Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag som har experimenterat en hel del med min stereo i Min V60 med Premium Sound kan säga att högtalarna låter bättre med ett riktigt slutsteg och en iPod som kopplas in analogt.
Så Volvos Digitala slutsteg är varken strömstarkt eller musikaliskt, digitala steg har en tendens att bli hårda och kalla.

Kopplar jag sen in TM6 fiberoptisk via MOST nätverket i bilen och lågnivå ut till slutstegen så lyfter det en bit till. Riktig kontroll över basarna (i dörrarna fram) samt djupare bas, det går att spela riktigt högt utan att må illa, ljudet är mjukare och lenare men ändå med total kontroll.
I min bil så har jag ersatt basarna i framdörrarna så jag har kanske bättre prestanda i den änden...
Vad gäller övriga högtalare, diskant och mellanregister så släpper inte ljudet riktigt, det blir inte WOW men det känns som man är bra nära. Hade Volvo lagt ner någon hundring på filter istället för en 10a så hade det låtit bättre.
Men snart så kommer jag installera nya mellanregister och diskanter fram så ljudet tar nya höjder. Jag har bara högtalarna fram inkopplade då jag inte har någon glädje av musik som kommer bakifrån, film tittar jag på hemma…

Om det är någon som vill ha mer information om TM6 som gör underverk skicka ett PM till mig så svarar jag. Har god kontakt med tillverkaren i USA.
Koloss skrev:Ska göra det, men är 99,5% säker på att det inte är det. I så fall ska alltså helt separata diskanter sitta utanför den stora runda bas/mellandelen?

Huvudenheten i S70'n kan vara en HU-650, den har både kassettband och en 3CD-växlare (som har krånglat några år nu). Har sett att det finns bilar fram till i alla fall 2005 som också ska ha HU-650, men det kan väl väl inte vara samma enhet som i en bil från 98?
Mm, precis. De sitter monterade utanför, man kan inte missa dem om man kikar på hatthyllan.

SC-900 eller SC-901 heter den. Skall enligt uppgift vara gjort av Alpine, vet inte om de stämmer. Men bra mkt bättre ljud än den normala 1CD-stereon SC805 är det iaf.
av Koloss
JE Jr skrev:
SC-900 eller SC-901 heter den. Skall enligt uppgift vara gjort av Alpine, vet inte om de stämmer. Men bra mkt bättre ljud än den normala 1CD-stereon SC805 är det iaf.
Googlade just efter SC-900 och 901 och det är nån av dom. Låter helt löjligt bra, så länge dolbyknappen inte involveras förstås. Denna har också ett separat slutsteg på 4x50 som lär sitta under nån av stolarna, är det steget också det bästa som gick att köpa på den tiden?

Om nån vecka har jag "träffat" bilen igen så då ska hatthyllan kollas av.
av Koloss
Micke008 skrev:Jag som har experimenterat en hel del med min stereo i Min V60 med Premium Sound kan säga att högtalarna låter bättre med ett riktigt slutsteg och en iPod som kopplas in analogt.
Så Volvos Digitala slutsteg är varken strömstarkt eller musikaliskt, digitala steg har en tendens att bli hårda och kalla.
Tänk på att den stora skillnaden som du spelar i testet du beskriver är att du går förbi orginalstereons förbannade fejksurround. Genom att spela din källa genom ett annat slutsteg och inte få denna signalförstörelse, så blir resultatet bättre, även om ditt externa slutsteg skulle vara sämre än bilens.

Att veta hur bilens slutsteg verkligen låter är omöjligt förrän man hittar ett sätt att spela det utan fejksurround.

Detta resonemang utgår då förstås från att V60 premiumsound på samma sätt som i XC60 premiumsound inte kan stänga av fejksurroundet.
Koloss skrev:Tänk på att den stora skillnaden som du spelar i testet du beskriver är att du går förbi orginalstereons förbannade fejksurround. Genom att spela din källa genom ett annat slutsteg och inte få denna signalförstörelse, så blir resultatet bättre, även om ditt externa slutsteg skulle vara sämre än bilens.

Att veta hur bilens slutsteg verkligen låter är omöjligt förrän man hittar ett sätt att spela det utan fejksurround.

