Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fanns de som ansåg att bilen gick sämre när 95 E10 infördes
Hur kan det då bli 95 oktan trots att det är mer etanol troligen genom att minska eller ta bort en annan oktan höjande kemikalie
Gogglar man specifikt på en sådan kemikalier så kan man läsa att de har vissa egenskaper . Mer än bara höja oktanhalten

Den som vill höja oktanhalten utan att tillsätta mer etanol behöver inte ha 85 % etanol för att det ska bli bättre effekt på vissa bilar . Läste in inlägg från en amerikanare som hade en Mercedes E klass han sade att det blev betydligt bättre prestanda med 25 % E85 . Däremot gillade bilen tydligen inte mer än typ 33 % etanol då blev bilen istället slöare . Om jag minns procentsatsen helt korrekt . Obs i USA har man haft mer eller mindre ett sprit i bränslet redan från 70 talet . Har jag läst .
Den som inte vill höja oktanen genom att tillsätta mer etanol kan ju köpa racing bränsle och blanda med vanlig 98 oktanig i bensin
Tex denna

https://timpab.se/sunoco/r-102-track
Är man intresserad av racing bränsle som höjer syremängden så finns sådant också

Annars finns det oktan booster som innehåller MMT nackdelen med MMT . En sådan kan höja oktanhalten från 3 till 7 oktan En nackdel de sliter på tändstiften bland annat . Även om det är tydligen finns rengörande tillsats som kan ta bort det enligt produktbeskrivning
Etanol brinner långsammare och med lägre värme än bensin. Så det borde vara bättre på äldre bilar. Henry Ford startade masstillverknig av etanol på 1890-talet till alla bilar han tillverkade. Bensin på den tiden var ett rengöringsmedel som såldes på apotek..... Det är ett högre oktan värde på etanol (c:a 104) så man kan höja tändningen och/eller kompressions förhållandet ganska ordentligt utan att riskera "spikningar". Så blandar du i etanol i bensinen bör bilen gå bättre, om man "optimerar" den med t.ex höjt tändläge. När det gäller E10 behöver man inte göra något. Jag har kört 100% E85 sedan början på 2000. Först med farsans gamla 144 -72 och sedan ungefär 2009 med min 745-a. Det är lättare med insprutning, funkar bra med en justerbar BTR, större spridare och höjt tändläge. Funkade bra även utan större spridare. Men körde då på över 7 kg bränsle tryck. Det blev för mycket original bränslepump. Kör nu med Biltemas "044"pump. Saab 9000 turbo spridare och c:a 3,8 kg tryck.
De första fordbilarna hade tydligen lågt till varvtal i förhållande till dagens bilar . Normalt varvtal kunde på Ford modell A kunde väl ligga på 300 varv . 2500 eller om det var 3000 varv kunde vara max antal varv . De hade långa vevstakar . Det berättrades om detta en Youtube video om Ford modell A . På den tiden justerade du tändningen på en spak på ratten
Det finns dock saker som kanske inte är så bra . Är tydligen inte så bra för till exempel gummislangar
Det kan också bli korrosion den kände Jay Leno tycker inte om det i sina motorcyklar
Så därför försöker han istället få tag i bensin som är helt etanolfri . Även om den skulle kosta mer

Andersljungberg skrev:Det finns dock saker som kanske inte är så bra . Är tydligen inte så bra för till exempel gummislangar
Det kan också bli korrosion den kände Jay Leno tycker inte om det i sina motorcyklar
Så därför försöker han istället få tag i bensin som är helt etanolfri . Även om den skulle kosta mer
Dom sista 20 åren har det monterats (sålts) gummislangar som tål etanol i bilarna så det är inget problem. Som jag skrev innan har jag kört på E85/E75 sedan måånga år. Och det i bilar som var gamla redan när jag konverterade till 100% etanol blandat bränsle. Nägra korrotions problem har jag inte upptäkt under dessa drygt 20 år. Hur skulle det uppstå?? Etanolen "äter" ju upp kondensen i bränslet. Men det är kanske skillnad på bränsle utanför EU....... 10% etanol inblandning är mer (mycket mer) än den K-Sprit vi för dyra pengar hällde i förr.
Titta på Koenigsegg

"Med det mer högoktaniga bränslet i tanken medges att motorn levererar hela 1018 hästkrafter, att jämföra med de 806 hk som motorn tillåts ge med bensin som drivmedel."

Har du bara komp och insprutning som hänger med kan du alltid plocka ut mycket mera kraft ur etanol jämfört med bensin
VolvoB20 skrev:Titta på Koenigsegg

"Med det mer högoktaniga bränslet i tanken medges att motorn levererar hela 1018 hästkrafter, att jämföra med de 806 hk som motorn tillåts ge med bensin som drivmedel."

Har du bara komp och insprutning som hänger med kan du alltid plocka ut mycket mera kraft ur etanol jämfört med bensin
Det är ju irrelevant för E10 är fortfarande 95oktan trots högre andel etanol. Så de har justerat något mer i blandningen än några procent extra etanol.
De påstådda korrosionsproblemen misstänker jag är en sammanblandning med de experiment med metanolinblandning som gjordes på 70-80-talet. Där förekom tydligen rejäla korrosionsproblem pga syra i metanolen.
Sen har etanol två stora problem som jag ser det, dels slits ventilsätena snabbare (vågar inte köra mer etanol själv eftersom ventilspelet inte går att justera på B5244S2), dels är etanol ingen lösning globalt. Ska åkermarken användas för att producera mat eller fordonsbränsle? Redan nu drar etanolproduktion upp priset på majs vilket indirekt leder till hunger i världens fattiga hörn. Livsmedelssituationen globalt kommer att bli värre allteftersom uppvärmningen fortskrider, jag lovar.
KalleJ skrev: tor 17 okt 2024, 15:03
VolvoB20 skrev:Titta på Koenigsegg

Det är ju irrelevant för E10 är fortfarande 95oktan trots högre andel etanol. Så de har justerat något mer i blandningen än några procent extra etanol.
Man kan ju tex ta bort den högoktaniga delen av bensinen som har lägre energiinnehåll och ersätta den med lågoktanig bensin som har högre energiinnehåll eftersom etanolen i sig höjer oktantalet. Då får man E10 med samma energiinnehåll som E5
Andersljungberg skrev: tor 17 okt 2024, 00:22 Det finns dock saker som kanske inte är så bra . Är tydligen inte så bra för till exempel gummislangar
Förr hällde man ju i etanol i tanken (K-sprit) för att minska korrosionen, etanolen tar ju med sig alla fukt i systemet automatsikt när man kör. Utan etanol samlas ju vatten på olika ställen och det korroderar.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]

Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]

Takräcke Ex90

Lasthållare till en XC90 passar tyvärr […]