Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När jag bytte bil i november beslöt jag mig för att prova odubbat, igår var jag inne på verkstan och la på nya fräscha dubbade Hakka 5.
Att åka friktionsdäck var som att åka med en tvål under varje däck, det går hel bort för mig.
Behovet varierar men bestämmer man sig för att köra friktionsdäck bör man välja noga, det däck jag hade jämnställde killen på verkstan med ett sommardäck (tryggt).
Skulle nog välja Hakka, det är fina däck, men som sagt mina behov kräver dubbat.
Så är det och så lär det förbli så länge lagstiftarna håller fingrarna ur syltburken.
av *pettson*
Det finns inget däck i världen som kan ta bort en förare med taskigt omdöme, för hög fart och för lite avstånd. Ännu har man inte uppfunnit vinterdäcket som har samma stoppsträcka på is som ett riktigt bra sommardäck på torr asfalt. Med andra ord har inga tekniska revolutioner slagit igenom fullt och fast. Vad spelar det för roll om ett 2000kr däck kan stanna mej 3 meter tidigare på ren is, när jag ändå har i system att köra 15km/h för fort vart jag än kör? Eller kanske till och med 50km/h för fort för att det skulle vara säkert på rådande underlag hursomhelst? Dubbat eller inte dubbat, tja att besvara den frågan är som att berätta för en förare villken bil han ska äga innan du vet hur han ser ut, om han har familj och i vilken miljö han ska köra. Den som surrar i innerstan har ingen nytta av dubbdäck, den som åker i söder har väldigt sällan nytta av det heller. I norr är luften fin och snön torr där är det inte nått måste heller. Men vi som bor i mitten nånstans som har en äcklig snö som det knappt greppar i och som har gott om svart is osv. Vi BÖR ha dubbdäck när vi åker utanför stan då vi inte vet exakt när det är is på vägen eller när snön är snö och inte bara nån saltblandad vit sörja som är halare än is..
Faktum är att vilket däck jag än valt, billigt som dyrt så har jag som FÖRARE hela ansvaret för hur fordonet framförs, det är likväl min uppgift att säkerhetsbedöma mitt eget fordon och underlaget för att framföra fordonet i säker hastighet.
Och fakta kvarstår ju.. drar vi ihop 20 i en seriekrock så gick det för fort för rådande omständigheter såsom, underlag, däck, sikt osv..
Hade omständigheterna beräknats rätt av samtliga förare hade MÖJLIGEN en krockat då med en annan, slumpen finns ändå (sjukdom, tekniska fel osv..).

När man kommer till sommardäck så tjatas det likadant varenda gång. Dyra/vs billiga däck. Konstigt nog kan vi inte läsa oss till att det vimlar av bilar med billiga däck i otalet olyckor. Men vi kan ofta läsa oss till att däcken var utslitna, dåliga däck orsakade vattenplaning osv, i däckhandlarens mun blir *dåliga däck* automatiskt till *billiga däck*. Varför blir det så, fråga däckhandlaren om han VÅGAR berätta vad han tjänar per märkesdäck? Det är viktigare att sträcka marginalerna på märkesdäcken in i det sista för att man inte har RÅD med dom där fina märkesdäcken hursomhelst, istället för att byta även sommardäcken vid 3mm som dom flesta taxibolag gör, nej dom körs ned till mönsterdjup som är obefintliga innan nya handlas. På dom flesta ställen får du 2 omgångar *BRA* däck för samma pris som 1 omgång av dom *bästa*. Vinterdäck följer exakt samma priskurva, vem möter ni helst? Han med michelin eller han som köpt billigare däck som faktiskt finns mönster kvar i som skulle kunna hjälpa till att hålla bilen på rätt väg? jag vet mitt val..
Som bonus här lägger jag en bild på mitt senaste garagejobb, bilden togs 16november förra året då jag gjorde lite jobb. Ägaren har inställningen att märkesdäck är MYCKET bättre än billigare däck. Så dom här skulle han köra på tills han fick sina nya hakka 5 monterade nån vecka in i december. Tro mej alla 4 såg likadana ut och dom var såå otroligt mycket bättre än importerade skitdäck.
Bild
Bild
Kikar man på ovanstående är inte valet så svårt? Köp däck som ni har råd med och se till att ha mönsterdjup. Dubb eller inte dubb är bara en fråga om hur det ser ut där du kör.
Inga snygga bilder "pettson", ett levande exempel på en totalt omdömeslös bilförare, plånboken styr både snålheten och säkerheten främst för honom själv, det är bara att konstatera att det bor över 9 milj inv i Sverige så finns det gott om gnidburkar som hellre kör ihjäl sig än satsar på säkerheten för sig själv och de andras säkerhet bry dom sig inte om med tanke på deras egen säkerhet eftersätts av dumhet!!!
Det borde vara indraget körkort för dessa och sättas på nytt i trafikskola för både ny teori och övningskörning!!
Att höja bötesbelopp hjälper nog föga, bättre med utökad polisiär kontroll av vad som verkligen är farligt i trafiken.

Höjda bötesbelopp i det här aktuell fallet kan nog skada mer än det gör nytta. Har man inga pengar till däck i första läget, är nog möjligheten till nytt däckinköp än mindre efter att ha betalt höga böter.
Bättre då att tvingas köpa nya däck, och uppvisa dessa tillsammans med kvitto, för att få fortsätta köra.
Det är nog trafiksäkerheten mer gynnad av än höjda bötesbelopp.
Kör du långsammare idag efter att böterna för fortkörning höjdes kraftigt för en tid sedan?

Jag ställer mig tvivlande till att den som kör med dåliga däck, eller den som kör för fort tänker på bötesnivån då de begår "brottet".

Och då jag fick dryga böter för utslitet sommardäck ( sommartid ) för många år sedan, blev lösningen ett bättre begagnat däck istället för det utslitna.
Böterna motsvarade 2 nya däck, och efter att ha betalt böterna fanns det inget annat val än att fixa ett slitet begagnat däck som ersättning.

Pratar vi trafiksäkerhet så förlorade den definitivt på bötesförfarandet. Nu hände ingen olycka efter det, men nog hade det varit bättre att fått ett föreläggande om att köpa nya däck.

Och *pettson* historia är nog inte på något sätt unik.
Jag såg i mellandagarna en stor 4wd US Pickup med stötfångaren i brösthöjd på mig i min bil, som hade vinterdäck som visserligen säkert var lagliga om vi talar mönsterdjup. Men som i övrigt var riktigt usla, och saknade de flesta dubbarna. Nu minns jag inte storleken på de däcken, men de är säkert inte billiga. Och det är säkert orsaken till att den ägaren valt att fortsätta köra på de gamla vinterdäcken så länge som möjligt.
Nej det kan jag inte säga att jag gör.
Men jag inser att ett höjt bötesbelopp kanske inte är den bästa lösningen men det brukar ju vara nån sorts "allroundlösning" på allt här i sverige, höj böterna bara så ökar trafiksäkerheten. :roll:
Men det du är inne på med något sorts föreläggande vore ju inte helt fel men vi kan diskutera detta till oändlighet för vi har ju ändå inget attt säga till om. :lol:

För övrigt tycker jag att har man inte råd att hålla sig med fräscha däck och hålla bilen trafiksäker så kanske man ska se över sitt bilägande.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]