Det finns inget däck i världen som kan ta bort en förare med taskigt omdöme, för hög fart och för lite avstånd. Ännu har man inte uppfunnit vinterdäcket som har samma stoppsträcka på is som ett riktigt bra sommardäck på torr asfalt. Med andra ord har inga tekniska revolutioner slagit igenom fullt och fast. Vad spelar det för roll om ett 2000kr däck kan stanna mej 3 meter tidigare på ren is, när jag ändå har i system att köra 15km/h för fort vart jag än kör? Eller kanske till och med 50km/h för fort för att det skulle vara säkert på rådande underlag hursomhelst? Dubbat eller inte dubbat, tja att besvara den frågan är som att berätta för en förare villken bil han ska äga innan du vet hur han ser ut, om han har familj och i vilken miljö han ska köra. Den som surrar i innerstan har ingen nytta av dubbdäck, den som åker i söder har väldigt sällan nytta av det heller. I norr är luften fin och snön torr där är det inte nått måste heller. Men vi som bor i mitten nånstans som har en äcklig snö som det knappt greppar i och som har gott om svart is osv. Vi BÖR ha dubbdäck när vi åker utanför stan då vi inte vet exakt när det är is på vägen eller när snön är snö och inte bara nån saltblandad vit sörja som är halare än is..
Faktum är att vilket däck jag än valt, billigt som dyrt så har jag som FÖRARE hela ansvaret för hur fordonet framförs, det är likväl min uppgift att säkerhetsbedöma mitt eget fordon och underlaget för att framföra fordonet i säker hastighet.
Och fakta kvarstår ju.. drar vi ihop 20 i en seriekrock så gick det för fort för rådande omständigheter såsom, underlag, däck, sikt osv..
Hade omständigheterna beräknats rätt av samtliga förare hade MÖJLIGEN en krockat då med en annan, slumpen finns ändå (sjukdom, tekniska fel osv..).
När man kommer till sommardäck så tjatas det likadant varenda gång. Dyra/vs billiga däck. Konstigt nog kan vi inte läsa oss till att det vimlar av bilar med billiga däck i otalet olyckor. Men vi kan ofta läsa oss till att däcken var utslitna, dåliga däck orsakade vattenplaning osv, i däckhandlarens mun blir *dåliga däck* automatiskt till *billiga däck*. Varför blir det så, fråga däckhandlaren om han VÅGAR berätta vad han tjänar per märkesdäck? Det är viktigare att sträcka marginalerna på märkesdäcken in i det sista för att man inte har RÅD med dom där fina märkesdäcken hursomhelst, istället för att byta även sommardäcken vid 3mm som dom flesta taxibolag gör, nej dom körs ned till mönsterdjup som är obefintliga innan nya handlas. På dom flesta ställen får du 2 omgångar *BRA* däck för samma pris som 1 omgång av dom *bästa*. Vinterdäck följer exakt samma priskurva, vem möter ni helst? Han med michelin eller han som köpt billigare däck som faktiskt finns mönster kvar i som skulle kunna hjälpa till att hålla bilen på rätt väg? jag vet mitt val..
Som bonus här lägger jag en bild på mitt senaste garagejobb, bilden togs 16november förra året då jag gjorde lite jobb. Ägaren har inställningen att märkesdäck är MYCKET bättre än billigare däck. Så dom här skulle han köra på tills han fick sina nya hakka 5 monterade nån vecka in i december. Tro mej alla 4 såg likadana ut och dom var såå otroligt mycket bättre än importerade skitdäck.

Kikar man på ovanstående är inte valet så svårt? Köp däck som ni har råd med och se till att ha mönsterdjup. Dubb eller inte dubb är bara en fråga om hur det ser ut där du kör.