern är orsaken så får verkstan betalt av leverantören på reservdelen för att rätta till problemet. Firman går plus på jobbet även om det blir fel.
Det här sättet att jobba med moduler dödar kunskap. Mekaniker blir agregatbytare.
Så jobbas det inte på mindre framförallt allbilverkstäder. Där är kunskap viktigt och där är det viktigt att kunna gå ned på komponentnivå. Där ska du kunna byta ett lager i en generator. Där ger du inte förslaget att sälja kunden en ny generator för 6000spänn för att ett lager som kostar 35spänn rasslar.
Där säljer du inte på kunden en ny startmotor för 3000spänn för att en solenoid som tar 15 minuter att byta och kostar 200spänn dött. Du beställer en solenoid och byter den. Du tar ansvaret
Därför blir det också en enorm skillnad på mekaniker och mekaniker efter det att dom fått sina jobb.
En del stannar i utvecklingen och till o med går bakåt. Andra utvecklas i rasande fart framåt.
Jag vill inte ha sagt att märkesmekaniker är dummare på nåt sätt. Dom är enormt duktiga på dom fel som ligger i nuet.
Det som kommer in idag och det möjligen som kom in förra året.
Den feltyp som kanske dominerade för 5 år sedan har dom för längesedan gått förbi och glömt.
Försök att komma in med en förgasarbil idag? Se om du kan få en nål bytt eller möjligen justerad co?
Visst det är en dinosaurie, men till dinosaurier räknas också 240,340,440,740,940,850,70 i sina helheter, tekniken är över 10 år gammal, så fort går det.
Så fort dör kunskap beroende på vart man vänder sej.
Observera nu att alla mekaniker är unika. Det finns mycket kompetenta märkesmekaniker och det finns mindre kompetenta allbilsmekaniker. Samt vice versa.
Men det jag vill ha sagt är att det kommer att bli betydligt sämre mekaniker på den fina sidan än det blir på den mindre fina sidan eftersom pengarna fördelas olika.
Man har helt enkelt olika mål, samt en mycket olik bild av vad kunderna vill ha ut av sitt besök.
Och yes jag har jobbat på några märkesverkstäder(olika märken). Samt i några allbilverkstäder.
Jag har också utbildat verkstäder, gjort(plockat ihop utbildningsmoduler som efterfrågats, samt tillverkat utbildningsmaterialet om det inte funnits och utfört utbildningskurser åt en del märkesverkstäder samt åt en del allbilverkstäder.
Det är en enorm skillnad på vad man faktiskt vill ha in i en kurs och hur kursen ska gå till, mellan dom olika sorterna.
Men en sak har alla stora märken gemensamt. Man vill locka till sej kunder och det görs genom att ståta och se hela och rena ut, ju mer glitter och ju pampigare fasad ju mer kunder.
Ett fint servicecenter på ett märke, inga namn nämnda på center eller märke.. Har följande.
Timtaxa: 1775kr/tim.
Kunden får då TILLGÅNG till för detta enligt sej själva: Servicecenter, plåtverkstad, lackverkstad, resturang, flashig bilhall, flashig mack, tvätthall.
Ser vi till vad som faktiskt bär sej av detta så är det bilverkstan, plåtverkstan och bilhallen.
Lack, tvätt, mack och resturang går svagt minus och bekostas på timpenningen. Utöver det som krävs för att gå runt är även ett mål satt för vinst.
Så först täcka förlust, sen göra vinst= Hög timpenning utan att höja kvaliten på annat sätt än upplevelsen som kund.
Märket i sej använder sej av ett system att skicka 1-2 mekaniker på kurs som sen får instruera resten av mekanikerna när tid finns.
1-2 mekaniker ska delge info till runt 30 mekaniker. Till sin hjälp finns två pärmar med lite löspapper som ska ersätta 5dagar heltids utbildning med teori och praktik. Studier får ske på ledig tid om det är dåligt med jobb.
Precis som dom flesta märken anser man att det är mer besparande att byta moduler och inte renovera någonting alls. Därmed behövs ingen utbildning om konstruktion och funktion. Ingen ska i där och pilla ändå.
Samtidigt med detta så blir man ansvarsbefriad som mekaniker på möjligaste sätt. Du lägger inte dit gänglås någonstans. Du kvitterar ut en ny skruv med gänglås på. På så sätt kan det inte vara ditt fel om skruven lossnar. Då är det företaget du köpte skruven ifrån som är ansvarig såvida du monterat den korrekt.
Tar vi exemplet massmätare så måste alltid hel enhet bytas eftersom den skulle kunna gå sönder om mekanikern skruvar loss den ur sin hållare. Då vore det mekanikerns fel. Byter man hela enheten är det leverantörens fel om nåt inte fungerar. Gör mekanikern fel betalar firman han jobbar på timpenningen för att rätta till felet, firman går minus det jobbet. Är det fel på detaljen utan att mekanikern är orsaken så får verkstan betalt av leverantören på reservdelen för att rätta till problemet. Firman går plus på jobbet även om det blir fel.
Det här sättet att jobba med moduler dödar kunskap. Mekaniker blir agregatbytare.
Så jobbas det inte på mindre framförallt allbilverkstäder. Där är kunskap viktigt och där är det viktigt att kunna gå ned på komponentnivå. Där ska du kunna byta ett lager i en generator. Där ger du inte förslaget att sälja kunden en ny generator för 6000spänn för att ett lager som kostar 35spänn rasslar.
Där säljer du inte på kunden en ny startmotor för 3000spänn för att en solenoid som tar 15 minuter att byta och kostar 200spänn dött. Du beställer en solenoid och byter den. Du tar ansvaret
Därför blir det också en enorm skillnad på mekaniker och mekaniker efter det att dom fått sina jobb.
En del stannar i utvecklingen och till o med går bakåt. Andra utvecklas i rasande fart framåt.
Jag vill inte ha sagt att märkesmekaniker är dummare på nåt sätt. Dom är enormt duktiga på dom fel som ligger i nuet.
Det som kommer in idag och det möjligen som kom in förra året.
Den feltyp som kanske dominerade för 5 år sedan har dom för längesedan gått förbi och glömt.
Försök att komma in med en förgasarbil idag? Se om du kan få en nål bytt eller möjligen justerad co?
Visst det är en dinosaurie, men till dinosaurier räknas också 240,340,440,740,940,850,70 i sina helheter, tekniken är över 10 år gammal, så fort går det.
Så fort dör kunskap beroende på vart man vänder sej.
Observera nu att alla mekaniker är unika. Det finns mycket kompetenta märkesmekaniker och det finns mindre kompetenta allbilsmekaniker. Samt vice versa.
Men det jag vill ha sagt är att det kommer att bli betydligt sämre mekaniker på den fina sidan än det blir på den mindre fina sidan eftersom pengarna fördelas olika.
Man har helt enkelt olika mål, samt en mycket olik bild av vad kunderna vill ha ut av sitt besök.