Detta resonemang utgår då förstås från att V60 premiumsound på samma sätt som i XC60 premiumsound inte kan stänga av fejksurroundet.
1. Fejksurround? Du kan stänga av Dolby Pro Logic II, du kan också dra ner centerkanalen till 0 och flytta allt ljud till fronthögtalarna.
2. Om du tycker att ljudet är så dåligt i bilen så är det nog dags för en uppgradering, från den mjukvaran som kom i nov/dec-2011 så låter ljudet som man kan förvänta sig (jag upplever ingen skillnad efter uppdatering till Sensus 3.0 då jag redan hade en ny mjukvara i bilen) dock inte "Världsklass".
3. MultEq är det enda systemet jag går förbi när jag kopplar in min box till MOST-nätverket i bilen. Det systemet justerar frekvenskurvan så man ska få en rak frekvenskurva i kupén. Detta är inte alltid uppskattat då rummet/kupén färgar andra ljud och det blir lustigt för hjärnan när musiken är kompenserad för akustiken i "rummet".

Det jag upplever är att steget inte kan leverera tillräckligt med effekt, man hör det då basarna låter illa. Och med tanke på att det går att spela högre utan missljud med andra steg samt att strömmatningen till steget talar emot att det skulle kunna leverera det Volvo vill så...
Att detta skulle ha med MultEq är knappast troligt.
Har man sen inte tillräckligt med effekt så saknar man också kontroll och vid högre volym och även dynamik.

Att steget låter hårt å kallt behöver inte vara stegets fel, det skulle kunna vara MultEq som spelar ett spratt. Dock är det så att många digitala steg låter hårt och kallt så man kan ju anta att steget inte är helt oskyldigt. Läger man sen till att Volvo upphandlar och väljer den leverantören som kan leverera multimediasystemet till lägst pris så är det ytligare något som talar emot att de skulle fått ett digitalt steg som är mjukt och varmt.
Och för de som inte vet så är det Mitsubishi electric (på Hisingen) som leverera systemet. Designen av slutstegsmodulerna som används i slutsteg kommer från Anaview men de är inte inblandade i tillverkningen.

För att sammanfatta högtalarna i bilen låter bättre med mer effekt och om de hade haft "riktiga" filter till högtalarna hade det gjort stor skillnad (men kostat både pengar och extra vikt). Sen hur mycket MultEQ påverkar kommer vi nog aldrig kunna svara på om ingen har god kontakt med Mitsubishi.
av Koloss
Micke008 skrev: 1. Fejksurround? Du kan stänga av Dolby Pro Logic II, du kan också dra ner centerkanalen till 0 och flytta allt ljud till fronthögtalarna.
Jag hade hoppats att trådskaparen jajoxc60 hade dykt upp här igen för att klargöra läget. Mina påståenden baseras alltså på dennes påståenden att det ej går att stänga av (jag kallar det fejksurround, vi kan kan kalla det, säg...)rumskorrektionen i Premiumsound. Vidare utgår jag från att Premiumsound i XC60 är identisk med V60.

Om det då är så, så kvarstår faktumet att systemet tillför digital förvanskning av signalen på förförstärkarnivå, vilket innebär drastisk kvalitetsförsämring. En kvalitetsförämring du gick förbi när du kopplade din mp3spelare eller vad det var till ett helt annat slutsteg utan någonting emellan.

Vi skulle kunna likna förvanskningen vid följande. Säg att du tar en bild med en digitalkamera. Sen tar du in bilden i din dator, och upp på skärmen. Sen tar du en bild på skärmen med den bilden, och den bilden gör du sen en papperskopia på, och lägger in i albumet.

Fast egentligen är det värre en så, eftersom volvos digitala förvanskning försöker göra avsiktliga förändringar av informationen i "bilden"
Micke008 skrev: 2. Om du tycker att ljudet är så dåligt i bilen så är det nog dags för en uppgradering, från den mjukvaran som kom i nov/dec-2011 så låter ljudet som man kan förvänta sig (jag upplever ingen skillnad efter uppdatering till Sensus 3.0 då jag redan hade en ny mjukvara i bilen) dock inte "Världsklass".
Jo, jag tycker ljudet är dåligt, men har dock High Performance 4x40. Funkar den här hårdvaran du nämner med det?
av Koloss
JE Jr skrev: Mm, precis. De sitter monterade utanför, man kan inte missa dem om man kikar på hatthyllan.

