http://teknikensvarld.se/bosch-ska-radd ... ik-622868/
Intressant.. 13 gram i utsläpp..
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev: ↑fre 27 apr 2018, 09:04 Men snälla du.. jag har aldrig hävdat att jag är helt oberoende av elnätet. Däremot blir samhället mindre känsligt med tspridd elproduktion och elbilar. Min kamin ger värme på ca 6kw så varmt kan jag ha i ett par rum. Dom längst ut får man stänga dörrarna till. Laga mat kan jag göra dels på kaminen men även via gasolplatta jag har.En dieselbil har man normalt inte så lite kvar när man kommer hem eftersom att man inte avser att tanka hemma. Eller hur? Dessutom är det inga problem att någon kommer förbi med en dunk och vips har du ett antal tiotals mil till. En mack som inte har reservkraft kan enkelt få det vid behov med mobil strömförsörjning och soms agt, en tankbil kan placeras ut där man kan fylla dunkar. Jag kan alltså fortfarande Ta mig någonstans om det krisar. Dessutom behöver jag inte några enorma mängder för att ta mig långt. Min 60-literstank tar vår stora fyrhjulsdrivna kombi runt 100 mil (längre om jag snålkör, det vill säga inte ligger i 110 på motorvägen). En långkörning kan jag ta mig 120 mil åtminstone. Det krävs alltså inga stora mängder bränsle hemmavid för att komma långt - mycket långt.
Du får ju precis samma problem fast lite värre om du har en bil som går på diesel, har lite kvar i tanken och får ett strömavbrott i -20. Hade du tänkt värma huset genom att låta bilen stå på tomgång i hallen? Macken en bit bort funkar inte då elen är borta där också. Hur många mackar tror du har reservkraft för pumparna?
Min poäng är inte att man är helt oberoende med elbil, men att sårbarheten minskar lite mot för att vara beroende av olja.
joel80 skrev: Är det så stort strömavbrott att det även är det på jobbet får man andra prioriteringar än att åka till jobbet på morgonen. Mitt jobb funkar ändå inte utan ström. Skulle det inte vara under vintermånaderna kunde jag kanske ladda upp under morgonen då solen gått upp.Vårat jobb funkar faktiskt men jag kan inte ladda en elbil där (varken nu när det är normaldrift eller är när det är reservdrift). Och är det -20 med ICE så funkar den ändå lika utmärkt (till skillnad mot Golf GTE som inte ens startar om det är för kallt...oavsett hur fulla batterierna är). Jag har utan problem startat flera gånger i -30 i en ICE-bil.
Du är inne och petar i en massa smådetaljer som inte alls har med tråden att göra. Problem man har även om man åker ICE-bil och får strömavbrott i -20.
fmcarv skrev: ↑fre 27 apr 2018, 11:08 Snälla flytta denna tråd!!Vart då? Till "Allmän Bildiskussion", kanske? Men det hjälper inte, den har ändå "spårat ur" till en elbilstråd. Men det får vi leva med. Det går alltid att "klämma in" något om elbilar i de flesta trådar.
Xanthopteryx skrev:Om du kan få tag på reservkraft till mackarna och fylla dunkar kan du ju också hålla igång ett dieselverk om du verkligen vill gardera hemma. Det går att köra på HVO också om man vill. Du förutsätter också att transporter av bränsle runtomkring i landet funkar. Är det ett vanligt stort strömavbrott är det ju så, men vid större katastrofer har man sett att det kan ta flera dagar längre att komma ikapp med bränsletransporter som det tar att återställa elnätet. Jag säger inte och har inte sagt att elbilen löser alla problem vid en kris, däremot är den mindre känslig som har visat sig vid flera stora katastrofer.
En dieselbil har man normalt inte så lite kvar när man kommer hem eftersom att man inte avser att tanka hemma. Eller hur? Dessutom är det inga problem att någon kommer förbi med en dunk och vips har du ett antal tiotals mil till. En mack som inte har reservkraft kan enkelt få det vid behov med mobil strömförsörjning och soms agt, en tankbil kan placeras ut där man kan fylla dunkar. Jag kan alltså fortfarande Ta mig någonstans om det krisar.
Xanthopteryx skrev: Dessutom behöver jag inte några enorma mängder för att ta mig långt. Min 60-literstank tar vår stora fyrhjulsdrivna kombi runt 100 mil (längre om jag snålkör, det vill säga inte ligger i 110 på motorvägen). En långkörning kan jag ta mig 120 mil åtminstone. Det krävs alltså inga stora mängder bränsle hemmavid för att komma långt - mycket långt.Ja det gäller att ha lite egen reserv! MSB säger ju att var och en ska ha förnödenheter hemma för att klara sig i 14 dagar i en krissitation. Känner få som har det och skulle själv nog få problem efter en vecka. Tack och lov har jag värme och vatten fixat. Men borde bunkra upp med mer mat som håller länge...
Däremot blir det problem med mat, vatten, betalningar och allt annat i samhället vid strömavbrott men det är en annan deprimerande historia (efter 2,5 dag är färskvaror slut och efter 1,5 vecka är all mat slut).
