Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Nu försvann ju mitt inlägg här p g a den berömda hårddiskkraschen, men din kameraväska ser mkt fin ut !
Bra att ha en rejäl väska så man inte behöver trycka ner sakerna..
Den största skillnaden med SB-600 märker man i stora rum, med långa avstånd. Då räcker den till, till skillnad från den inbyggda, den är faktiskt rätt häftig. Jag vrider den nästan alltid 45 grader eller mer uppåt, för att få ett mjukare blixtljus. Jag gillar inte när blixten kommer rakt på..
Grejen med att vinkla upp blixten är att rummet omkring blir upplyst också, inte bara huvudmotivet. Sedan kan man vinkla blixten till vänster och höger i olika lägen vilket man kanske inte gör lika ofta.

/merzo
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
halmstaden skrev:Nu försvann ju mitt inlägg här p g a den berömda hårddiskkraschen, men din kameraväska ser mkt fin ut !
Bra att ha en rejäl väska så man inte behöver trycka ner sakerna..
Den största skillnaden med SB-600 märker man i stora rum, med långa avstånd. Då räcker den till, till skillnad från den inbyggda, den är faktiskt rätt häftig. Jag vrider den nästan alltid 45 grader eller mer uppåt, för att få ett mjukare blixtljus. Jag gillar inte när blixten kommer rakt på..
Grejen med att vinkla upp blixten är att rummet omkring blir upplyst också, inte bara huvudmotivet. Sedan kan man vinkla blixten till vänster och höger i olika lägen vilket man kanske inte gör lika ofta.

/merzo
Jo, det ska onekligen bli intressant att pröva SB-600án ( beställde en från Honk Kong) när paketet kommer fram. Ska oxå bli skoj & se hur mycket skillnad det blir med omnibouncern.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Irriterar mig på det faktum att Nikon inte valt att tillhandahålla möjligheten att välja bort att blixten poppar upp....så, hittade en kompromiss som kanske är värd att beställa...tycker iof att det verkar lite si & så...men, om den fungerar så...

http://cgi.ebay.com/Pop-Up-Flash-Diffus ... otohosting

Väntar för övrigt ivrigt på paket (SB-600) från Hong Kong :) ..ej förgäves får man ju hoppas :wink:
Användarvisningsbild
av halmstaden
Angående att du irriterar dig på att blixten poppar upp i AUTO-läget så får du nog tänka om. Vad betyder annars AUTO...? Kör du i P däremot så trycker du själv upp den.
Jag förstår inte varför du får sämre bilder när du kör i P än AUTO. Gäller det bara i mörker? I så fall så får du lära dig att vrida upp ISO-talet genom att "customisera" någon knapp, jag ändrar ISO genom Fn-knappen på vänstersidan men jag vet inte hur det ser ut på D80. Detta måste jag ställa in i menyn, vet hur det är på D80 som sagt. Ta en titt i manualen på ISO och efter det kommer du aldrig köra AUTO igen..
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
halmstaden skrev:Angående att du irriterar dig på att blixten poppar upp i AUTO-läget så får du nog tänka om. Vad betyder annars AUTO...? Kör du i P däremot så trycker du själv upp den.
Jag förstår inte varför du får sämre bilder när du kör i P än AUTO. Gäller det bara i mörker? I så fall så får du lära dig att vrida upp ISO-talet genom att "customisera" någon knapp, jag ändrar ISO genom Fn-knappen på vänstersidan men jag vet inte hur det ser ut på D80. Detta måste jag ställa in i menyn, vet hur det är på D80 som sagt. Ta en titt i manualen på ISO och efter det kommer du aldrig köra AUTO igen..
Jo, du har väl rätt... får ta & sätta mig in i ISO :shock: & allt vad det heter :wink: .
av Lövet
Om du använder P läge och automatisk ISO så kommer inte blixten att poppa upp alls.

Autoläge ska du bara använda när du lånar ut kameran till någon som inte vet vad de gör. Själv ska du fota i P, A, S eller M. Inga andra lägen bör användas om du vill ha kontroll på kameran.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:Om du använder P läge och automatisk ISO så kommer inte blixten att poppa upp alls.

Autoläge ska du bara använda när du lånar ut kameran till någon som inte vet vad de gör. Själv ska du fota i P, A, S eller M. Inga andra lägen bör användas om du vill ha kontroll på kameran.
Tackar Andreas ! Ska försöka lära mig de manuella modes som finns istället för att alltid köra på auto.

Beställde en omnibouncer som passar SB-600 & en lens cap holder (säkerhets band som fästes vi lins skyddet) från USA via Ebay & fick paketet idag. Inklusive frakt, totalt = US$ 29.40 ---- ca 210 kr.

länk till denna säljares Ebay butik, han skickar omgående & jämförelsevis billigt:

http://stores.ebay.com/Duracom-Supply

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Tjohooo !!! :D :D :D
Fick paketet med SB 600án idag UTAN att det fastnade i tullen ! :D :-)))))

Om någon är intresserad av att beställa från samma ställe så kan ni skicka ett PM så ska jag berätta varför paketet kom fram utan problem (vill inte skriva det här).

Bild

Bild

Bild

Nedan ett par bilder på hunden tagna med SB 600 & omnibouncern. Färgerna blir inte så mörka nu som förut då jag tog bilder med endast pop upp blixten....färgerna blir mer rättvisande om man säger så. Å andra sidan var det inte lika mörkt som de tidigare bilderna så här ska knäppas bilder :) :wink:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av halmstaden
Vackert !
Testa ta bilder på hela rum så märker du hur kraftig den är.
Batterierna håller också länge, tar lite tid att ladda upp bara. Det lyser ju en röd lampa när den är färdigladdad, går dock att fota m blixten när den inte lyser..
Hur länge batterierna håller beror förstås på kvaliteten på dem också.

Hur många bilder har du lyckats tagit hittills? :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]