SC-900 var det, dock inte Dynaudio i hatthyllan. Låter hursomhelst så inihelvete bra jämfört med dagens dynga.
Koloss skrev:
Micke008 skrev: 1. Fejksurround? Du kan stänga av Dolby Pro Logic II, du kan också dra ner centerkanalen till 0 och flytta allt ljud till fronthögtalarna.
Jag hade hoppats att trådskaparen jajoxc60 hade dykt upp här igen för att klargöra läget. Mina påståenden baseras alltså på dennes påståenden att det ej går att stänga av (jag kallar det fejksurround, vi kan kan kalla det, säg...)rumskorrektionen i Premiumsound. Vidare utgår jag från att Premiumsound i XC60 är identisk med V60.

Om det då är så, så kvarstår faktumet att systemet tillför digital förvanskning av signalen på förförstärkarnivå, vilket innebär drastisk kvalitetsförsämring. En kvalitetsförämring du gick förbi när du kopplade din mp3spelare eller vad det var till ett helt annat slutsteg utan någonting emellan.

Vi skulle kunna likna förvanskningen vid följande. Säg att du tar en bild med en digitalkamera. Sen tar du in bilden i din dator, och upp på skärmen. Sen tar du en bild på skärmen med den bilden, och den bilden gör du sen en papperskopia på, och lägger in i albumet.

Fast egentligen är det värre en så, eftersom volvos digitala förvanskning försöker göra avsiktliga förändringar av informationen i "bilden"
Ja det är samma hårdvara i XC60 och V60.

drastisk? värre? det är en frekvenskurva som är anpassad efter bilens kupé.
Samma sak lägger man ju in på egen hand när man tävlar i billjud och i båda fallen bearbetas ljudet digitalt i processorn.
Tyvärr vet jag inte om du har lyssnat på en bil med Premium Sound eller vad du har för kunskaper/erfarenheter rörande bilstereo/hifi.

Men oavsett hur mycket insignalen är förändrad så kvarstår att slutsteget som levereras med Premium Sound är klass-D, och det distar vid högre volym (för lite effekt/ström).
Högtalarna låter bättre med mer effekt.
Dock är skillnaden inte så stor så att jag skulle beskriva den som drastisk och samtidigt kan då inte MultEQ ha så stor påverkan på ljudet.
Annars betyder det att Volvos slutsteg är mycket bättre (för att kompensera för MultEQ) än förra årets Eisa vinnande bilslutsteg (inte för att det är bäst i världen men ett litet riktmärke).
Koloss skrev:
Micke008 skrev: 2. Om du tycker att ljudet är så dåligt i bilen så är det nog dags för en uppgradering, från den mjukvaran som kom i nov/dec-2011 så låter ljudet som man kan förvänta sig (jag upplever ingen skillnad efter uppdatering till Sensus 3.0 då jag redan hade en ny mjukvara i bilen) dock inte "Världsklass".
Jo, jag tycker ljudet är dåligt, men har dock High Performance 4x40. Funkar den här hårdvaran du nämner med det?
Dock har aldrig Volvo lovat ljud i världsklass för High Performance och de mjukvaruuppdateringen jag tänkte på är bara till Permium Sound, då det har funnits antal olika problem.
Ja hårdvaran kommer att fungerar med High Performance när den börjar säljas.
Jag har absolut inte något att klaga på Premium Sound, tycker det låter bra.
Inte riktigt lika klart som Audins B&O men bättre bas och bättre än någon annan bil som jag haft med orginala stereon(förutom audin).

Men är väl lite smaken som baken, är inte någon hifist. 8) Mycket nöjd med köpet.
Det jag dock undrar är att hårdvaran i S/V60 är samma som i XC60, hur stor skillnad är det med subwoofer eller utan och varför kan man inte då få subwoofer till S/V60an? Utrymme? Kan man inte själv koppla dit den eller är det sen beroende på mjukvaran i systemet? :roll:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17

..Iofs är kamremmen 10 år gammal, men[…]

Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Hej allihopa. Är i färd med att demonter[…]