Xanthopteryx skrev: Vårat jobb funkar faktiskt men jag kan inte ladda en elbil där (varken nu när det är normaldrift eller är när det är reservdrift). Och är det -20 med ICE så funkar den ändå lika utmärkt (till skillnad mot Golf GTE som inte ens startar om det är för kallt...oavsett hur fulla batterierna är). Jag har utan problem startat flera gånger i -30 i en ICE-bil.En Golf GTE är ingen elbil. (Men helt värdelöst att dom spärrat eldriften vid en viss temperatur.)
Xanthopteryx skrev: Så batterier i all ära - det är fortfarande för tungt, för dyrt, för stor brist på råvaror, vidrig miljöpåverkan, mycket energi går åt till tillverkningen, det är svårt att hantera (då ström är färskvara på ett annat sätt än flytande eller gasformiga bränslen), det tar plats (som sagt, 60 liter bränsle = 50 kg = 100 mil och kan hanteras i princip i valfritt förvaringskärl samt tar inte många minuter att fylla på) och så vidare.De flesta batterifabriker satsar hårt på fossilfri el vid tillverkningen vilket sänker miljöpåverkar enormt. Får dom igång fabrikerna som håller på att byggas i Sverige blir påverkan ytterst låg. Men även med smutsigare el blir totalen till fördel för elbilar. Det har diskuterats i andra trådar. Vill du ha länkar och så kan du skicka ett PM.
Xanthopteryx skrev: Det är inte heller särskilt miljösmart eller ekonomiskt att köra omkring med den stora överkapacitet de flesta batteribilar har. Bättre vore att ha en liten generator som går på diesel och ett mindre batteri som tar en kanske fem-tio mil och om det sedan behövs mer så går generatorn igång och laddar. När en vettig sådan bil kommer på marknaden är jag Definitivt! intresserad. Denna kan sedan då såklart köras på nästan valfritt oljebränsle som diesel, HVO, rapsolja, ...Kollegan kör BMW i3 REX. Alltså med en liten benisnmotor som vid behov laddar batterierna. Han har ca 12-15 mils räckvidd på batteri, men med de 9-10 liter som lilla motorn har klarar han ytterligare ca 14-15 mil.
Xanthopteryx skrev: Jag tror inte att rena batteribilar kommer slå igenom fullt ut. Det är för många begränsningar och för dyrt och omständigt.Dom är ju på väg att göra det med stormsteg. Nästan varenda biltillverkare är med på banan, man har börjat bygga upp nytt snabbladdningsnätverk som är 3-7ggr snabbare än det vi har idag. Volvo visade en el-lastbil för nån vecka sen, och tror själv att 50% av deras försäljning 2025 består av elbilar.
Xanthopteryx skrev: Så, köp en dieselbil ni som vill i dag. Men såklart en som är så pass ren som möjligt, och det mest miljövänliga är att köpa en befintlig (begagnad eller ny spelar ingen roll, men den skall finnas på hyllan). Detta gäller alla bilar. Kör sedan denna bil så länge som möjligt och gärna lite till. Det är mycket mer klimatsmart än att byta bil med några års mellanrum.Köper man en dieselbil idag är det nog kanske inget man behöver nojja över. Ska man ha den länge kan det dock hända att det införts förbud i många storstäder innan man gör sig av med den, men samma sak kan ju som du skriver även gälla bensinbilen. Problemet för mig idag är att den bil man vill ha inte har den drivning jag vill ha. Precis som man idag kan välja mellan bensin och diesel vill jag kunna välja el... utan att alltså behöva byta bilmärke. :)
Snart lär alla dieselbilar kunna köra på helt förnybart bränsle också vilket inte gör saken sämre i samanhanget.
Bensinbilar tror jag däremot kommer kunna få problem om inte något revolutionerande händer, såsom Mazdas nya motor som dock måste få visa färg på riktigt först innan man kan säga att den funkar så bra som de säger.
mvos skrev:Har en tjänstebil i dag: XC60 2014 D4 Polestar och kör ca 6000 mil per år (mest landsvägskörning).
Ska beställa en V90 Cross Country och är osäker på om man vågar fortsätta med diesel.
Pratas mycket om förbud mm. och tänker mest på andrahandsvärdet när det är dags att byta bil igen om 3 år.
Är helnöjd med diesel och skulle gärna fortsätta om det inte var osäkert med andrahandsvärdet.
Är sugen på en T6 men den drar mer soppa vilket blir rätt mycket om man kör 6000 mil per år.
Skillnaden på förbrukning verkar vara ca 0,2 l/mil på landsväg vilket blir ca 0,2 x 14 kr x 6000 mil = 16 800 kr per år i prisskillnad.
joel80 skrev: ↑tis 08 maj 2018, 00:14 Tror vi kommer se miljözon 3 på flera ställen inom några år. Då duger inga dieselar eller bensinare.Om MP får bestämma är det överhängande risk, men de blir otroligt små i sådana fall, och kommer inte påverka oss " vanliga dödliga". Jag tror de kommer bli så små att vi kan parkera utanför, och promenera till adressen. Men å andra sidan, får MP bestämma så blir det totalförbud även för privata El-bilar i eventuella miljözoner. De har ju Karin Svensson Schmidt klargjort. Men nu tror jag att efter nästa val är den faran över. Då styr inte MP Sverige längre.
..pedalen sjunker när man trycker på […]